18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

UMCS obchodzi 70-lecie istnienia

prof. Stanisław Michałowski, rektor UMCS
Prof. Stanisław Michałowski: - Mam nadzieję, że artykuły w "Kurierze Lubelskim",  poświęcone naszemu uniwersytetowi, dla wielu z Państwa staną się źródłem  wiedzy o uczelni   <br>
Prof. Stanisław Michałowski: - Mam nadzieję, że artykuły w "Kurierze Lubelskim", poświęcone naszemu uniwersytetowi, dla wielu z Państwa staną się źródłem wiedzy o uczelni Wojciech Kornet
Trudno sobie wyobrazić współczesny Lublin bez uczelni wyższych. Świetnie to rozumieją władze miasta, bowiem akademickość została uznana za jeden z czterech priorytetowych obszarów rozwoju miasta w przyjętej w ubiegłym roku "Strategii rozwoju Lublina na lata 2013-2020". Zarazem trudno też sobie wyobrazić akademicki Lublin bez największej uczelni - Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, z charakterystycznym miasteczkiem akademickim, rektoratem dominującym nad miastem czy znaną praktycznie wszystkim mieszkańcom Chatką Żaka, kultowym miejscem spotkań kulturalno-artystycznych.

W tym roku uczelnia obchodzi 70-lecie swego istnienia. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej został powołany do życia 23 października 1944 r. - w bardzo trudnym okresie ostatnich miesięcy II wojny światowej. Jego organizacji podjął się prof. Henryk Raabe, który musiał zmierzyć się z licznymi trudnościami, między innymi brakiem bazy naukowo--dydaktycznej, i jednocześnie walczyć o autonomię uczelni. Jakże inny od obecnego był także planowany jej medyczno-przyrodniczy profil z wydziałami: Lekarskim, Przyrodniczym, Rolnym, Weterynaryjnym oraz Farmaceutycznym, które później dały początek dwu innym uczelniom lubelskim: Akademii Lekarskiej (obecnie Uniwersytet Medyczny) oraz Wyższej Szkole Rolniczej (obecnie Uniwersytet Przyrodniczy).

Przez dziesiątki lat funkcjonowania UMCS stale się rozwijał, między innymi dzięki temu, że kierowali nim ludzie oddani mu całym sercem, tacy jak rektorzy, profesorowie: Bogdan Dobrzański, Grzegorz Leopold Seidler czy Wiesław Skrzydło. Obecnie uniwersytet kształci studentów na jedenastu wydziałach, ponad pięćdziesięciu kierunkach studiów i przeszło dwustu specjalnościach. Zatrudnia liczącą prawie 1800 osób kadrę naukowo-dydaktyczną oraz dysponuje nowoczesną, stale rozbudowywaną i modernizowaną bazą dydaktyczną i badawczą, m.in. dzięki pozyskiwaniu dużych środków z Unii Europejskiej, czego wymownymi przykładami z ostatnich lat mogą być pomieszczenia: Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Instytutu Informatyki oraz Inkubatora Medialno-Artystycznego.

Miarą pozycji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej są sukcesy naszych naukowców. Dzięki nim uczelnia zasłynęła ze swoich szkół naukowych, między innymi Lubelskiej Szkoły Światłowodów, Lubelskiej Szkoły Adsorpcji czy Lubelskiej Szkoły Chromatografii. W ostatnich latach uczeni z UMCS opracowali przemysłową technologię produkcji mutanazy - unikatowego enzymu skutecznego w walce z próchnicą zębów, prowadzili przełomowe prace badawcze nad szczepionką przeciwko malarii, a także odkryli trzynastowieczne skarby z Czermna - Czerwienia.

Sukcesy odnoszą także doktoranci i młodzi naukowcy, którzy z powodzeniem biorą udział w programach "Diamentowy Grant", "Top 500 Innovatorów" czy prowadzą samodzielne projekty i staże dzięki programom "Preludium", "Etiuda" i "Fuga". Jednocześnie coraz szerzej wykorzystujemy posiadany kapitał naukowy we współpracy ze środowiskiem gospodarczym i biznesowym.

O renomie uczelni świadczy fakt, że ukończyło ją przeszło 210 tysięcy absolwentów, którzy wnieśli wielki wkład w rozwój gospodarczy, kulturalny i naukowy Lublina, Lubelszczyzny, całego naszego kraju i wielu innych państw. Wśród nich można wspomnieć chociażby ekonomistę i współtwórcę Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Lesława Pagę, posła Edwarda Wojtasa, olimpijczyka Andrzeja Sontaga, dziennikarza Hirka Wronę, założycielkę Fundacji Polsat Małgorzatę Żak, reżysera i aktora Andrzeja Rozhina czy artystę plastyka Jarosława Koziarę.

