reklama

Uprzedzić atak wirusów

Agnieszka GrzelakZaktualizowano 
Odpowiednia dieta, hartowanie organizmu, a przede wszystkim szczepienia mogą uchronić nas przed grypą

W aptekach już pojawiły się szczepionki przeciw grypie sezonowej. Jesień to najlepsza pora, aby się zaszczepić - zyskamy odporność na cały sezon grypowy, który skończy się dopiero wiosną. W Polsce szczyt zachorowań na infekcje wirusowe przypada na luty i marzec.

Uważa się, że szczepionka chroni przez 12 miesięcy, jednak podwyższony poziom przeciwciał ochronnych utrzymuje się przez 6 miesięcy. Odporność najszybciej spada u osób starszych, dlatego w ich przypadku wskazane są szczepienia w październiku, a nawet w listopadzie.

1Dlaczego szczepienie zaleca się osobom starszym?
Jednym ze wskazań do zaszczepienia się przeciwko grypie jest ukończenie 50. roku życia. Wraz z wiekiem rośnie bowiem niebezpieczeństwo powikłań choroby. Co roku odnotowuje się w Polsce kilkadziesiąt zgonów spowodowanych grypą (zdaniem epidemiologów jest ich więcej, lecz nie wszystkie przypadki są ujmowane przez statystyki). Najczęstsze powikłania grypy to zapalenie płuc, oskrzeli, ucha środkowego, zatok. Nieco rzadziej występują drgawki gorączkowe, zespół wstrząsu toksycznego, zapalenie mięśni, zapalenie mięśnia serca i osierdzia, poprzeczne zapalenie rdzenia kręgowego, zapalenie mózgu i opon mózgowo-rdzeniowych. Pod wpływem działania wirusa dochodzi także do zaostrzenia przewlekłych chorób, m.in. choroby wieńcowej, niewydolności krążenia, astmy, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, cukrzycy, a także pogorszenia wydolności nerek. Dlatego szczepienia zalecane są także pacjentom z tymi chorobami.

2Czy szczepionka jest bezpieczna?
Są osoby, które podważają skuteczność szczepienia, twierdząc: zaszczepiłem się i potem zachorowałem. Trzeba zdawać sobie sprawę, że szczepionka zawiera tylko wybrane szczepy wirusa grypy (jej skład jest co roku zmieniany, uwzględnia się w nim wirusy, które w danym sezonie są najbardziej rozpowszechnione). Nie zabezpiecza przed zachorowaniem z powodu zakażenia innymi wirusami, które wywołują tzw. infekcje grypopodobne, potocznie nazywane przez nas przeziębieniem. Po zaszczepieniu odporność organizmu zwiększa się, dzięki czemu łagodniej przechodzimy także infekcje niegrypowe.

Szczepionka zawiera jedynie inaktywowane ("martwe") fragmenty wirusów grypy. Nie są one zdolne do rozmnażania się w naszym organizmie, dlatego zaszczepienie się nie może wywołać choroby. Dostępne w Polsce szczepionki można podawać nawet kobietom w ciąży i małym dzieciom, co świadczy o ich wysokim bezpieczeństwie.

3Co jeszcze możemy zrobić, aby nie zachorować?
Szczepionka to jedyna metoda profilaktyki grypy. Istnieje jednak cały szereg zasad, których warto przestrzegać, aby unikać zakażenia wirusami wywołującymi choroby górnych dróg oddechowych. W związku z zagrożeniem grypą A/H1N1 oraz sezonową służby sanitarne przypominają o konieczności zachowania higieny.
Jakie zachowania i nawyki są szczególnie ważne? Przede wszystkim częste mycie rąk. Choć brzmi to banalnie, ostatnie badania wykazały, że nawyki higieniczne mogą uchronić nas przed zachorowaniem w większym stopniu niż zażywanie dodatkowych dawek witaminy C. To na dłoniach przenoszone są wirusy, dlatego zanim dotkniemy nimi twarzy i ust, powinniśmy umyć je wodą z mydłem. Należy też unikać kontaktów "twarzą w twarz" z osobami chorymi, które kaszlą i mają katar. Używajmy jedynie jednorazowych chusteczek higienicznych. W sezonie, gdy rośnie liczba zachorowań, unikajmy dużych skupisk ludzkich - zawsze znajdzie się w nich ktoś chory.

Osoby osłabione, niedożywione, zestresowane i prowadzące siedzący tryb życia częściej padają ofiarą infekcji, ponieważ ich odporność jest obniżona. Zdrowa dieta powinna zawierać odpowiednią porcję białka, pochodzącego z chudego mięsa, drobiu, jaj i przetworów mlecznych. Odporność poprawiają też witaminy C, A i E oraz minerały - cynk, magnez, żelazo, selen.

Najlepiej, jeśli ich źródłem są dla nas pokarmy, m.in. warzywa i owoce, których powinniśmy zjadać ok. 400 g dziennie. Oprócz witamin i minerałów zawierają też błonnik, niezbędny do utrzymania zdrowia, oraz przeciwutleniacze. Warto regularnie jeść przetwory mleczne fermentowane, które zawierają szczepy pożytecznych bakterii probiotycznych, produkty bogate w kwasy omega-3 (tłuste ryby, oleje roślinne) i czosnek działający antybiotycznie.

Ruch na powietrzu nie tylko hartuje organizm i przystosowuje go do zmiennych warunków pogodowych, ale też umożliwia produkcję witaminy D, która powstaje w skórze pod wpływem promieni słońca.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Materiał oryginalny: Uprzedzić atak wirusów - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3