Ulica 1 Maja do zmiany. Społecznicy walczą o woonerf, czyli przestrzeń dla pieszych z dużą ilości zieleni

Artur Jurkowski
Artur Jurkowski
Aktywiści Lubelskiego Ruchu Miejskiego na środowej konferencji prasowej. Od lewej: Krzysztof Kowalik, Szymon Pietrasiewicz i Magdalena Długosz
Aktywiści Lubelskiego Ruchu Miejskiego na środowej konferencji prasowej. Od lewej: Krzysztof Kowalik, Szymon Pietrasiewicz i Magdalena Długosz Artur Jurkowski
Za dużo miejsca do parkowania samochodów, za mało dla pieszych i mieszkańców – Lubelski Ruch Miejski krytykuje pomysły ratusza na „nową ul. 1 Maja”. Ulica ma być przebudowana w ramach powstawania autobusowego dworca metropolitalnego.

- Przygotowany projekt jest wprawdzie długo wyczekiwanym krokiem naprzód, jednak stanowi zmarnowaną szansę na zmianę charakteru i rewitalizację tej okolicy – przekonuje Szymon Pietrasiewicz z Lubelskiego Ruchu Miejskiego. Chodzi o przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od pl. Dworcowego do pl. Bychawskiego. Ten fragment 1 Maja ma niespełna 300 metrów.

„Ul. 1 Maja i ul. Młyńska na odcinku Dworcowa/pl. Bychawskich zamienią się w woonerfy, czyli ciągi pieszo-jezdne, na których ruch pieszy ma pierwszeństwo nad ruchem kołowym, wyposażone w zieleńce oraz obiekty małej architektury” – zapewniał lubelski ratusz we wrześniu 2019 r.

Czytaj także

- Tymczasem zaproponowane zmiany mają charakter typowo komunikacyjny, transportowy

– ocenia Pietrasiewicz.
- Mieszkańcy i mieszkanki Lublina zasługują na coś więcej niż nowe, odrobinę szersze chodniki i kamienną nawierzchnię. Ulica 1 Maja może stać się nowym, reprezentacyjnym deptakiem z funkcją integracji lokalnej społeczności, elastyczną, wysokiej jakości przestrzenią łączącą różne interesy jej użytkowników: mieszkańców, przedsiębiorców, podróżnych, pieszych i rowerzystów – mówi Magdalena Długosz z LRM.

Mniej samochodów, więcej zieleni

Działacze LRM wyliczają, że obecnie przy 1 Maja jest ok. 100 miejsc parkingowych. Po zmianach ich liczba ma spaść do 58. – A mogłoby ich praktycznie nie być w ogóle, poza tymi dla mieszkańców – wskazuje Krzysztof Kowalik z LRM.

- Ponadto do wycinki przeznacza się 5 drzew, ponieważ rzekomo kolidują z parkingami i wjazdami bramowymi. Te drzewa jednak od wielu lat nikomu nie przeszkadzają.

Projektowana mała architektura też pozostawia wiele do życzenia – to kilka ławek ustawionych przodem do elewacji kamienic lub parkujących samochodów i kilkaset prostych, biało-czerwonych słupków, które nie będą pasować do kamiennej nawierzchni – uzupełnia Długosz.

Działacze LRM domagają się korekt w projekcie. M.in. rezygnacji z wycinki drzew i nowych nasadzeń dużych drzew, nie tylko krzewów; niwelacji krawężników; wprowadzenia wielofunkcyjności przestrzeni pozwalającej np. na rozstawienie ogródków gastronomicznych czy organizację wydarzeń plenerowych; przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu.

Czytaj także

Te postulaty mają trafić do ratusza. Czy mają szanse na realizację? - Jesteśmy w trakcie procedury związanej z wyborem wykonawcy na część prac. Na etapie projektowym dokumentacja była poddawana wielokrotnie konsultacjom społecznym – mówi Katarzyna Duma, rzeczniczka prezydenta Lublina. I dodaje: - Wtedy też była możliwość składania uwag i wniosków.