Z myślą o wszystkich naszych absolwentach, ale też i mieszkańcach Lublina organizujemy w tym roku cykl spotkań i imprez naukowych, kulturalnych i sportowych. Do najważniejszych wydarzeń roku jubileuszowego należeć będą: nadanie godności doktorów honoris causa, wielki zjazd absolwentów, Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich, wydanie publikacji poświęconych dziejom uczelni, prezentujących wspomnienia i dorobek naukowy pracowników czy też wydanie elektronicznego "Słownika Absolwentów UMCS". Niezwykle ważnym wydarzeniem będzie akcja "Absolwenci swojej Chatce", mająca na celu zebranie środków finansowych na wyremontowanie kultowej już sali widowiskowej w Chatce Żaka.

W plan obchodów jubileuszowych 70-lecia UMCS wpisuje się też cykl artykułów w "Kurierze Lubelskim", dzięki którym chcemy przybliżyć Czytelnikom historię i dzień dzisiejszy uniwersytetu oraz jego rolę w naszym mieście i regionie. Pokażemy ludzi, którzy go tworzyli i ugruntowywali jego pozycję w polskim i międzynarodowym środowisku uniwersyteckim, zwyczaje i tradycje uniwersyteckie, studencką kulturę i sport, sylwetki znanych absolwentów i ich wspomnienia z okresu studiów.

Mam nadzieję, że artykuły w "Kurierze Lubelskim" poświęcone naszemu uniwersytetowi dla wielu z Państwa staną się nie tylko źródłem wiedzy o uczelni, ale także okazją do wspaniałej sentymentalnej podróży w czasie, pełnej miłych wspomnień.

Życząc przyjemnej lektury, łączę wyrazy szacunku.

* styczeń - grudzień: akcja "Absolwenci swojej Chatce" (zbiórka funduszy na renowację sali widowiskowej ACK Chatka Żaka)
* luty - kwiecień: konkurs wiedzy o UMCS dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych
* kwiecień - maj: "Dzień UMCS we Lwowie"
* maj: "Noc Uniwersytetów"
* 14 czerwca: I Zjazd Absolwentów UMCS. W programie m.in. piknik na terenie Targów Lublin SA i koncert zespołu Bajm
* 22 - 23 października: Konferencja Rektorów Uniwersytetów Polskich w Muzeum Lubelskim na Zamku
* koncerty np. "Mistrz i Jego Uczniowie"

Historia UMCS

24 stycznia, w kolejnym z cyklu artykułów o UMCS, przedstawimy Państwu historię lubelskiej uczelni.

Codziennie rano najświeższe informacje z Lubelszczyzny prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nie jest dane społeczeństwu 'kierowanie' rządem RP. W POLSCE NIE ISTNIEJE SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE. Rządem RP kierują jej ekonomiczni okupanci przy otwartości granic kraju. W polskim systemie edukacyjnym nie istnieje oddziaływanie stymulujące optymalny rozwój człowieka, gdyż ten cel dydaktyczny jest usunięty ze wszelkich programów nauczania na rozkaz ekonomicznych okupantów państwa polskiego. W tych warunkach nie jest możliwa inicjacja optymalnego rozwoju jednostki na żadnym poziomie kształcenia. W Polsce nie istnieją wzajemne interakcje obywateli, których celem nadrzędnym byłaby troska o Ojczyznę. Współdziałanie jednostek i instytucji na rzecz drugiego człowieka i na rzecz państwa jest skutecznie eliminowane przez okupantów, poprzez zakłócenie lub usunięcie właściwych korelacji niemal we wszystkich dziedzinach życia. " STRUKTURA WARTOŚCI. Świat, w którym żyjemy, jest światem wartości. Można w nim wyróżnić wartości ekonomiczne, estetyczne, moralne, prawne, poznawcze i religijne. Wszystkie te wartości tworzą system określany mianem sieci wartości. Jeśli niektóre z nich są przez człowieka preferowane i szczególnie wysoko cenione, tworzy się wówczas hierarchia wartości. Na ogół przyjmuje się, iż pojęcie wartość stanowi podstawową kategorię aksjologii (nauki o wartościach) i że oznacza ona 'to wszystko, co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa oraz jest godne pożądania, co łączy się z pozytywnymi przeżyciami i stanowi jednocześnie cel dążeń ludzkich' - M. Łobocki. Podobnie słowo wartość zdefiniował Stanisław Kowalczyk: 'Wartością jest to, co jest przedmiotem pożądania, co jest upragnione przez człowieka, co jest celem jego zabiegów'. System i hierarchia wartości cechują każdą kulturę. Są one uzależnione od przeszłości historycznej, tradycji narodowych tworzących daną kulturę, będących spuścizną minionych pokoleń, warunków społeczno-ekonomicznych, stosunków międzyludzkich i własnościowych, systemu sprawowania władzy. Sugestywną hierarchię wartości podał Max Scheller. Według niego wartościami najniższymi są wartości hedonistyczne, to jest wartości przyjemnościowe, iluzja łatwego i przyjemnego życia. Wyższe od wartości hedonistycznych są wartości utylitarne, cywilizacyjne, to znaczy przynoszące korzyści. Nad wartościami utylitarnymi górują wartości witalne, zwane też biologicznymi (prawo do życia, zdrowie, siły życiowe). Na wyższym szczeblu znajdują się wartości duchowe, tzn. prawda, dobro, piękno, miłość. Wartościami najwyższymi są wartości religijne, które będąc trwale włączone w ludzką naturę, są nieporównywalne z żadnymi innymi wartościami.

