18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

W kwadrans dojedziemy pociągiem z Lublina do lotniska

Aleksandra Dunajska
Z Dworca Głównego PKP w Lublinie, przez stacje Lublin Północny i Świdnik Miasto wprost do terminalu w Świdniku - to trasa do lotniska, która ma być uruchomiona już za kilka miesięcy. Będzie to jedyne takie rozwiązanie w Polsce. Od początku budowy lotniska określane jako jeden z głównych atutów tego projektu architektonicznego. PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji wybrało właśnie firmę, która wybuduje 2,2 km zupełnie nowego toru, którym od stacji Świdnik dojedziemy do portu.

Zwycięska firma to Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych Expol z Lublina. Zadeklarowała ona, że zbuduje tor za 8,1 mln zł netto. To była najkorzystniejsza z 13 złożonych ofert w ogłoszonym przetargu. Umowa z wykonawcą ma być podpisana w maju.

Ale zanim będą mogły ruszyć prace, kolejarze muszą jeszcze dostać od wojewody pozwolenie na budowę. - Uzyskamy je do końca czerwca - zapowiada Małgorzata Kwiatkowska, rzeczniczka PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji.

Jeśli ten scenariusz się sprawdzi, prace rozpoczną się w lipcu. Mają potrwać 120 dni. To oznacza, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tor będzie gotowy pod koniec października. - Termin może się wydawać krótki. Chodzi jednak o budowę tylko jednego toru, więc, naszym zdaniem, będzie wystarczający - przekonuje Małgorzata Kwiatkowska.

O lotnisku w Świdniku czytaj więcej w naszym serwisie specjalnym

Zakończenie tej inwestycji zbiegnie się z uruchomieniem terminalu. Lotnisko, jak zapowiadają władze spółki, która go buduje, ma być otwarte w październiku, najpóźniej w listopadzie. - Przejazd z Lublina Głównego do lotniska ma trwać 15 minut. - To o kwadrans krócej niż samochodem - zapewnia Małgorzata Kwiatkowska.

Do lotniska dojadą tylko szynobusy spalinowe, bo linia nie będzie zelektryfikowana. Spółka Przewozy Regionalne zapowiada, że kiedy tylko tor zostanie zbudowany, a ze Świdnika zaczną latać pasażerowie, uruchomi połączenia z lotniskiem. - Rozkład będzie oczywiście zsynchronizowany z przylotami i odlotami samolotów - zaznacza Zofia Dziewulska z lubelskiego zakładu PR. Utrzymanie połączenia będzie finansowane z budżetu województwa.

Powstanie toru do lotniska ma kosztować blisko 15 mln zł (85 proc. dofinansuje UE). Oprócz Expolu przy inwestycji będą pracować także Kolejowe Zakłady Automatyki, które za 1,7 mln zł wybudują urządzenia sterowania ruchem. Pozostałe środki przeznaczono m.in. na dokumentację projektową toru.

Wcześniej niż oddanie toru do użytku, bo już w czerwcu, mamy poznać nazwy linii lotniczych, które będą latać ze Świdnika.

- Pierwsze połączenia pasażerskie uruchomimy jeszcze w tym roku. Jednak pełna oferta będzie dostępna dopiero wiosną przyszłego roku. Powód? Linie lotnicze planują z dużym wyprzedzeniem i nasze lotnisko wpisują obecnie już w kalendarz wiosenny 2013 r. - informuje Piotr Jankowski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin.


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze 38

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
monika

co,gdzie ,kiedy???
a no gdzie ,a no kiedy,a no po co?????
mnóstwo pytań retorycznych.!
Kiedy to będzie????(lotnisko,polączenia,szynobus)?
ZENUA!

p
pasażer

Jeżeli cena biletu będzie niższa jak 2,50,-, częstotliwość kursowania np. co 15 min. To zdezelowane busy nie mają szans i większość przesiądzie się do szynobusa.