- Chcę, aby by przy ogromnym zasięgu budowy dworca i przebudowy sąsiednich ulic ochrona przyrody była priorytetem dla wykonawców tej inwestycji. Trwają analizy projektu pod tym kątem – zapewnia Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Dworzec ma stanąć przy ul. Dworcowej. Koszt jego budowy wraz z przebudową ulic jest szacowany na ok. 300 mln zł. Ratusz szuka wykonawcy robót. Inwestycja ma być ukończona do 29 lipca 2022.

Tak ratusz widzi 1 Maja

- Nie jest prawdą informacja, którą podaje Lubelski Ruch Miejski, że na ul. 1 Maja zostaną zamontowane biało-czerwone słupki. W dokumentacji projektowej wyraźnie widać, że będą to słupki o oznaczeniach U-12C typu „Lublin” montowane w celu ochrony m. in. zieleni przed parkowaniem, i mogą mieć formę dekoracyjną. Tak też będzie w tym przypadku - mówi Duma. I opisuje: - Słupki typu „Lublin” koloru czarnego, ze zdobieniami, są wykonywane specjalnie na zamówienie miasta. Przeznaczone są do przestrzeni reprezentacyjnych i objętych ochroną konserwatorską, jak w przypadku ul. 1 Maja. Analogiczne słupki niedawno zostały zamontowane na ul. Fabrycznej.

Miasto wskazuje, że przy ul. 1 Maja zameldowanych jest ok. 850 osób.

- Na etapie tworzenia koncepcji zależało nam na tym, by po przeprowadzonej rewitalizacji terenu z jednej strony zapewnić komfort i odnowić przestrzeń, z drugiej strony - nie zmieniać funkcjonalności.

Brano więc pod uwagę przede wszystkim dzisiejsze przeznaczenie tego terenu i prowadzoną tu działalność przez małych przedsiębiorców. Zależy nam na tym, by usytuowanie tu punkty usługowe (około 100 firm na terenie całego przebiegu ul. 1Maja) mogły działać po zakończeniu inwestycji i rewitalizacji tego terenu – przypomina Duma.

Przyznaje, że na etapie projektowania pod uwagę brane było przekształcenie 1 Maja w woonerf. - Jednak przeprowadzone analizy wykazały, że realizacja takiej przestrzeni wiązałaby się z koniecznością zmiany kategorii drogi publicznej – z gminnej na wewnętrzną, co w praktyce oznaczałoby znaczne ograniczenie dojazdu z posesji i z punktów usługowych do drogi publicznej. Ograniczenie takiego dostępu oznaczałoby działanie wbrew zasadom rewitalizacji – tłumaczy Duma.

Czytaj także

Protesty po orzeczeniu TK ws. aborcji przybierają na sile

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
7 marca, 08:44, Marek:

widzę że redaktorki kasuja co niektóre komentarze, nieładnie...

Przecież Kurier to zawsze był czerwony szmatławiec, czasy się zmieniły, ale smród dalej się ciągnie i niektóre nawyki cenzora pozostały :)

M
Marek

widzę że redaktorki kasuja co niektóre komentarze, nieładnie...

M
Marek68
5 marca, 23:44, Gość:

Bardzo dobrze że chcą zminiejszyc ilośc samochodów parkujących. Ilośc zaparkowanych tam samochodów szpeci okrutnie ulicę tę i wiele innych w Lublinie. Jedynym sposobem na odzyskanie miasta dla ludzi (pieszych , rowerzystów) jest zmniejszenie miejsc do parkowania. Nie ma innej drogi . Chcemy atrakcyjnej przestrzeni miejskiej po której spacerujemy , nie chcemy chodzić po ulicach obstawionych samochodami , gdzie zza samochodów widać tylko samochody, to jest koszmar , miasta sa naprawdę z nadmiarem samochodów nieatrakcyjne wizualnie, nieznośnie głośne, niezachęcające do spacerowania czy poruszania się rowerem.

