reklama

W Puławach powstało miasteczko holenderskie

Hanna BednarzewskaZaktualizowano 
Uspokojenie ruchu nie ograniczy się tylko do zmiany oznakowania i kontroli policji
Uspokojenie ruchu nie ograniczy się tylko do zmiany oznakowania i kontroli policji Paweł Saran
- Jedziesz wolniej, a przez to jesteś bezpieczniejszy - taka idea przyświecała pomysłodawcom realizowanego w Puławach nowatorskiego projektu drogowego pod nazwą Miasteczko holenderskie. Inwestycja powstała w dzielnicy Włostowice. Wczoraj uroczyście oddano ją do użytku. Wprowadzenie nowych rozwiązań i naprawa nawierzchni ulic ma poprawić bezpieczeństwo pieszych i zmotoryzowanych.

Układ komunikacyjny dzielnicy Włostowice, w tym droga z Warszawy do Kazimierza Dolnego, został przebudowany na wzór rozwiązań stosowanych w holenderskich miastach. Najważniejszym celem programu jest spowodowanie, by użytkownicy dróg stosowali się do przepisów. Chodzi o to, aby ukrócić piracką jazdę niektórych kierowców. Uspokojenie ruchu nie ograniczy się do zmiany lub zastosowania nowego oznakowania pionowego i poziomego czy częstszych kontroli policyjnych.

Projekt przebudowy został opracowany tak, by uniemożliwić, a co najmniej bardzo utrudnić, niebezpieczne poruszanie się po drogach. Służą temu m.in. progi zwalniające i pochylnie, które w przeciwieństwie do dotychczas stosowanych, uprzykrzają jazdę jedynie tym kierowcom, którzy nie zważają na ograniczenia prędkości. Liczne wyspy dla pieszych, wyniesione powierzchnie skrzyżowań wymuszają ograniczenie prędkości do 30-40 km na godzinę. - Te rozwiązania wpłyną na kulturę jazdy i bezpieczeństwo pieszych - zapewniają projektanci z Biura Ekspertyz i Projektowania Budownictwa Komunalnego Ekkom w Krakowie.

Część kierowców uważa, że spowolnienia utrudnią przejazdy karetek pogotowia czy straży pożarnej. - Do bezpiecznego skrętu w lewo i wymijania służy środkowy, tak zwany awaryjny pas ruchu - tłumaczą projektanci.

Podobne rozwiązania sprawdzono już w jednym z miast Holandii, która jest jednym z najbezpieczniejszych pod względem ruchu drogowego krajów Europy. Sprawiły one, że w ciągu 30 lat w tym mieście była jedna ofiara wypadku. W ciągu ostatnich dwóch lat na Włostowicach wydarzyło się 16 wypadków. Rannych zostało w nich 18 osób.

Jednym z najważniejszych przedsięwzięć przy okazji tworzenia puławskiego Miasteczka holenderskiego był remont i modernizacja kilku ulic w mieście. Dotyczy to przede wszystkim ul. Włostowickiej oraz ul. Kazimierskiej, która jest drogą tranzytową przez Puławy z Warszawy do Kazimierza Dolnego o dużym natężeniu ruchu. Dotychczas była jedną z najgorzej utrzymanych ulic w mieście. Teraz ułożono na niej nową nawierzchnię. Ulice zyskały dodatkową kanalizację odwadniającą. Na Włostowickiej zmorą kierowców i pieszych były bowiem tworzące się po każdym deszczu kałuże. Kolejnym krokiem jest poprawa sytuacji na kolizyjnym skrzyżowaniu ul. Głębokiej- Kazimierskiej- Skowieszyńskiej. Zostanie ono wyposażone w sygnalizację świetlną z elementami spowalniającymi ruch.

Inne miasta też tak chcą

Program uspokojenia ruchu w Puławach zrealizowano przy współpracy rządu Holandii, Ministerstwa Infrastruktury, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie i miasta. Koszt budowy miasteczka holenderskiego to blisko 30 mln zł. Z budżetu Puław wydano na inwestycję około 3 mln zł. Projektem objęto rejon ograniczony ulicami: Włostowicka, Kilińskiego, Piękna, Powstańców Listopadowych, Ceglana, Skowieszyńska i Kazimierska. Puławskie rozwiązania będą wykorzystywane przez inne samorządy w Polsce. Już odbyło się kilka szkoleń dla włodarzy miast, którzy chcą wprowadzić takie rozwiązania u siebie.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
m

czytam te wasze koemnty i oczom nie wierze... co sie nie zrobi to wam zle. jezdze po naszych dziurach rodzimych juz dekade blisko i musze powiedziec, ze taka organizacja ruchu jest bardzo dobrym rozwiazaniem. spotkalem sie juz z tego typu progami zwalniajacymi. duzo lepsze i mniej stresujace to niz wypatrywanie bialych czapek... a ze zrobili to na przelotowej... to glupota w sumie, ale jeszcze sie ludze ze moze jednak w naszej czesci zascianka obwodnice tez kiedys powstana i stanie sie to jeszcze za mojego zywota

p
polityk

Odwalcie się wybraliście nas matoły to możemy robić co się nam podoba.Dzięki tej inwestycji byliśmy kilka razy w Holandii,daliśmy zarobić kilku naszym zaprzyjażnionym firmom i nam też coś zostało.Te 30 mln. zł to i tak nie nasza kasa tylko wasza. A jak pogotowie nie dojedzie na czas to co? jednego mniej i zysk dla NFZ.Że to niezgodne z prawem przecież od prawa to my jesteśmy nie wy.Siedzieć cicho i dać na msze ,że to trwało tylko 14 miesięcy a nie 44 bo byśmy was wszystkich z torbami puścili sasr... przedsiębiorcy z Włostowic.

t
tsz

A może tak w ogóle zakazać na tej ulicy ruchu aut; droga tylko dla pieszych, a i z rowerzystami bym się zastanawił, bo czasem jeżdżą bardzo niebezpiecznie. Dojazd z Warszawy do Kazimierza skierować przez Janowiec, poprzez ... holenderski(tak!) prom. Będzie to pomysł superhelenderski i to sami Holendrzy od nas mogą w końcu się czegoś mądrego nauczyć.

m
mieszkaniec

Zamiast ekspresówek i drugiego etapu obwodnicy Puław buduje się wąskie ulice z progami.
Oni po prostu chcą zatrzymać cały rozwój wschodniej Polski. Tutaj za przykładem infrastruktury drogowej.
Innym poronionym pomysłem jest "autostrada rowerowa" przez całą wschodnią Polskę. Rowerowa, zamiast samochodowa.

d
drogowiec

Ta droga nie powinna być odebrana gdyż jest niezgodna przepisami prawa jakim powinne odpowiadać drogi tej kategorii (Dz. U.43 poz.430 z 1999r.).Nadzór budowlany powinien nakazać poprawę lub rozbiórkę i tak się stanie.Jest kwestią czasun gdy dojdzie tu do wypadku spowodowanego przeszkodami w jezdni.

a
aut

Jakośc wykonania jest skandaliczna,jeżeli pomysł moze i dobry to są za wysokie progi i pas biegnący środkiem jezdni co stwarza zagrożenie dla kierowców szczególnie jednośladów.Wyrzucone w błoto 30 mln. zł.,które można było wydać sęsowniej ,ale bezmózgowcy z Urzędu Marszałkowskiego,UM i ZDW sami przeszli siebie nie licząc się z naszymi pieniędzmi za co powinni ponieśc kare.

a
aut

Jakośc wykonania jest skandaliczna,jeżeli pomysł moze i dobry to są za wysokie progi i pas biegnący środkiem jezdni co stwarza zagrożenie dla kierowców szczególnie jednośladów.Wyrzucone w błoto 30 mln. zł.,które można było wydać sęsowniej ,ale bezmuzgowcy z Urzędu Marszałkowskiego,UM i ZDW sami przeszli siebie nie licząc się z naszymi pieniędzmi za co powinni ponieśc kare.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3