W kłopotach, także finansowych babcia lub dziadek nigdy nie odmówią pomocy

AIP
Wzrósł odsetek seniorów, których nie stać na pomoc finansową swoim dzieciom i wnukom – z 10 proc. w 2019 r. do 17 proc. w 2020 r. Karolina Misztal
Dzień Babci i Dzień Dziadka to wyjątkowa okazja dla dzieci i wnuków do okazania wdzięczności za pomoc i wsparcie przy różnych sytuacjach życiowych. To wsparcie ma niejednokrotnie charakter finansowy. Osoby starsze chętnie przy tym korzystają z usług bankowych – rachunku osobistego czy karty płatniczej, a blisko 60% seniorów w Polsce nie odczuwa przy tym większych problemów w kontakcie z bankowością.

45% ankietowanych polskich seniorów w Raporcie „InfoSenior 2020” Związku Banków Polskich (ZBP) i Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) wspiera finansowo wnuczki i wnuków.

Senior z kontem osobistym

Najpopularniejszym produktem bankowym wśród osób starszych niezmiennie jest tradycyjny rachunek osobisty, którego posiadanie deklaruje niespełna 90% respondentów badanych na zlecenie WIB. Jednocześnie, zauważalny jest istotny wzrost odsetka seniorów korzystających z kart płatniczych – wg danych z drugiej edycji Raportu „InfoSenior” używała ich jedynie połowa ankietowanych, podczas gdy w przeprowadzonej w grudniu 2019 roku internetowej ankiecie wskazuje na posiadanie karty płatniczej 88% osób powyżej 65. roku życia, a blisko 70% korzysta z niej bardzo często.
Na uwagę zasługuje fakt, że polscy seniorzy swoimi finansami często zarządzają poprzez bankowość internetową lub mobilną, co potwierdza 80% respondentów. Należy jednak podkreślić, że przeprowadzona przez WIB ankieta miała charakter wywiadu internetowego - została więc zrealizowana wśród aktywnych użytkowników sieci.

Więcej produktów dedykowanych seniorom

Chociaż seniorzy coraz chętniej korzystają z produktów i usług bankowych to w relacjach z bankiem, w większości nie odczuwają istotnych problemów. Jeżeli coś stanowi kłopot – według danych przedstawionych w raporcie – to jest to niedostateczna oferta produktów dedykowanych osobom starszym (16%), skomplikowany język używany przez pracowników lub skomplikowany język umów (15%), bądź też odległość do najbliższego oddziału.

Autorzy raportu wskazują, że według badania przeprowadzonego przez Związek Banków Polskich, aż 79% pracowników banków jest zdania, że osoby starsze – oprócz rachunku osobistego – chętnie wybierają lokaty oraz konta oszczędnościowe (73%). Bankowcy dostrzegają również ogólną skłonność do odkładania części comiesięcznych dochodów przez starszych klientów. Wzrost zainteresowania produktami oszczędnościowymi w ciągu ostatnich 12 miesięcy potwierdza 60% badanych.

Aż 89% z polskich seniorów deklaruje samowystarczalność finansową – oznacza to wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do podobnego badania przeprowadzonego na potrzeby zeszłorocznego wydania „InfoSeniora”. Co istotne spadł odsetek osób deklarujących oczekiwania takiej pomocy w wyjątkowych okolicznościach, np. przy większych wydatkach – 9% w 2020 r. wobec 12% w 2019 r. Może to świadczyć o stosunkowo dużej niezależności finansowej polskich seniorów lub też niechęci do korzystania ze wsparcia młodszych pokoleń w tym zakresie. Pewien wpływ mogą mieć również transfery socjalne kierowane do osób starszych, np. w postaci dodatkowej 13. emerytury w ciągu roku.

Nie wszystkich stać na pomoc

W porównaniu do badania zrealizowanego przed rokiem można dostrzec, że wzrósł, z kolei odsetek seniorów, których nie stać na pomoc finansową swoim dzieciom i wnukom – z 10% w 2019 r. do 17% w 2020 r. Jednocześnie 45% ankietowanych przyznało, że takiego wsparcia swoim najbliższym udziela – najczęściej przy większych, niespodziewanych wydatkach, ale nie więcej niż raz na pół roku (30%). Dla ponad połowy badanych powyżej 65. roku życia kwota udzielanej przez nich miesięcznej pomocy finansowej nie przekracza 300 zł (58% w 2018 r. i 53% w 2019 r.).

Będzie rewolucja w urlopach wypoczynkowych - 35 dni urlopu za każdy rok pracy dla każdego? Po prostu kliknij w ten tekst i dowiesz się więcej!

Autorzy Raportu „InfoSenior 2020” przypominają, że w kontekście zarządzania swoimi finansami przez seniorów niezwykle ważnymi kwestiami, oprócz przestrzegania zasad bezpieczeństwa w korzystaniu z bankowości elektronicznej czy rozsądku przy zaciąganiu zobowiązań finansowych (również na potrzeby dzieci i wnuków) jest ograniczone zaufanie we wszelkich nietypowych sytuacjach związanych z ich pieniędzmi.
Niestety wciąż nie brakuje zagrożeń i pułapek zastawianych na osoby starsze przez nieuczciwych sprzedawców czy wręcz przestępców. Dlatego też, tak ważna jest wiedza jak postępować w tego typu przypadkach.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

Fala upadłości dopiero przed nami?

Wideo

Materiał oryginalny: W kłopotach, także finansowych babcia lub dziadek nigdy nie odmówią pomocy - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3