Ale pewnie nie mieszkasz przy 1 Maja? I pewnie nigdy nie odwoziłeś/nie odbierałeś kogoś do/z pociągu? Jak to łatwo decydować o czyimś otoczeniu i życiu... Zaczyna się bolszewizm w czystej postaci.Kiedyś władza też wiedziała najlepiej, jak ludzie maja żyć, ile jeść, gdzie pracować, z kim spać, kto ma mieć samochód, telefon, telewizor kolorowy czy pralkę...

k
krak

TRZEBA SPRAWDZIC GDZIE MIESZKAJA TE MADROLKI CZY CZASEM NIE W PODLUBELSKICH MIEJSCOWOSCIACH Z GARAZAMI WIATAMI I PODJAZDAMI.ONI NIC NIE WIEDZA O POTRZEBACH MIESZKANCOW . nie sluchac tych wywrotowcow

e
emigrant z lublina

Trójka aktywistów ma decydować co można budować a co nie w Lublinie. Ci ludzie blokują rozwój miasta. Nie można przebudować ulicy, nie można wybudować biurowca o za wysoki, a njladjjsze osiedle to stare bloki LSM

G
Gość
Ministerstwo głupich kroków na swoich rowerkach
G
Gość
5 marca, 21:27, Gość:

LINIĘ TRAMWAJOWĄ ZBUDOWAĆ od dworca PKP do centrum, na Czuby, LSM i Czechów !!

a ta tramwaj, to mają w bieda wioskach. U nas powinno być metro !!

G
Gość
5 marca, 23:21, Bleee:

Nagonka na rowerzystów trwa w najlepsze. Policja stoi i się gapi jak umysłowi inwalidzi czekają na autobus na ścieżce rowerowej za przystankiem i nie robi z tym nic a nic!

POpieram !! Biedni rowerzyści co nic nie muszą nie są ścigani przez aparat prawa...

R
Ryś

. Mam wrażenie że to protest w celu zabłyśniecia w mediach. W ten sposób Sylwester T. zrobił karierę, On zawsze był przeciwny wszystkiemu.

G
Gość

Ministerstwo głupich kroków na swoich rowerkach

h
hala

Jakiś tuman ul. 1-go Maja tak zaprojektował, że towary do sklepów mamy dostarczać wózkami ręcznymi, bo ma być na ulicy tylko kilkanaście miejsc postojowych, głównie dla kierowców niepełnosprawnych ! Poza nimi tylko miejsca na kawiarenki i ławeczki. Dlatego splajtują wszystkie sklepy i inne punkty działalności gospodarczej ! Bo nie będzie do nich dojazdu.

G
Gość

Bardzo dobrze że chcą zminiejszyc ilośc samochodów parkujących. Ilośc zaparkowanych tam samochodów szpeci okrutnie ulicę tę i wiele innych w Lublinie. Jedynym sposobem na odzyskanie miasta dla ludzi (pieszych , rowerzystów) jest zmniejszenie miejsc do parkowania. Nie ma innej drogi . Chcemy atrakcyjnej przestrzeni miejskiej po której spacerujemy , nie chcemy chodzić po ulicach obstawionych samochodami , gdzie zza samochodów widać tylko samochody, to jest koszmar , miasta sa naprawdę z nadmiarem samochodów nieatrakcyjne wizualnie, nieznośnie głośne, niezachęcające do spacerowania czy poruszania się rowerem.

K
Kokos
5 marca, 21:18, Gość:

Ministerstwo głupich kroków na swoich rowerkach

Tobie to nawet motorowerek przeszkadza.

B
Bleee

Nagonka na rowerzystów trwa w najlepsze. Policja stoi i się gapi jak umysłowi inwalidzi czekają na autobus na ścieżce rowerowej za przystankiem i nie robi z tym nic a nic!

Z
Zig

Zmniejszenie miejsc parkingowych zadziała na niekorzyść przedsiębiorców.Miejsce do zabawy to nie ulica!Place zabaw powstają w parku ludowym.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3