Obowiązująca od niedawna tzw. ustawa krajobrazowa daje samorządom narzędzie do walki ze szpetotą reklamową. W Lublinie takie sprawy regulują plany zagospodarowania, ale egzekwowanie przestrzegania ich zapisów jest trudne. Dlaczego?
- Bo można od naszych decyzji się odwoływać - tłumaczy Hubert Mącik, miejski konserwator zabytków. - Na 100 postępowań w tego typu sprawach, skutecznych było około 40 procent - przyznaje.
Nowe prawo pozwala miastu na ustalenie konkretnych stawek za wywieszanie reklamy i jeśli ktoś złamie zasady, zostanie ukarany mandatem.
Żeby jednak tak się stało, musi powstać specjalna uchwała, którą w lubelskim ratuszu nazywają już „kodeksem reklamowym”. To będzie właśnie wykaz zasad dotyczących umieszczania reklam w całym Lublinie.
- Nie chcemy, żeby przedsiębiorcy uznali to za działanie represyjne - zaznacza prezydent Krzysztof Żuk. I dlatego uchwałę razem skonstruują specjaliści i lokalni przedsiębiorcy.
Prace nad uchwałą potrwają długo i ich efekty będzie, być może, można zobaczyć przed przyszłorocznymi wakacjami.
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?