Unikalne zdjęcia z lubelskiej fabryki samochodów w obiektywie Czesława Matuszka. Koniecznie zobacz!

RED.
Żuki w pochodzie pierwszomajowym na ulicach Lublina. Z archiwum Czesława Matuszka
23 lata temu, 13 lutego 1998 roku, taśmę montażową lubelskiej fabryki samochodów opuścił ostatni żuk. Przypominamy Państwu serię archiwalnych zdjęć z lubelskiej Fabryki Samochodów Ciężarowych autorstwa Czesława Matuszka, wieloletniego pracownika fabryki. Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. 

Lubelska fabryka samochodów i słynny żuk

W FSC wykonano w sumie 587 000 żuków. W szczytowym okresie produkowano 30 tys. żuków rocznie.

Model opracowany został w 1956 roku. Konstruktorami byli Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Nadwozie zaprojektował Julian Kamiński. Konstrukcja przez lata ulegała unowocześnieniu, szczególnie w latach 70. Następcą stał się samochód dostawczy FS Lublin, produkowany w Lublinie od 1993 roku.

Fabryka Samochodów Ciężarowych była jednym z największych zakładów przemysłowych na Lubelszczyźnie. I chociaż kojarzymy ją głównie właśnie z żukami, to miała w swoim dorobku znacznie więcej produktów (m.in. Lublin 51). Warto też wspomnieć, że w inżynierowie z fabryki opracowali szereg ciekawych koncepcji, których nigdy nie udało się zrealizować na masową skalę.

W 1995, na bazie Fabryki Samochodów, powstało Daewoo Motor Polska, gdzie montowano m.in. nexie. Po upadku Daewoo produkcję prowadziła m.in. spółka Intrall Polska. W dawnej FSC produkowano m.in. honkery i pasagony.

Obecnie na terenie dawnej FSC działa wiele spółek i firm produkcyjnych działających w różnych branżach.

Zdjęcia ukazujące historię FSC Kurier Lubelski może Państwu zaprezentować dzięki uprzejmości Czesława Matuszka, wieloletniego pracownika fabryki, który kilka lat temu udostępnił nam fotografie. Matuszek pracę w Fabryce rozpoczął w 1956. Pisał do Głosu FSC, a w 1970 r. został redaktorem naczelnym tej gazety i zakładowej rozgłośni. W latach 90. pomagał rozwijać dział marketingu w Daewoo Motor Polska. 1 października 2000 przeszedł na emeryturę. Nie zrezygnował jednak z pisania o fabryce. Jest autorem książki "Od Lublina... do Lublina. Historia fabryki samochodów".

Przejdź do galerii i zobacz wyjątkowe zdjęcia z FSC w Lublinie

Kto zapłaci za budowę fabryki Izery w Jaworznie?

Wideo

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
10 marca 2013, 09:26, Cieć:

Pamiętajcie Ci sami komuniści dalej żądzą naszym krajem. Dlatego jest jak jest.

próbuja rządzić - POprzez Tomaszka g. Kopertfilda i Kasciorów Nadzwyczajnych.

Ale jak POszli na smietnik historii to i tych POgonimy

G
Gość
13 lutego, 14:34, dr. Bożena:

Gierek to był prawdziwy Gospodarz. I Patriota

ale jaja ale jaja

G
Gość
13 lutego, 17:32, Gość:

i kto wykończył fabrykę i inne?oby zdechli

Balcerek i jego banda

G
Gość

i kto wykończył fabrykę i inne?oby zdechli

B
Bicki
13 lutego, 14:38, Gość:

Gotykiem pisać komunistyczne hasła, to komedia :) Zdjęcia pokazują, że już w momencie rozpoczynania produkcji żuk był konstrukcją przestarzałą, a produkcja w 3/4 ręczna manufaktura.

Nic dodać dokladnie tak było ze to badziewie tak długo produkowali to cud. Jakby granice byly otwarte to by 1.10 tego szjsu sprzedali.jezdzilek kilka razy zukiem jako kierowca i naprawialem i to nawet trudno opisać jako to był badziew tarpan jego brat.

s
sA
6 lutego 2013, 11:58, dr Marco:

Kardacz, Flej spod Biłgoraja,

co dzień drapie sobie jaja,

Moje wpisy komentuje,

lubelskiego KOŁTUNA buduje....

to to to jeszcze żyje?!

G
Gość

Gotykiem pisać komunistyczne hasła, to komedia :) Zdjęcia pokazują, że już w momencie rozpoczynania produkcji żuk był konstrukcją przestarzałą, a produkcja w 3/4 ręczna manufaktura.

d
dr. Bożena

Gierek to był prawdziwy Gospodarz. I Patriota

G
Gość

Już druga kadencja, trzeba wyjechać z magistratu

G
Gość

rządy Leszka Balcerowicza, tak chętnie wspominane i stawiane za wzór innym gospodarkom przez ekipę PO, to zrobiły.

M
Marecki

az lza sie w oku kreci ogladajac te zdjecia a z FSC co zostalo?NIC.A gdzie zdjecia i wspomnienia innych bylych pracownikow fabryki

S
Stalin

wina Stalina!!! :]

C
Cieć

Pamiętajcie Ci sami komuniści dalej żądzą naszym krajem. Dlatego jest jak jest.

R
Robotnik

Ciekawe czyja to wina, że teraz jest tak beznadziejnie, nie ma pracy, nie ma fabryk a te co są ,to są burzone, natomiast obywatele zamiast produkować stają się z konieczności konsumentami albo żebrakami?

W
Wacław

Dla przypomnienia: Z chwilą ogłoszenia stanu wojennego, Redakcję " Głosu FSC" rozwiązano, a redaktorów zwolniono z fabryki bądź przeniesiono do innych działów fabryki

Dodaj ogłoszenie