W byłej FSC Lublin będą produkowane pick-upy

Kamil Krupa
Takie samochody grand tiger marki ZXAuto będą produkowane w Lublinie
Takie samochody grand tiger marki ZXAuto będą produkowane w Lublinie materiały prasowe
W części dawnej fabryki samochodów Daewoo przy ul. Mełgiewskiej powstanie zakład produkcji ciągników i samochodów (grand tiger). Firma Pol-Mot Warfama w przyszłym tygodniu podpisze umowę na zakup 26 tys. mkw. byłej fabryki. To jedna dwudziesta jej terenu.

- Otrzymaliśmy już kredyt potrzebny do zakupu nieruchomości. Mamy zamiar rozpocząć montaż nowych ciągników o mocy 150 koni mechanicznych i samochodów typu pick-up - mówi Mariusz Lewandowski, rzecznik Warfamy Pol-Mot.

Chodzi o chiński pick-up marki ZXAuto, który świadectwo homologacji otrzymał w marcu ubiegłego roku. Pracowano nad tym przez osiem miesięcy.

Pojazd nazywa się grand tiger. Ma podwójną kabinę, przestrzeń ładunkową i napęd na cztery koła. Jest wyposażony w silnik diesla hyundai D4CB o pojemności 2,5 l. Na razie jego cena nie jest znana.

- Do naszego nowego zakładu będziemy potrzebować inżynierów i robotników. Z istniejącej infrastruktury postaramy się wykorzystać jak najwięcej nam się uda. Na pewno będą jednak potrzebne nakłady inwestycyjne - mówi Mariusz Lewandowski.

- Teren, który zamierza kupić Warfama, to jedna dwudziesta całej fabryki - dodaje Leszek Liszcz, syndyk Masy Upadłościowej Daewoo Motor Polska. - Pozostała część jest już sprzedana. Niektóre umowy mają termin długotrwały i nieruchomości nie zostały jeszcze przejęte - zastrzega.

Tak jest z biurowcami, które zakupiła Emperia Holding. Stanie się ich właścicielem do grudnia 2012 r.

Jak to było z produkcją samochodów w Lublinie

Fabryka Samochodów Ciężarowych powstała przy ul. Mełgiewskiej w 1950 roku. Początki przemysłu motoryzacyjnego sięgają czasów przedwojennych. Miały tu być produkowane podzespoły na licencji amerykańskiego Chevroleta. Te plany przerwała jednak wojna.

Produkcję w powojennym Lublinie rozpoczęto 7 listopada 1951 r., w rocznicę rewolucji październikowej. Pierwszym pojazdem, który opuścił fabrykę, był FSC lublin 51, czyli tak naprawdę znany już wtedy gaz 51. Próba wprowadzenia go na polski rynek nie przyniosła jednak oczekiwanego sukcesu. Najbardziej rozpoznawalnym produktem lubelskiej FSC okazała się ciężarówka żuk. Była stworzona na bazie tylko polskich podzespołów. Jej produkcję rozpoczęto w 1959 roku. Te samochody były również eksportowane.

W latach 90., dzięki kapitałowi zagranicznemu, rozpoczęto produkcję peugeota 405. W 1995 r. pakiet większościowy fabryki wykupił południowokoreański koncern Daewoo. Ten z kolei upadł w 2001 r., a jego miejsce zajęła w Lublinie inna firma, której nie udało się jednak uruchomić produkcji. Dopiero w 2003 r. ta sztuka udała się firmie Intrall Polska, własności rosyjsko-brytyjskiego koncernu. Do 2007 r. produkowano tu pojazdy dostawcze lublin. W tymże roku ogłoszono upadłość Intrallu. Jednocześnie rozpoczęto starania o produkcję w Lublinie pojazdu terenowego honker. Zajęła się tym firma DZT Tymińscy, która po DMP zakupiła m.in. lakiernię, montownię i tłocznię. Transakcja była warta 43 miliony złotych.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

n
n

Prawdopodobnie jesteśmy w czarnej dziurze....

k
koliberek wola

tak CHinskie bym nie kupil wole dbac o bezpieczenstwo rodziny

k
kolka

a ze Środkowej Papui nie było jakiegoś kooperanta ?

G
Gość

Jak zaczynała Japonia po wojnie? Nie wiedzą "młodzi ambitni"... a teraz japońskie, oznacza - co najmniej dobre. Masz wybór - kupisz wóz wyprodukowany w Japonii czy w Wielkiej Brytanii? Założę się, że kupisz "japończyka... No, może ostatnio trochę przystopowała, świat zaczął się bronić od pewnego czasu przed zalewem towarów z Japonii, ale gospodarczo - całkiem dobrze jeszcze stoi, jej fabryki w innych krajach nieźle sobie radzą. Jak zaczynały Chiny? Na licencjach i szpiegostwie przemysłowym, a także tanią siłą roboczą - a teraz są siłą gospodarczą, która trzyma w szachu USA. Z jakością jeszcze bywa różnie, ale - "wyrabiają" się powoli. UE jeszcze blokuje, jak może, interesy Chin i Japonii u siebie, pytanie - jak długo... Japończycy zaczęli inwestować w Europie, w USA, mają tam swoje fabryki, zajęli część rynku pomimo restrykcyjnej polityki i jakoś się trzymają. Przypominam Koreę, Tajwan. Też zaczynali od naśladownictwa, od sprzedawania swojej taniej siły roboczej. A teraz największe potęgi gospodarcze liczą się z tymi krajami. (przykładem - stocznie, największe i najnowocześniejsze statki handlowe zostały wyprodukowane w Korei...) A gdzie są nasze stocznie? Fakt, te kraje zapłaciły olbrzymią cenę społeczną za swój rozwój, ale przynajmniej coś z tego mają... My, jak dotąd - tylko płacimy. Może w końcu przyszedł czas na wyciągnięcie wniosków, nie na narzekanie jeno? Chińskie pieniądze, polskie umiejętności techniczne - a wcale z nimi nie jest źle, żeby jeszcze polskie szefostwo poszło na JAKOŚĆ a nie ilość za wszelką cenę - może coś z tego wyjść sensownego, na tyle, że np. Fiat dobrze się zastanowi, czy likwidować swoją produkcję w Polsce...

