Zamiar przejęcia Emperii władze litewskiej spółki Maxima Grupe ogłosiły w ubiegłym roku. Do Litwinów należą działające w Polsce sieci Aldik i Sano. Emperia jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych i właścicielem sklepów Stokrotka. Od stycznia 2018 r. UOKiK sprawdzał, czy połączenie firm nie naruszy zasad konkurencji.
Przez ostatnie miesiące urząd prowadził badania rynku. Wysłał ankiety do ok. 50 konkurentów uczestników koncentracji. Pytania dotyczyły m.in. uzyskanych obrotów, powierzchni sprzedaży i planowanych nowych sklepów. Na podstawie odpowiedzi przedsiębiorców oraz dotychczasowego orzecznictwa urząd uznał, że sklepy rywalizują ze sobą na lokalnych rynkach.
- Przeprowadzone postępowanie wykazało, że na żadnym z lokalnych rynków nie dojdzie do ograniczenia konkurencji. Po przejęciu Emperii, Maxima Grupe będzie musiała w dalszym ciągu rywalizować z innymi przedsiębiorcami. Oznacza to, że konsumenci nadal będą mieli duży wybór sklepów blisko domu. Zarówno tych dużych, jak i tradycyjnych – mówi Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK.
Urząd zastrzega, że firmy mają 2 lata na dokonanie koncentracji. Po tym czasie, jeśli transakcja nie dojdzie do skutku, zgoda wygaśnie.
Zadecydują akcjonariusze
W styczniu br. o plany Emperii związane z nowym inwestorem zapytaliśmy Dariusza Kalinowskiego, prezesa Emperii i Stokrotki.
- Zamiast dużej grupy rozdrobnionych akcjonariuszy, patrzących głównie na wyniki w poszczególnych kwartałach, chcemy pozyskać dużego inwestora, którego celem jest zbudowanie Stokrotki jeszcze silniejszej w perspektywie 5-10 lat. Bo dzisiaj, na tak konkurencyjnym rynku w Polsce, o który rywalizuje kapitał z Francji, Portugalii i Niemiec, potrzebna jest wizja długoletnia – wyjaśniał powody szukania inwestora.
Zgodę na sprzedaż akcji spółki muszą jeszcze wyrazić ich właściciele, spośród których większość stanowią fundusze inwestycyjne i towarzystwa emerytalne.
Stokrotka liczy zyski
Towary o wartości 259 mln zł sprzedały sklepy sieci Stokrotka w marcu bieżącego roku – ogłosiła spółka w raporcie giełdowym. Według wstępnych wyników, sprzedaż wzrosła w ciągu roku o 21,6 proc.
Między styczniem, a marcem br. przychody Stokrotki wyniosły 678 mln zł i były wyższe o 15,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
Co więcej, w minionym miesiącu sieć otworzyła pięć sklepów. Ich łączna liczba na koniec marca wyniosła 440.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?