G
Gość

Nie jest dane społeczeństwu 'kierowanie' rządem RP. W POLSCE NIE ISTNIEJE SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE. Rządem RP kierują jej ekonomiczni okupanci przy otwartości granic kraju. W polskim systemie edukacyjnym nie istnieje oddziaływanie stymulujące optymalny rozwój człowieka, gdyż ten cel dydaktyczny jest usunięty ze wszelkich programów nauczania na rozkaz ekonomicznych okupantów państwa polskiego. W tych warunkach nie jest możliwa inicjacja optymalnego rozwoju jednostki na żadnym poziomie kształcenia. W Polsce nie istnieją wzajemne interakcje obywateli, których celem nadrzędnym byłaby troska o Ojczyznę. Współdziałanie jednostek i instytucji na rzecz drugiego człowieka i na rzecz państwa jest skutecznie eliminowane przez okupantów, poprzez zakłócenie lub usunięcie właściwych korelacji niemal we wszystkich dziedzinach życia. " STRUKTURA WARTOŚCI. Świat, w którym żyjemy, jest światem wartości. Można w nim wyróżnić wartości ekonomiczne, estetyczne, moralne, prawne, poznawcze i religijne. Wszystkie te wartości tworzą system określany mianem sieci wartości. Jeśli niektóre z nich są przez człowieka preferowane i szczególnie wysoko cenione, tworzy się wówczas hierarchia wartości. Na ogół przyjmuje się, iż pojęcie wartość stanowi podstawową kategorię aksjologii (nauki o wartościach) i że oznacza ona 'to wszystko, co uchodzi za ważne i cenne dla jednostki i społeczeństwa oraz jest godne pożądania, co łączy się z pozytywnymi przeżyciami i stanowi jednocześnie cel dążeń ludzkich' - M. Łobocki. Podobnie słowo wartość zdefiniował Stanisław Kowalczyk: 'Wartością jest to, co jest przedmiotem pożądania, co jest upragnione przez człowieka, co jest celem jego zabiegów'. System i hierarchia wartości cechują każdą kulturę. Są one uzależnione od przeszłości historycznej, tradycji narodowych tworzących daną kulturę, będących spuścizną minionych pokoleń, warunków społeczno-ekonomicznych, stosunków międzyludzkich i własnościowych, systemu sprawowania władzy. Sugestywną hierarchię wartości podał Max Scheller. Według niego wartościami najniższymi są wartości hedonistyczne, to jest wartości przyjemnościowe, iluzja łatwego i przyjemnego życia. Wyższe od wartości hedonistycznych są wartości utylitarne, cywilizacyjne, to znaczy przynoszące korzyści. Nad wartościami utylitarnymi górują wartości witalne, zwane też biologicznymi (prawo do życia, zdrowie, siły życiowe). Na wyższym szczeblu znajdują się wartości duchowe, tzn. prawda, dobro, piękno, miłość. Wartościami najwyższymi są wartości religijne, które będąc trwale włączone w ludzką naturę, są nieporównywalne z żadnymi innymi wartościami. Max Scheler uwypuklił drogę wartości ku Bogu, zwrócił uwagę na to, że wśród istniejących wartości najwyższą ich odmianę stanowią wartości religijne, które finalizują się ostatecznie w wartości absolutnej, to jest w Bogu i dążeniu do świętości. Życie człowieka jest procesem realizowania wartości. Człowiek jako osoba wolna dokonuje wyboru wartości, czyli tego, co uważamy za ważne, cenne dla jednostki i społeczeństwa, co jest godne wysiłku, poświęcenia, co stanowi cel dążeń ludzkich. Odkrywanie, przyjmowanie i prowadzenie życia zgodnego z przyjętym systemem wartości jest celem wychowania i samowychowania. Przyjęty system wartości wypełnia osobowość, nadaje kształt życiu człowieka, sens jego egzystencji. Kształtowanie pożądanej hierarchii wartości winno przejawiać się w stawaniu coraz lepszym. Człowiek dokonując wartościowania, powinien odrzucać wartości pozorne, a także rezygnować z wartości niższych na rzecz wartości wyższych i najwyższych. NAJWAŻNIEJSZE WARTOŚCI. W warunkach szybkich przemian społecznych, politycznych i ekonomicznych rozwijają się nowe wartości, a dotychczas istniejące zyskują nowy profil lub podlegają procesom destabilizacji. Zmieniają się nie tylko pojedyncze wartości, ale także całe systemy wartości. Nasuwa się wobec tego pytanie czy wszystkie wartości są zmienne, zdeterminowane przez aktualne, społeczno-ekonomiczne warunki życia, czy istnieją wartości trw

s
sz

A pomyśleliście o rynku pracy w Lublinie?? co z tego, że uczelnia świetnie przygotowuje do dalszego rozwoju? Gdzie są miejsca pracy dla młodych??? Przypomnijcie sobie jakie zakłady zlikwidowano!!!

a
as

...pomyślałe/aś o rynku pracy w Lublinie?

G
Gość

jakim można śmiało się pochwalić w szerszym gronie, czyli Lesława Pagę (który nota bene prawdziwą edukację odebrał dopiero w USA) no to przepraszam... z czym do ludzi? UMCS został powołany przez nową komunistyczną władzę w opozycji do KUL. Dlatego były i są ładowane w niego ogromne środki i kompletnie nic z tego nie ma.

b
bzdzik

gender nauczają na KULu,mają tam cały kierunek studiów o tym.

L
Lublinianin

...towar na półkach w Biedronce.

G
Gość

Gdyby na UMCS wynaleziono dynamit, teorię względności i odkryto bozon Higgs'a to i tak odkrycia te by przeszły bez echa ze względu na bezinteresowną zawiść różnych klanów tubylczych.
Odnośnie osoby JM Rektora - największą jego wadą jest to, że nie dostarcza pokarmu lokalnym sępom medialnym, jak to się zdarzało jego poprzednikowi.

l
lalka

25 lat temu 30 to umcs bylo coś! to byl sznyt dla mieszkahacych po tej stronie wisly; a teraz wraz z iloscia szkol spadla jakosc; mlodziez wybiera tylko jesli moze wawe, krakow, poznan, wrocław; taka prawda; lublin to ostatecznosc; dobrze ze rzeszów kielce czy bialystok w kazdym calu sa za nami

A
Absolwent - no Robinson

Gdybyś się dobrze uczył, to wiedziałbyś ( odporniaku na wiedzę) że we francuskim nazwisko męża pisze się przed nazwiskiem panieńskim. Ot, całe wyjaśnienie dlaczego UMCS a nie UMSC.
A to, kto kieruje uczelnią nie ma znaczenia - byle dobrze to robili. Co prawda Michałowski nie jest najlepszym rektorem, ale wszytko się dewaluuje, więc wśród rektorów też zachodzą podobne procesy. Widać zwyciężyła chęć błyśnięcia, niż zwyczajny rozsądek wśród elektorów. Ale jak to u naukowców, tam też można czasem popełnić błąd. A jubileusz to rzecz niezależna od rektora, więc trudno - niech będzie. Pewnie więcej 70 - lecia już nie będzie. Tylko trzeba teraz już pomyśleć o 75 i 80 leciu. Jak w życiu. Jedni uczą się na uniwersytecie, a inni na błędach. Pozdrawiam innych "umceesiaków".

A
Antoni Powaga
......................................................................................................................................................
V
A
Antoni Powaga
V
J
Ja Jus

bez komentarza ................j.w.

Z
Zezem na wprost

Dzisiaj po 70 latach Zwanowska też pogoniła Prof. Jedynak a dr Kubiszyn z Emilem Majukiem pod logo tej uczelni napisali kawał chlubnej historii sławiącej polskie oręże (zwłaszcza to pod Uchaniami) .
Nie wiem jak kto ale ja odnoszę takie wrażenie,że jaka opcja polityczna powołała tą uczelnię do życia to i do dzisiaj mimo okrągłego stołu ta opcja sprawuje nad nią dyskretną ale stanowczą pieczę.
I jeszcze jedno -czemu ta uczelnia to UMCS a nie UMSC ?.......czyżby ojcem Marii był ktoś o nazwisku Curie ?

m
majster parczewski

"O renomie uczelni świadczy fakt, że ukończyło ją przeszło 210 tysięcy absolwentów" - to stwierdzenie to jakiś żart! No ale widać takie czasy, że o renomie świadczy liczba sfabrykowanych dyplomów. Ich posiadacze zaś wnoszą wielki wkład w rozwój, zwłaszcza gospodarczy i zwłaszcza innych krajów, do których wyemigrowali bo im za dobrze w kraju było. O rozwoju kulturalnym nawet nie wspominam, zwykle widać go w sklepach, knajpach i na juwenaliach.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3