j
jan

jest syndyk????-POLSKA to bogaty kraj

g
gaz 48

artykuł pełen niesciśłości: Lublin 51 był produkowany przez 12 lat, Peugeot był montowany a produkowany.
Artykuł napisany przez pismaka nowego pokolenia- wie wszystko najlepiej. Aż strach wydawać pieniądze na te wypociny.

 

polscy inżynierowie za granicą a polaczki montują chińska myśl techniczną i jeszcze się tym chwalą zamiast się wstydzić. idioci.

M
Misiu

"Teren, który zamierza kupić Warfama, to jedna dwudziesta całej fabryki - dodaje Leszek Liszcz, syndyk Masy Upadłościowej Daewoo Motor Polska. - Pozostała część jest już sprzedana. Niektóre umowy mają termin długotrwały i nieruchomości nie zostały jeszcze przejęte - zastrzega. "

Co usłyszymy po 5 grudnia?

R
ROberto

W tytule jest błąd. Zamiast "[..] będą produkowane pick-upy" powinno chyba być "[...] będą produkowane pic-kupy"?

j
jaroll

Może wreszcie coś sie ruszy w Lublinie ! Oby tak dalej !!! :-)

S
SYLWESTER
Wrogowie Polski i Lublina NIE MARUDZIC !. Firma POL-MOT WARFAMA ma zielone swiatlo
w Lublinie !. Beda znowu z Lublina wyjezdzaly samochody prosto z tasmy i o to chodzi, Lublin
bedzie na nowo miastem produkcji samochodow . Jestesmy jako Lublinianie dumni z tego
faktu a Wrogowie nie maja "zielonego pojecia" jaka potega gospodarcza staja sie Chiny . Jezeli
Zydzi ucza sie chinskiego jezyka i juz obstawiaja banki chinskie, to znaczy ze Zydzi sa pewni du
zych pieniedzy w Chinach . A lubelski samochod chinskiej produkcji "GRAND TIGER" zapewne
bedzie Sponsorem MOTOR LUBLIN SA. Takze Kibice Motoru zaproscie menadzera Firmy na
wykfintna kolacje do EUROPY . Niech sie GRAND TIGER rozwija!. SZCZESC BOZE !.
S
SYLWESTER
Wrogowie Polski i Lublina NIE MARUDZIC !. Firma POL-MOT WARFAMA ma zielone swiatlo
w Lublinie !. Beda znowu z Lublina wyjezdzaly samochody prosto z tasmy i o to chodzi, Lublin
bedzie na nowo miastem produkcji samochodow . Jestesmy jako Lublinianie dumni z tego
faktu a Wrogowie nie maja "zielonego pojecia" jaka potega gospodarcza staja sie Chiny . Jezeli
Zydzi ucza sie chinskiego jezyka i juz obstawiaja banki chinskie, to znaczy ze Zydzi sa pewni du
zych pieniedzy w Chinach . A lubelski samochod chinskiej produkcji "GRAND TIGER" zapewne
bedzie Sponsorem MOTOR LUBLIN SA. Takze Kibice Motoru zaproscie menadzera Firmy na
wykfintna kolacje do EUROPY . Niech sie GRAND TIGER rozwija!. SZCZESC BOZE !.
S
SYLWESTER
Wrogowie Polski i Lublina NIE MARUDZIC !. Firma POL-MOT WARFAMA ma zielone swiatlo
w Lublinie !. Beda znowu z Lublina wyjezdzaly samochody prosto z tasmy i o to chodzi, Lublin
bedzie na nowo miastem produkcji samochodow . Jestesmy jako Lublinianie dumni z tego
faktu a Wrogowie nie maja "zielonego pojecia" jaka potega gospodarcza staja sie Chiny . Jezeli
Zydzi ucza sie chinskiego jezyka i juz obstawiaja banki chinskie, to znaczy ze Zydzi sa pewni du
zych pieniedzy w Chinach . A lubelski samochod chinskiej produkcji "GRAND TIGER" zapewne
bedzie Sponsorem MOTOR LUBLIN SA. Takze Kibice Motoru zaproscie menadzera Firmy na
wykfintna kolacje do EUROPY . Niech sie GRAND TIGER rozwija!. SZCZESC BOZE !.
 

i to jeszcze w lublinie? w tym dziadowie?

 

i do tego w lublinie? w tym dziadowie?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3