MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Unikalne zdjęcia z lubelskiej fabryki samochodów w obiektywie Czesława Matuszka. Koniecznie zobacz!

RED.
Żuki w pochodzie pierwszomajowym na ulicach Lublina.
Żuki w pochodzie pierwszomajowym na ulicach Lublina. Z archiwum Czesława Matuszka
23 lata temu, 13 lutego 1998 roku, taśmę montażową lubelskiej fabryki samochodów opuścił ostatni żuk. Przypominamy Państwu serię archiwalnych zdjęć z lubelskiej Fabryki Samochodów Ciężarowych autorstwa Czesława Matuszka, wieloletniego pracownika fabryki. Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. 

Lubelska fabryka samochodów i słynny żuk

W FSC wykonano w sumie 587 000 żuków. W szczytowym okresie produkowano 30 tys. żuków rocznie.

Model opracowany został w 1956 roku. Konstruktorami byli Stanisław Tański oraz Roman Skwarek. Nadwozie zaprojektował Julian Kamiński. Konstrukcja przez lata ulegała unowocześnieniu, szczególnie w latach 70. Następcą stał się samochód dostawczy FS Lublin, produkowany w Lublinie od 1993 roku.

Fabryka Samochodów Ciężarowych była jednym z największych zakładów przemysłowych na Lubelszczyźnie. I chociaż kojarzymy ją głównie właśnie z żukami, to miała w swoim dorobku znacznie więcej produktów (m.in. Lublin 51). Warto też wspomnieć, że w inżynierowie z fabryki opracowali szereg ciekawych koncepcji, których nigdy nie udało się zrealizować na masową skalę.

W 1995, na bazie Fabryki Samochodów, powstało Daewoo Motor Polska, gdzie montowano m.in. nexie. Po upadku Daewoo produkcję prowadziła m.in. spółka Intrall Polska. W dawnej FSC produkowano m.in. honkery i pasagony.

Obecnie na terenie dawnej FSC działa wiele spółek i firm produkcyjnych działających w różnych branżach.

Zdjęcia ukazujące historię FSC Kurier Lubelski może Państwu zaprezentować dzięki uprzejmości Czesława Matuszka, wieloletniego pracownika fabryki, który kilka lat temu udostępnił nam fotografie. Matuszek pracę w Fabryce rozpoczął w 1956. Pisał do Głosu FSC, a w 1970 r. został redaktorem naczelnym tej gazety i zakładowej rozgłośni. W latach 90. pomagał rozwijać dział marketingu w Daewoo Motor Polska. 1 października 2000 przeszedł na emeryturę. Nie zrezygnował jednak z pisania o fabryce. Jest autorem książki "Od Lublina... do Lublina. Historia fabryki samochodów".

Przejdź do galerii i zobacz wyjątkowe zdjęcia z FSC w Lublinie

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski