Wcześniejsza emerytura. Duda da Polakom emerytury stażowe? Nie trzeba będzie czekać na wiek emerytalny

asz
O emerytury stażowe prezydent Andrzej Duda postulował już pięć lat temu, podczas prac nad ustawą obniżającą wiek emerytalny. Wtedy pomysł nie uzyskał akceptacji parlamentu, ale możliwe, że teraz wcześniejsze emerytury staną się elementem kampanii wyborczej.
O emerytury stażowe prezydent Andrzej Duda postulował już pięć lat temu, podczas prac nad ustawą obniżającą wiek emerytalny. Wtedy pomysł nie uzyskał akceptacji parlamentu, ale możliwe, że teraz wcześniejsze emerytury staną się elementem kampanii wyborczej. Bartek Syta / Polska Press
Wcześniejsza emerytura – stażowa, czyli zależna od liczby przepracowanych lat, mogłaby się spodobać tym, którzy pracę zaczęli szybko i nie uśmiecha im się pracować aż do osiągnięcia wieku emerytalnego. Takie rozwiązanie może być asem w rękawie Andrzeja Dudy w kampanii wyborczej. Jego kancelaria zapowiada, że trwają prace nad tym pomysłem. Jakie są szanse na wcześniejsze emerytury dla Polaków?

Emerytury stażowe nie przeszły przy obniżaniu wieku emerytalnego. Teraz wrócą?

Obecnie wiek emerytalny w Polsce wynosi:

  • 60 lat dla kobiet
  • 65 lat dla mężczyzn

Jeszcze do 2017 roku obowiązywały inne przepisy, według których dla wszystkich Polaków wiek emerytalny był jednakowy i wynosił 67 lat. „Fakt” donosi jednak, że obecnie urzędujący prezydent Andrzej Duda może w kampanii wyborczej obiecać wcześniejsze emerytury. Nie chodzi jednak o obniżenie wieku emerytalnego, a emerytury stażowe, czyli takie, na które można przejść po osiągnięciu odpowiedniego stażu pracy.

To nie pierwszy raz, kiedy Andrzej Duda chce w ten sposób zmodyfikować przepisy dotyczące emerytur. Wątek emerytury stażowych podnosił już pięć lat temu, w czasie prac nad obniżeniem wieku emerytalnego. Parlament nie przyjął tego pomysłu, ale prezydent najwidoczniej o nim nie zapomniał.

Wcześniejsza emerytura. Na czym polega emerytura stażowa? Ile by kosztowała?

Emerytura stażowa, czyli w praktyce wcześniejsza emerytura, byłaby dostępna po:

  • 35 latach dla kobiet
  • 40 latach dla mężczyzn

stażu ubezpieczeniowego. Chodzi o lata, za które odprowadzono składki na ubezpieczenie społeczne.

Gdyby emerytura stażowa weszła w życie, wiązałoby się to jednak z kosztami, i to niemałymi. Kancelaria Prezydenta zwróciła się do ZUS z prośbą o wyliczenia. Kwoty podane przez prezes ZUS, Gertrudę Uścińską są ogromne.

W przypadku stażu, np. 40/35 lat, wzrost wydatków sięgałby już kwot rzędu 9 mld zł. Również zmniejszenie wpływów ze składek wynosiłoby kilka miliardów złotych, sięgając za kilkanaście lat nawet 6 mld zł rocznie – mówiła Uścińska w „Fakcie”.

Jak podaje rzecznik Andrzeja Dudy, emerytury stażowe są oczekiwane przez Polaków, którzy często pytają o to prezydenta podczas spotkań. To, czy Andrzej Duda powtórzy postulat wprowadzenia takich emerytur, nie zostało jeszcze potwierdzone, ale nie jest wykluczone.

Gdyby emerytury stażowe weszły w życie, zyskaliby na tym ci, którzy wcześnie poszli do pracy. Np. osoby, które były zatrudnione od 20. roku życia, mogłyby przejść na emeryturę o pięć lat wcześniej niż wskazywałby na to obowiązujący wiek emerytalny.

To powinno Cię zainteresować

Wkrótce ruszą zapisy na szczepienie trzecią dawką

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
My, naród

Dlaczego PAD nie wywiązał się z umowy programowej z 5 maja 2015 roku w której znalazł się zapis, że Andrzej Duda już jako prezydent będzie prowadzić politykę zmierzającą „do powiązania uprawnień emerytalnych ze stażem pracy”.

Z
Zły Polak

Mundurowym podnieść wiek emerytalny do wieku 60 lat. Składki muszą płacić wszyscy którzy dostają pensje. Sędziowie, prokuratorzy i inni co nie płacą. Wstyd żeby na takich składało się społeczeństwo. Dlatego nas z długim stażem pracy trzymają na siłę. Każą pracować po godzinach i nie wykazują do Skarbówki. Sprawdźcie ich tych oszustów i wyłapie te wszystkie firmy a pieniądze się znajdą jak w przypadku batu. To mafia .

G
Gość

Czekamy na emerytury stażowe i prawo do wyboru.., emerytura albo praca...

G
Gość
12 lutego, 14:47, Polak:

Prezydent nie zapomniał o emeryturach stażowych a raczej sobie o nich przypomniał. Skoro raz się udało to może i teraz chwyci hasło wyborcze. Szkoda tylko że pan prezydent tak mało wie o swoim sztandarowym projekcie. Widać robi to teraz na kolanie a przecież miał już gotowy projekt 5 lat temu. Coś mi się wydaje że wtedy to była pusta teczka. Do maja może coś będzie wiedział bo my Polacy chcemy by pan prezydent nie kołowacił nas na wiecach tylko udzielał konkretnych odpowiedzi na temat emerytur stażowych. My nie chcemy i nie musimy wiedzieć ile to kosztować będzie budżet bo na razie mówimy o naszych pieniądzach przez 40 lat wpłacanych do ZUS i z naszych składek ma nam być wypłacana emerytura. Koniec kropka. Na 500 plus i na inne przywileje dają setki miliardów to i na emerytury znajdą te parę miliardów. My niczyich pieniędzy nie chcemy tylko swoje odebrać i nie wciskać nam ciemnoty że po nas to już nie będzie miał kto pracować. Bo nigdy tak nie było że w narodzie zostają tylko sami starzy. Jedni się rodzą inni odchodzą. Ja widzę pełno młodzieży wokół ochoczych do pracy. To chyba ich kolej pracować na starych.4 miliony pokolenia 500 plus. A oni się martwią że im 100 tysięcy pracowników na zasłużoną emeryturę odejdzie

Szczera prawda nic nie dostalismy od panstwa przez cale zycie na ksiazki do szkoly trojce dzieci trzeba bylo prac pozyczki bo pensje tak byly male ze nie starczalo a zasilku nie bylo rodzinnego bo 2 zl przekroczyly zarobki gdybym ja dzis miala 500 plus to bym sie pietami w tylek bila nic nie mielismy nic i jeszcze teraz nie moga dla nas nic zrobic a co nam dali karte duzej rodziny z ktorej nikt nie korzysta dziekuje za ta karte to bylo naprawde zbedne

G
Gość
13 lutego, 11:27, 44latapracy:

Nic z tego nie będzie, to kolejny gruby wał na starych pracownikach.

19 lutego, 7:34, Gość:

Zgadzam się albo wprowadzą takie obwarowania w przyznawaniu emerytur, że nikt lub niewielu ze stażem 35/40 lat pracy nie otrzyma. albo będą to głodowe emerytury.

Jakie godowe ,po tylu latach pracy!!!, a jakie dostaje ten który ma odpowiedni wiek a przepracował tylko 25 lat, zastanów się co piszesz.

G
Gość
13 lutego, 11:27, 44latapracy:

Nic z tego nie będzie, to kolejny gruby wał na starych pracownikach.

Zgadzam się albo wprowadzą takie obwarowania w przyznawaniu emerytur, że nikt lub niewielu ze stażem 35/40 lat pracy nie otrzyma. albo będą to głodowe emerytury.

S
Stracone
12 lutego, 10:02, Czesław:

Żeby tylko nie skończyło się tak że ustawę wprowadzą za 5 lat bo prezydent znów obieca że za jego kadencji co już raz było obiecane i dzisiejszy 60 latek pójdzie na emeryturę w wieku 65 lat. To już by było żałosne.

Może tak się skończyć. Nasze pokolenie pracowało od najmłodszych lat. Teraz prawie każdy kończy studia, wszystkich przyjmują, kiedyś było 15 na 1 miejsce. Zaczynają pracę póżniej. Jak nasze pokolenie wymrze to problem zniknie. Mało kogo dotknie tak długo okres pracy, tym bardziej, że żyjemy krócej.

44latapracy

Nic z tego nie będzie, to kolejny gruby wał na starych pracownikach.

P
Polak

Prezydent nie zapomniał o emeryturach stażowych a raczej sobie o nich przypomniał. Skoro raz się udało to może i teraz chwyci hasło wyborcze. Szkoda tylko że pan prezydent tak mało wie o swoim sztandarowym projekcie. Widać robi to teraz na kolanie a przecież miał już gotowy projekt 5 lat temu. Coś mi się wydaje że wtedy to była pusta teczka. Do maja może coś będzie wiedział bo my Polacy chcemy by pan prezydent nie kołowacił nas na wiecach tylko udzielał konkretnych odpowiedzi na temat emerytur stażowych. My nie chcemy i nie musimy wiedzieć ile to kosztować będzie budżet bo na razie mówimy o naszych pieniądzach przez 40 lat wpłacanych do ZUS i z naszych składek ma nam być wypłacana emerytura. Koniec kropka. Na 500 plus i na inne przywileje dają setki miliardów to i na emerytury znajdą te parę miliardów. My niczyich pieniędzy nie chcemy tylko swoje odebrać i nie wciskać nam ciemnoty że po nas to już nie będzie miał kto pracować. Bo nigdy tak nie było że w narodzie zostają tylko sami starzy. Jedni się rodzą inni odchodzą. Ja widzę pełno młodzieży wokół ochoczych do pracy. To chyba ich kolej pracować na starych.4 miliony pokolenia 500 plus. A oni się martwią że im 100 tysięcy pracowników na zasłużoną emeryturę odejdzie

G
Gość
11 lutego, 12:21, AXX:

Pan Duda Studiów nie zaliczył do okresu stażowego. Dziękuję panu Dudzie. Głosuję na PO.

11 lutego, 21:21, Gość:

A były składowe?

A może ci jeszcze zapłaci za wyjazd na urlop

G
Gość
12 lutego, 10:02, Czesław:

Żeby tylko nie skończyło się tak że ustawę wprowadzą za 5 lat bo prezydent znów obieca że za jego kadencji co już raz było obiecane i dzisiejszy 60 latek pójdzie na emeryturę w wieku 65 lat. To już by było żałosne.

Nie ma się co łudzić ,honor to już dawno temu stracił ,to co mu zależy.

C
Czesław

Żeby tylko nie skończyło się tak że ustawę wprowadzą za 5 lat bo prezydent znów obieca że za jego kadencji co już raz było obiecane i dzisiejszy 60 latek pójdzie na emeryturę w wieku 65 lat. To już by było żałosne.

G
Gość
11 lutego, 11:51, xxx:

a co z tymi co urodziły 4 dzieci i pracowały?, może wypadałoby też pomyśleć i zsumować razem i dać przyzwoitą emeryturę

To jest dopiero niesprawiedliwość ,ktoś tyrał równocześnie wychowując dzieci i jemu się nic nie należy,a lalunia siedząca w domowych pieleszach wychowa TYLKO dzieci i już ma emeryturę CHORE !!

G
Gość
11 lutego, 14:35, zig:

Czekam na tą ustawę.No nareszcie ktoś pomyślał o tych co długo pracują.A mundurowi i wszyscy uprzywilejowani co to budżetóka i zero odłożyli kapitału to czemu nawet po 15 latach dostaja.

11 lutego, 17:49, Kali:

niektórzy to już czekają od prawie 8 lat i nic?

I dalej nic ! tylko puste słowa

G
Gość
11 lutego, 12:21, AXX:

Pan Duda Studiów nie zaliczył do okresu stażowego. Dziękuję panu Dudzie. Głosuję na PO.

11 lutego, 21:21, Gość:

A były składowe?

Jak się nie pracowało tylko cały czas uczyło to skont Ci się wezmą składkowe !!,trzeba było pracować !!

Dodaj ogłoszenie