W niedziele pociągi do stolicy wracają na dawne tory. Dojazd do Warszawy, Krakowa, Poznania, Katowic

Sławomir Skomra
Sławomir Skomra
Po 2,5-rocznej przerwie na linię kolejową Lublin - Warszawa wraca ruch. Do stolicy znowu będziemy dojeżdżać w około 2,5 godziny. Wracają też bezpośrednie połączenia do Radomia, Krakowa, Poznania czy Katowic.

Dokładnie o godzinie 5.10 w niedzielę 15 grudnia wyjedzie z Lublina pociąg do Puław. Skład „Czartoryski” dotrze na miejsce po 48 minutach. Tym samym pociągiem można też, po 2 godzinach i 40 minutach, dotrzeć do Warszawy. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że to pierwszy taki pociąg na tej trasie od czerwca 2017 roku.

Wtedy właśnie rozpoczęła się wielka modernizacja linii kolejowej nr 7 między Lublinem a Warszawą, a tory zostały zamknięte dla ruchu. W niedzielę pociągi wracają na „siódemkę”.

Czytaj także

Członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Arnold Bresch. – Mniej więcej rok temu byliśmy w sytuacji, gdy ta budowa była bez wykonawcy. Byliśmy zmuszeni do wyrzucenia poprzedników firm, które w tym momencie kończą realizację linii nr 7. Wtedy mieliśmy też wielki problem z podwykonawcami, którzy przez poprzedniego wykonawcę zostali pozostawieni bez rozliczenia – wspominał w środę na Dworcu PKP w Lublinie.

Chodzi o włoską firmę Astaldi, która jesienią 2018 r. zeszła z placu budowy. Kolej szybko szukała następców i wiosną tego roku prace na „siódemce” wznowiły polskie przedsiębiorstwa. Jednak to wszystko, i wcześniejsze opóźnienia, zaważyły na tym, że remont nie zakończył się na początku tego roku. I jeszcze trwa.

- Cały czas nadrabiamy to opóźnienie, ale cieszymy się, że w nowym rozkładzie jazdy przywracamy te połączenia – dodał Bresch.

Wracają bezpośrednie połączenia

Otwarcie trasy oznacza, że Lublin odzyskuje bezpośrednie, najkrótsze połączenie kolejowe nie tylko z Warszawą, ale też z Radomiem, Krakowem, Katowicami czy Poznaniem. Zostaje też przywrócony ruch regionalny na odcinku od Lublina do Puław. – Mówimy o zakończeniu pewnego etapu – zaznaczył Bresch.

Ten etap to możliwość kursowania pociągów po jednym torze. Na drugim prace nadal będą prowadzone, a to sprawia, że pociągi jeszcze nie mogą jeździć tak szybko, jak mają to robić po zakończeniu inwestycji. Wtedy ma to być 160 km na godzinę, co skróci podróż do Warszawy do 90 minut.

Czytaj także

Radosław Zając z firmy Track Tec tłumaczył, że firmie udało się przebudować jeden tor od Lublina do Nałęczowa. – Szereg obiektów inżynieryjnych, całą infrastrukturę pasażerską, przejazdy kolejowe. W tej chwili kontynuujemy roboty na stacji Lublin, a także pracujemy w torze numer 1. To budowa bardzo trudna i bardzo wymagająca ze względu na krótki termin, jaki nam narzucił zamawiający – mówił.

Prace mają zakończyć się jesienią przyszłego roku, ale nie oznacza to finału inwestycji. Wiosną kolej rozbudowała zamówienie o budowę łącznicy pomiędzy liniami nr 7 a 68. To sprawi, że pociągi towarowe będą mogły omijać Lublin.

- Jednak na początek pociągów będzie dużo na jednym torze: 11 par Intercity i cztery pary Przewozów Regionalnych – mówił Andrzej Matysiewicz z Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie. – Drugi tor powstanie w przyszłym roku – dodał.

Linia nr 7

Remont linii numer 7 jest jedną z największych inwestycji klejowych w Polce ostatnich lat. Wartość projektu wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego 2,9 mld zł stanowi dofinansowanie z UE. Tylko na odcinku Lublin – Puławy jest 26 nowych peronów, 5 nowych przejść podziemnych na stacjach, 56 nowych rozjazdów, modernizowane są trzy mosty i dziewięć wiaduktów.

Flesz - Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
szlabanik

na roztwarcie ani łysego ani murarza w mycy nie zaprosili

G
Gość

Nie ma to jak POkraki ze swoim mecenasem tj szkopską agitką. Klepią wszystko PO nasiemu. Jak Radio Izrael: " Tu radio ..... jest ósma albo w pół do ósmej" i " nadaliśmy wiadomości" a ludzie: " bujaliście Gości" .

G
Gość
11 grudnia, 15:45, Gość:

Piszą jak byk, że po uruchomieniu jazdy po 2 torze czas podróży do warszafki z Lublina wyniesie 90 min, Panie szanowny PO co ta mowa o 2 godz 40 min? Pancerna Brzoza złapała wiatr na klepanie bajd.

To jest absolutna kpina!!! Może lepiej było zmodernizować trasę przez Parczew? Nie wspomnę o nahalnej kampanii reklamowej tej farsy we wszystkich dzisiejszych mediach. Czy ktoś odpowie na pytania internautów?

G
Gość

To jest parodia jakaś Poska

G
Gość

rogram Operacyjny Infrastruktura i Środowisko dla nowej stacji LUBLIN ZACHÓD : - dojazd wąską uliczką Szafirowa przez zakorkowane osiedle - miejsca parkingowe między blokami i lokalnymi sklepami - poczekalnia w przejściu podziemnym prowadzącym do lasu - ekologiczna toaleta w lesie - 400 metrowy zjazd torem saneczkowym do najbliższego przystanku autobusowego na ulicy Granitowej - brak szybkiego dojazdu z obwodnicy - stacja bez wizji i perspektyw - dalsza degradacja Rezerwatu Przyrody Stasin

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko LUBLIN GŁÓWNY : "Krzaki obok dworca mogą służyć do ukrycia bomby, więc kolejarze krzywo patrzą na zieleń. – To jest trudny temat ze względów bezpieczeństwa – przekonywał Paweł W. z centrali PKP."

G
Gość
11 grudnia, 17:19, mario36:

Chwileczkę, z tego co PKP zapowiadało do Warszawy pociągiem mieliśmy jechać 1 godzinę 30 minut, a nie 2 godziny 30 minut. To po co był remont jak wcześniej podróż trwała tyle samo?

Jak skończą remont całej trasy kolejowej LK7 który porzuciła WŁOSKA firma , która przez rok nic nie robiła, pół roku "pracowała" podwykonawcami, którym nie płaciła a na koniec "strzeliła focha" i porzuciła kontrakt

G
Gość
11 grudnia, 18:52, Gość:

Ciekaw jestem kto z dumą przetnie wstęgę na nowym przystanku PKP Lublin Zachodni w lesie. Nie ma dróg dojazdowych i parkingów więc może chociaż czerwony dywan rozwiną od strony osiedla i zielony od lasu?

Lublin Zachodni nie ma dojazdu - bo obecne władze miasta (koalicja PO-n-PSL) chyba na złość PKP nie chce zrobić 300m chodnika od pętli Poręba do drogi prowadzącej na przystanek kolejowy! Nie mówiąc o remoncie ul.Węglinek

G
Gość

Ciekaw jestem kto z dumą przetnie wstęgę na nowym przystanku PKP Lublin Zachodni w lesie. Nie ma dróg dojazdowych i parkingów więc może chociaż czerwony dywan rozwiną od strony osiedla i zielony od lasu?

G
Gość

I pomyśleć, że w XIX w. kolej z Mławy do Kowla ok. 475 km przez Warszawę i Lublin wybudowano w 3 lata!

P
PATRIOTA 1952 R.

ZA GIERKA POCIĄG DO WARSZAWY Z LUBLINA JECHAŁ 2 20H.TERAZ MO MODERNIZACJI 2,40H.JAJA SOBIE ROBICIE.

s
serek
11 grudnia, 18:15, Gość:

Kiedy odcinek Lublin - Warszawa będzie pokonywany w 90 minut (tak jak obiecywano) ? Kiedy pociągi będą jechały z prędkością 160 km/h tak jak obiecywano ?

Następny niepełnosprytny.

Jakim sposobem nauczyłeś się pisać nie potrafiąc równocześnie czytać? Myślałem, że to niewykonalne, szacun.

b
bebe
11 grudnia, 17:19, mario36:

Chwileczkę, z tego co PKP zapowiadało do Warszawy pociągiem mieliśmy jechać 1 godzinę 30 minut, a nie 2 godziny 30 minut. To po co był remont jak wcześniej podróż trwała tyle samo?

Przeczytaj artykuł do końca albo chociaż komentarze sprzed 2 godzin ;)

Docelowo, po całkowitym zakończeniu prac(jesień 2020) będzie 90 minut.

G
Gość

Kiedy odcinek Lublin - Warszawa będzie pokonywany w 90 minut (tak jak obiecywano) ? Kiedy pociągi będą jechały z prędkością 160 km/h tak jak obiecywano ?

m
mario36

Chwileczkę, z tego co PKP zapowiadało do Warszawy pociągiem mieliśmy jechać 1 godzinę 30 minut, a nie 2 godziny 30 minut. To po co był remont jak wcześniej podróż trwała tyle samo?

G
Gość

48 minut do Puław... no no.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3