Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ursus stawia na autobusy. Firma powołała do życia spółkę Ursus Bus

Redakcja
Ursus stawia na autobusy. Firma powołała do życia spółkę Ursus Bus
Ursus stawia na autobusy. Firma powołała do życia spółkę Ursus Bus Anna Kurkiewicz
Lubelski producent ciągników i maszyn rolniczych powołał do życia spółkę Ursus Bus. W maju po ulicach Lublina zacznie testowo jeździć elektryczny autobus Ursus Ekovolt. Traktory, maszyny rolnicze, trolejbusy, a teraz elektryczne autobusy - lubelski Ursus poszerza swoją ofertę. Firma powołała do życia spółkę Ursus Bus. - Głównym przedmiotem działalności spółki będzie produkcja i sprzedaż autobusów i trolejbusów - poinformował zarząd Ursus Bus w komunikacie.

60 proc. akcji w nowej spółce posiada wytwórca traktorów, pozostałych 40 proc. AMZ Kutno. Siedzibą spółki jest Lublin. - Utworzenie nowej spółki jest związane m.in. z wyprodukowaniem przez nasz zakład elektrycznego autobusu - wyjaśniał Mariusz Lewandowski, pełnomocnik zarządu Ursusa ds. marketingu i handlu.

Na razie Ursus Bus nie ma jeszcze zamówień na dostawę pojazdów. - Wiele miast przymierza się do wymiany taboru. Będą ogłaszane przetargi na dostawę autobusów, trolejbusów. I na pewno będziemy w nich startować - zapewniał Lewandowski. I dodał: - To będzie szansa na wzrost zatrudnienia.

Obecnie w Ursusie pracuje ok. 300 osób. Spółka produkuje przede wszystkim ciągniki i maszyny rolnicze. Podpisała m.in. kontrakt z Etiopią na dostawę 3 tysięcy traktorów. Pierwsza transza - 1500 pojazdów rolniczych - ma trafić do Afryki jeszcze  w tym półroczu. - A jesienią zacznie się wysyłka kolejnych 1500 ciągników - uzupełniał Lewandowski.

Ursus zdobył już doświadczenie również w produkcji trolejbusów. Wygrał kontrakt na  dostawę 38 pojazdów dla lubelskiego Zarządu Transportu Miejskiego. Produkuje je w konsorcjum z ukraińską firmą Bogdan. Wartość zamówienia to 67 mln zł. - 29 trolejbusów już zostało dostarczonych. Pozostałych 9 ma być przekazanych do  końca czerwca - poinformowała Justyna Góźdź, rzeczniczka ZTM.

Najnowszym dzieckiem Ursusa jest elektryczny autobus Ekovolt. Powstał we współpracy z Politechniką Lubelską oraz MPK Lublin. Pojazd ma 12 metrów długości, może zabrać 75 pasażerów, posiada 26 miejsc siedzących.

- Prototyp uzyskał właśnie homologację, a to oznacza, że w maju zacznie wozić lublinian. Chcemy, by autobus obsługiwał linię przejeżdżającą przez centrum miasta, np. w obszarze Strefy Płatnego Parkowania - stwierdziła Weronika Opasiak, rzeczniczka MPK Lublin.

Autobus jest zasilany bateriami litowo-jonowymi. Na jednym naładowaniu pojazd może przejechać ok. 100 km. Na przystankach końcowych będzie stanowisko do tzw. szybkiego ładowania, które pozwoli w ciągu ok. 15 minut naładować baterie tak, by pojazd przejechał jeszcze ok. 35 km. - Baterie mają być przede wszystkim ładowane w zajezdni w ciągu nocy, co zajmie od 5 do 6 godzin - precyzowała Opasiak.

Lubelski ratusz chce w ciągu najbliższych kilku lat kupić 107 nowych pojazdów dla komu-nikacji miejskiej: 77 autobusów oraz 30 trolejbusów. - Przy wykorzystaniu dofinansowania z funduszy unijnych. W Programie Operacyjnym Polska Wschodnia na lata 2014-2020 chcemy zapisać na ten cel 216 mln zł - zapowiadał w styczniu tego roku Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Artur Jurkowski

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski