Warto często jeść jabłka

Agnieszka GrzelakZaktualizowano 
Wojciech Matusik/POLSKA
Tuż pod skórką tych zdrowych owoców znajduje się pięć razy więcej cennych związków niż w reszcie miąższu

Chcesz być zdrowy? Jedz codziennie jedno jabłko. Porada zdrowotna udzielana przez nasze babcie się nie zestarzała - wciąż jest aktualna i warto jej przestrzegać. Może tylko z tym zastrzeżeniem, że jeszcze lepiej jest zjadać dwa jabłka dziennie...

1Lek na zatrucia
Jabłko to owoc uniwersalny. Może być podawany nawet małym dzieciom i osobom w podeszłym wieku oraz ze schorzeniami przewodu pokarmowego. Jeśli jesteśmy na diecie wymagającej podawania potraw lekkostrawnych, możemy jeść jabłka pieczone lub gotowane w kompocie. Cennym składnikiem tych owoców jest błonnik pokarmowy, występujący w postaci pektyn. Pektyny to związki o działaniu przeczyszczającym i regulującym florę bakteryjną w jelicie grubym. Dzięki nim jabłka uznawane są za świetny lek na biegunki i zaparcia. Są jak miotła dla naszego przewodu pokarmowego, a jednocześnie działają kojąco na jego błonę śluzową. Pektyny neutralizują substancje toksyczne w organizmie. Wiążą radioaktywny kobalt i stront i pomagają je usunąć. Jeśli na co dzień jesteśmy narażeni na kontakt z trującymi substancjami, żyjemy w zanieczyszczonym środowisku lub palimy papierosy - jedzmy jabłka. Pektyny pobudzają też pracę wątroby i wydzielanie kwasu moczowego przez nerki.

2Jabłkiem w cholesterol
Pektyny zawarte w jabłkach mają także tę cenną cechę, że obniżają stężenie "złego" cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Absorbują te substancje w przewodzie pokarmowym i tym samym zapobiegają ich przedostawaniu się do krwiobiegu. Z przymrużeniem oka można zatem stwierdzić, że łączenie tłustego mięsa kaczki z pieczonymi jabłkami jest wskazane nie tylko z powodów smakowych, ale i zdrowotnych. Istnieje pogląd, że regularne jedzenie dwóch jabłek dziennie może doprowadzić do obniżenia poziomu cholesterolu o 20 proc. Osoby zagrożone miażdżycą na pewno nie powinny zastępować leków obniżających stężenie cholesterolu jabłkami, jednak warto te owoce na stałe włączyć do codziennej diety. Na pracę serca ma też wpływ inny składnik jabłek - sole potasu, pozytywnie oddziałujące na pracę mięśnia sercowego i układu nerwowego i wspomagające leczenie niedokrwistości. W 100 gramach miąższu znajduje się 134 mg potasu.

3Razem ze skórką
Przed spożyciem jabłko należy dokładnie umyć, ale lepiej nie obierać go ze skórki, która zawiera krzem i wapń, niezbędne m.in. do wzmocnienia włosów i paznokci. Tuż pod skórką gromadzi się także witamina C. Najwięcej witaminy C mają jabłka rosnące po nasłonecznionej stronie drzewa, wśród polskich odmian najbogatsze w nią są antonówki, grochówki i aport, a najuboższe: starting, kosztela, landsberska. W 100 gramach jabłka występuje 10 mg witaminy C. Poza tym w owocach jabłoni znajdziemy również witaminę P, karotenoidy, witaminy z grupy B, a także minerały m.in. wapń, żelazo, fosfor, cynk, potas, miedź, jod i chrom. Ważna informacja dla osób odchudzających się: jabłka mają niewielką wartość energetyczną, mimo że jest w nich naturalny cukier - fruktoza i sacharoza.

4Walka z wolnymi rodnikami
Cennym składnikiem jabłek są również przeciwutleniacze, czyli związki neutralizujące działanie wolnych rodników, które z kolei przyczyniają się do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, nowotworów oraz przyśpieszają starzenie się komórek organizmu. Wśród antyutleniaczy zawartych w jabłkach ważną rolę odgrywają polifenole. Kanadyjscy badacze pracujący pod kierunkiem dr Rong Tsao zmierzyli stężenie tych związków w najpopularniejszych gatunkach. Okazało się, że najwięcej ma ich Red Delicious, na kolejnych miejscach są Northern Spy i Ida Red. Najmniej antyoksydantów ma Empire (dwa razy mniej niż Red Delicious), jednak - jak twierdzi dr Tsao - lepiej jeść jakiekolwiek jabłka niż nie jeść ich w ogóle. Warto też zauważyć, że tuż pod skórką znajdowało się pięć razy więcej cennych związków niż w reszcie miąższu. Inne badania, przeprowadzone na Cornell University w Nowym Jorku, dowodzą, że zawarta w jabłkach kwercetyna (inny przeciwutleniacz) chroni komórki mózgu przed procesami, które mogą prowadzić do chorób: alzheimera oraz parkinsona. Związek ten ma silniejsze działanie przeciwutleniające niż witamina C.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Materiał oryginalny: Warto często jeść jabłka - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Biochemik

a nie inny przeciwutleniacz.

s
spokojny

Jasne, najpierw trąbiono żeby nie jeść masła, bo margaryna zdrowsza aż ktoś „nieważne, że sponsorowany przez wytwórców masła” nagle doniósł, że można jeść masło. Wtedy wykonano badania dotyczące margaryny „i cóż z tego, że finansowane przez producentów margaryny” i nagle okazało się, że też margaryna zdrowa. Teraz i jajka należy spożywać na kopy. Natomiast dowiadujemy się żeby „wyeliminować z diety tłuszcze nasycone, które pochodzą np. z tłustych mięs, pełnotłustego nabiału, ciastek i makaronu”. Aż do następnych badań finansowanych oczywiście przez firmę ZTMPNCiM czyli przez Zakłady Tłustych Mięs, Pełnotłustego Nabiału, Ciastek i Makaronu. Teraz znowu producenci witaminy A mówią: „nie jedz witaminy C”. Ci od witamy C mówią „nie łykaj Z”. A ci od herbaty krzyczą: „od B do Y nic nie bierz, jeno pij mleko, z herbatą ma się rozumieć”.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3