Ważą się losy wyglądu Podzamcza. Plan zagospodarowania budzi kontrowersje

Aleksandra Dunajska
Robert Kuryło z Wydziału Planowania ratusza pokazuje plany
Robert Kuryło z Wydziału Planowania ratusza pokazuje plany Małgorzata Genca
- To jeden z najważniejszych dokumentów planistycznych Lublina. Jego przyjęcie umożliwi rozpoczęcie zmian na tym terenie - podkreśla Elżbieta Matuszak, dyrektor miejskiego Wydziału Planowania.

Mowa o planie zagospodarowania Podzamcza, którego projekt został we wtorek wyłożony do publicznego wglądu. Do 7 listopada można zgłaszać do niego uwagi.

Dokument zakłada m.in. połączenie pl. Zamkowego z Podzamczem. Początkowe plany mówiły o całkowitym schowaniu trasy w tunelu, ale ratusz uznał, że to za drogie rozwiązanie. Jezdnia al. Tysiąclecia ma być więc zagłębiona o 1,8 do 2,5 metra, a ponad nią powstanie rodzaj dużej kładki dla pieszych z zielenią i małą architekturą.

Właśnie to rozwiązanie budzi największe kontrowersje. - Ta koncepcja nie tylko nie łączy tych dwóch przestrzeni, ale wręcz przeciwnie, dzieli je. Na kładkę trzeba będzie się wspiąć, nie znajdzie się na poziomie, na którym toczy się życie tego miejsca - ocenia znana lubelska architekt Jadwiga Jamiołkowska. Podobną opinię wyrażał m.in. Bolesław Stelmach, architekt i członek Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej.

Innego zdania jest Stanisław Lichota, architekt i przewodniczący komisji. - Jeśli nie można w pełni zagłębić trasy pod ziemią, to uważam, że rozwiązanie z płytą (ale zabudowaną) - przejściem nad al. Tysiąclecia, jest do przyjęcia. Owszem, możemy mówić o pozostawieniu trasy z założeniem uspokojenia ruchu pojazdów na trasie W-Z, ale pozostaje pytanie - jak to zrobić? Ona zawsze pozostanie przestrzenią dzielącą, a piesi będą po niej przechodzili ze strachem - mówi.

Za i przeciw nowym planom Podzamcza

Na razie to właściwie projekt planu. Zakłada m.in. przeniesienie dworca autobusowego w okolice PKP i nową zabudowę w tym miejscu.

Plan zagospodarowania to kluczowy dokument dla przebudowy Podzamcza, bo wskaże, co i jak będzie mogło się zmienić na tym terenie. Ratusz planuje przeniesienie dworca autobusowego w okolice PKP. Na Podzamczu ma pozostać tylko przystanek przesiadkowy.

Na terenie zajmowanym dziś przez busy i autobusy mają powstawać sklepy oraz budynki z mieszkaniami i lokalami usługowymi, a także place i tereny zielone. Prezydent Krzysztof Żuk zapewniał kilka miesięcy temu, że nie chodzi o "jedną dużą galerię, ale o kompleks budynków". Projekt planu dopuszcza jednak lokalizację w tym miejscu hali targowej o powierzchni powyżej 2 tys. mkw.

Część lubelskich architektów nie zostawia suchej nitki na pomysłach zabudowy tego terenu.

- Zaplanowano ją zbyt intensywnie. Obawiam się, że skończy się to tak, że poszczególne działki będą sprzedawane deweloperom pod galerie, biurowce i apartamentowce. To zniszczy kulturalne wartości tego miejsca - ocenia Jadwiga Ja-miołkowska. Pani architekt krytykuje też plan budowy hali, która ma stanąć ma miejscu "zielonego targu" przy ul. Ruskiej. - To ciężki budynek, nie pasujący do tego miejsca. Dziwię się, że Lublin wstydzi się otwartego targu. Przecież takie ma wiele europejskich miast, np. Wiedeń. Wystarczyłoby ucywilizować to miejsce, zadaszyć - tłumaczy Jamiołkowska.

Przeciwnikiem intensywnej zabudowy nie jest zaś architekt Stanisław Lichota. - Autorzy zwycięskiej pracy w konkursie na rewitalizację Podzamcza formułowali tezę, że szansę powodzenia zmian na tym terenie daje właśnie gęsta zabudowa. To miejsce ma bowiem tradycje intensywnego, głównie handlowego, wykorzystania - uważa. - A jeśli zdecydujemy się na zagospodarowanie ekstensywne, "sielskie", z nastawieniem na odsłonięcie rzeki czy realizację bulwarów, istnieje zagrożenie, że to wszystko w ogóle nie powstanie, bo nie będzie do tego warunków ekonomicznych. Mówiąc wprost - nikt nie zechce tego wybudować - zaznacza.

Najwięcej kontrowersji budzi jednak kwestia sposobu połączenia pl. Zamkowego w Podzamczem. Więcej na ten temat piszemy na pierwszej stronie.

Każdy może wyrazić opinię
Projekt planu został wczoraj wyłożony do publicznego wglądu. Można się z nim zapoznać w Urzędzie Miasta (ul. Wieniawska 14, XII piętro, pokój nr 1206) albo w internecie na BIP-ie Urzędu Miasta (zakładka planowanie przestrzenne).

- Projekt będzie wyłożony w magistracie do 24 października, ale uwagi można składać do 7 listopada - zapowiada Beata Krzyżanowska, rzeczniczka prasowa ratusza. 24 października w Trybunale Koronnym odbędzie się dyskusja na temat proponowanych rozwiązań.

Jednak do samego uchwalenia planu droga jeszcze długa.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 37

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
widzący z lublina

Tak to jest, gdy się ocenia projekt po dwóch wizualizacjach a przekaz osób po jednym zdaniu wyrwanym z kontekstu. Gdybyś zaznajomił się z tematem, na który się wypowiadasz wiedziałbyś, że funkcja handlowa na omawianym obszarze ma być nie tylko zachowana ale wręcz rozwinięta przez wprowadzenie bardziej zróżnicowanych jej form niż jest to w tej chwili. Zasadność takich rozwiązań podkreślał w swoich wypowiedziach zarówno pan Stelmach jak i pani Jamiołkowska i myślę, że akurat w tej kwestii wszyscy są zgodni.

d
dobrarada

Bo w tym miejscu nie powinno być trzypasmowej (konkretnie to sześciopasmowej) trasy! Za chwilę cały tranzyt przeniesie się na autostradę więc jest to idealny moment na przywrócenie tej przestrzeni miastu. Siądź na wózek inwalidzki albo pomóż komuś z wózkiem dziecięcym i dopiero mów o "wielkim szumie". Poraża mnie twoja bezmyślność i brak empatii.

o
o.Truflik

Ile kosztował kompletnie niepotrzebny stadion wraz drogami dojazdowymi, ile będzie kosztowało szkodliwe dla miasta poszerzenie Sowińskiego i Poniatowskiego?
Iloma liniami autobusami będziesz mógł dojechać, gdy oba dworce będą obok siebie?
Ile miejsc pracy znika gdy powstają kolejne galerie handlowe?
Jak możemy rozmawiać o kosztach i finansowaniu skoro mamy nie rozmawiać o tym co w tym miejscu chcemy mieć?

O
Obserwatorka

Może coś jest na rzeczy, he he... W bród przechodzić tamtędy można brodząc po kostki w śmieciach :-))). A powiedz, że tak nie jest :-))), mądrusiu!

O
Obserwatorka

Zarzucasz mi teoretyzowanie? W wielu miastach nie ma tak jak być powinno. Dlatego w Twoim i kilku innych dworce są oddalone od siebie (Hrubieszów, Biłgoraj, Zamość, Chełm i inne pipidówki). Popatrz na Gdańsk, Gdynię Warszawę Zach, Wrocław, Rzeszów itd. Gdzie są dworce? Tak jak w Lublinie w cholerę daleko? Nie!

t
taka prawda

Nie w każdym.W moim mieście dworzec autobusowy jest 2 km dalej niż dworzec PKP.Nie teoretyzuj bo w wielu miastach lokalizacja PKP i PKS jest inna niż sądzisz.

G
Gość

Na targu "bród" ,czyżby tam rzeka płynęła,że trzeba brodzić po kolana?

J
Jarek

Przyznaję się, nie jestem architektem, ale jak czytam podobne wypowiedzi dochodzę do wniosku, że niektórzy uprawiacze tego zawodu chyba minęli się z powołaniem. Za wuja nie mogę zrozumieć jaką logiką kieruje się ktoś, kto uważa, że jednia na poziomie gruntu mniej dzieli niż zagłębiona. Może należy zwiększyć to zagłębienie do np. 3,5m albo 4, ale ogólnie kierunek jest słuszny. Podobnie jak zabudowa tego koszmaru.

G
Gość

czego sobie mieszkańcy zażyczą

k
kamyk

to było do przewidzenia jak zaczną pytać architektów, każdy nawet z nas komentujących na forum ma inne poczucie estetyki, a architekci to już w ogóle

C
Cieśla

przenieść PKS przy PKP tak jak ma każde normalne miasto w tym kraju!!! ale na miłośc boską, żadnych kładek, galerii (o zgrozo!!!) i innych inwestycji - ZOSTAWIĆ TE TERENY JAK SĄ!!! nasadzić zieleni, a nie dalej stawiać betonową dżunglę!!!

O
Obserwatorka

Masz rację...
Jakoś mam takie wrażenie, że w Lublinie chcą zrobić to co zrobili w Sopocie: auta dołem, hotel na hotelu w samym centrum... Sopot stracił klimat. Tyle, że w Sopocie było czysto. W Lublinie jest masakra.

O
Obserwatorka

W każdym normalnym mieście dworzec PKS jest obok PKP. Tylko nie w Lublinie!
Jak patrzę na ten "plan planu" to drżę, że w tym mieście, w samym centrum będą betonowe klocki (coś na podobieństwo parkingu na Zana - betonowy koszmarek w samym centrum). Faktycznie, można by zrobić targ z zieleninką, pod chmurką ale mówcie co chcecie, niestety ja wiem, że w Lublinie nie da się zrobić na poziomie wiedeńskim. Dlaczego? Bo Lubelaki to brudasy, bez poczucia dbania o okolicę, w której pracują itd. Możecie się oburzać ale tak jest! Nawet jeżeli zrobi się ładne miejsce to ci, którzy będą tam sprzedawać zrobią syf malarię. Skąd wiem? Bo widzę co się teraz dzieje! I na bank lepiej nie będzie. Sorry, tacy są ludzie w Lublinie. Nie wszyscy ale spora większość.

Od 50 LAT SPRAWDZA SIĘ TARGOWISKO NA PODZAMCZU! Komu się sprawdza? Może jeszcze powiesz, że gdyby nie ten koszmar to miasto nie miało ani grosza w kasie! Proszę Cię, Sawyer! Na co dzień dziesiątki ludzi traci pracę przez nowe markety a Ty jakieś bzdety wypisujesz. Patrz globalnie a nie przez pryzmat jęczącej Pani Stasi, sprzedawcy z tego targu, o którym piszesz.
Od 50 lat... Jak patrzę na ten targ to faktycznie oprócz towarów to tam się nic nie zmieniło. A co to? Jakiś obiekt kulturalny, nad którym pieczę ma przejąć UNESCO? Zrównać z ziemią, zaorać i postawić coś normalnego a nie syf, bród, wszędzie butelki, kupy itp! W centrum miasta! LUDZIEEEEEEE! RATUNKU!!!! Otwórzcie oczy! W domu, w kuchni z jedzeniem też taki syf macie?! Lubicie robić zakupy w takim miejscu? Sprawiam Wam to frajdę? Widać po oburzonych, że chyba tak! To sobie róbcie syf u siebie w domu ale nie zmuszajcie normalnych ludzi do patrzenia na ten "relikt"

J
J-k

Idziesz drogą myślenia urzędników Kongresówki, którzy jako jedyni na świecie postanowili, inaczej jak wszyscy, lokować dworce kolejowe z dala od centrów miast (w kulturze zachodu dworce kolejowe lokowano zawsze w centrach, lub bardzo blisko centrów miast). Jedni mówią, że zadecydowały o tym względy strategiczne (wojskowe) a inni, że łapówka od wozaków.
Obecny wygląd dworca PKS czy targowiska nie jest funkcją lokalizacji, ale naszego specyficznego "wschodniego" zamiłowania do czystości i porządku właśnie! To nie mityczni komuniści (tych nigdy w Polsce dużo nie było, a zresztą PRL-u nie ma już od ćwierćwiecza) doprowadzili do takiego wyglądu tego miejsca ale gospodarze, mieszkańcy i przyjezdni, którzy odwiedzają to miejsce. "Znawcom" historii przypomnę, że targowiska w tej okolicy istniały już w czasach "przedkomunistycznych" a handel był głównym zajęciem mieszkańców tej dzielnicy.

t
til

1) a mój kolega przyjeżdza do Lublina do szpitala na 10tej i niekoniecznie jest mu po drodze jadąc na podzamcze, komunikacja miejska ma zostac przeorganizowana, skoro w okolicach PKP ma powstac centrum komunikacji w tym MPK, uczniowie lubelskich szkół, nie chodzą tylko na czwartek czy do Zamoya, szkoły są też w innych dzielnicach, lubelskie firmy zlokalizowane są nie tylko na podzamczu, ba większośc z nich jest zlokalizowana w innych dzielnicach.
Komunikacja samochodowa powoli przechodzi do lamusa w kwestii poruszania się po mieście, a Lublin nie pozostanie jedyną samochodową wyspą na kontynencie i w ciągu kilku(nastu) lat, sytuacja znacznie się odmieni, a nam pozostanie autostrada w centrum.
Sprawdzone miejsce na dworzec autobusowy autorstwa władzy poprzedniego ustroju doskonale pokazało ich szacunek do historii naszego miasta.
2) Targowisko na podzamczu sprawdza się bardzo, papierosy i burdel to sprawdzony interes, a końca z targiem nie będzie, bo temu ma służyc (o Boże na miarę cywilizacji) uporządkowana hala. Obecne władze lublina są naprawdę odpowiedzialne za upadek FSC i Cukrowni, tak jak władze komunistyczne są odpowiedzialne za otwarcie tu Convergys i Ikei.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3