A kiedy powstaną obiecane przystanki przy Strefie Ekonomicznej, Bronowicach przy wiadukcie na Dr.Męcz.Majd., Majdanie Tatarskim przy Obi na Witosa, na Wrotkowie przy wiadukcie na Diamentowej, na Czubach na przedłużeniu Filaretów, Kraśnickiej przy wiadukcie w Konopnicy...?

k
ktosik

czytać ze zrozumieniem? Do tanich linii lotniczych się kolego dopłaca, żeby w ogóle chciały przylatywać. Rzeszów dopłaca gruba kasę, ale bilety tańsze własnie dlatego, że nie jest to Lot ani Lufthansa.

O
Odkurzacz

Rzeszów, zadupie od kiedy? Za każdym kolejnym moim pobytem, widać rozwój tego miasta. Ja osobiście nie mam uprzedzeń, i uważam że, za 10 -15 lat Lublin też taki będzie

p
pispod

na fr24 nie ma KAZDEGO samolotu i nie ma WSZYSTKICH lotow, tak ze milego wyszukiwania i glebokich analiz... wnioski faktycznie lepiej zachowaj dla siebie zeby sie juz wiecej nie kompromitowac.

Z
Zenek

A mnie najbardziej zastanawia zdanie: "Chodzi jednak o budowę tylko jednego toru, więc, naszym zdaniem, będzie wystarczający". Wystarczy?

G
Gość

adres internetowy Flightradar24.com - nie dość, że na tej stronie pokazano ruch lotniczy (KAŻDY samolot pasażerski przelatujący, lądujący czy startujący, łącznie ze zdjęciem jej, z danymi dotyczącymi maszyny i przelotu w czasie realnym mniej więcej) nad Polską, Europą i dalej, to też można wyszukać WSZYSTKIE odloty i przyloty pasażerskie na WSZYSTKICH lotniskach w Polsce, Europie i poza nią. Trzeba tylko najechać kursorem na dane lotnisko na mapce, kliknąć i wybrać opcje... no i wiemy już, jakie jest RZECZYWISTE obciążenie tych lotnisk w danych godzinach czy dniu. A, żeby wejść w te opcje, trzeba odblokować skrypty.
Warto, naprawdę warto popatrzeć, wyszukać i - zastanowić się (to jest już trudniejsze, niestety) i nieco zweryfikować (uprzedzam niektórych: to jest już bardzo trudne) swoje opinie na temat ruchu lotniczego pasażerskiego (cywilnego) w Polsce.
Broń Boże, niczego nie sugeruję, swoją ocenę i wnioski zachowam dla siebie.

I
Igor

Jesionka ma mniejsze opłaty lotniskowe a co za tym idzie przewoźnicy tańsze bilety.

Jeżeli Lot i Lufthansa są tanimi liniami to gratuluje.

Do warszawa droga jest o wiele gorsza i nieznacznie dłuższa.

D
Dociekliwy

My tu gadu gadu a NIK już prawie zrobił swoje:
www.ujawniamy24.pl/artykuly/lotnisko-nie-dla-lublina
Ciekawe dlaczego Kurierek nie rozkmini tego wątku, czyżby został już przekabacony i uprawia propagandę sukcesu?

G
Gość

Będzie może troszeczkę dalej - ale zapewne szybciej

k
ktosik

ale TO lotnisko na pewno nie. Co do ceny biletów jaśnie oświecony kolego, to zależą one od przewoźnika. Z Rzeszowa latają tanie linie, a JECHAĆ trzeba 150 km.
Dziwny zwyczaj, napisać nie wiadomo co, byleby coś naskrobać.

y
ytom

F(r) lajer ty tępy debilu , a kto lata z Rzeszowa jeszcze większe zadupie niż lublin, Polska staje sie w końcu cywilizowanym krajem gdzie powinno byc lotnisko w większym mieście. Na pewno zarobi na siebie te lotnisko , a co do lotniska w wawie chyba nigdy nie latałeś nigdzie bilet z wawy np do angli jest droży o 120zł niz z lotniska w Rzeszowie. I nie trzeba zapie... 200km.

k
ktosik

i komentarze pod nim, to najlepszy kabaret. Swoją drogą 15 min na lotnisko, prędkość światła prawie.

k
kuba

F(R)LAJER uważaj co ty piszesz jak nie jesteś z tego regionu to nie wtryniaj ryja dobra??????????

d
derek

skoro dziś za 2,5 h płaci sięjuż 40 zł!

Dodaj ogłoszenie