Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiceminister negatywnie o ofercie Airbusa. To szansa dla PZL-Świdnik

Redakcja
Wiceminister negatywnie o ofercie Airbusa. To szansa dla PZL-ŚwidnikW razie zwycięstwa PZL-Świdnik miałby się stać światowym centrum produkcji śmigłowca AW149
Wiceminister negatywnie o ofercie Airbusa. To szansa dla PZL-ŚwidnikW razie zwycięstwa PZL-Świdnik miałby się stać światowym centrum produkcji śmigłowca AW149 PZL-Świdnik
Rząd zawiesił negocjacje z producentem śmigłowca Caracal i prowadzi przegląd postępowania na śmigłowce wielozadaniowe. – Oferta wybrana do dalszych negocjacji zawierała szereg uchybień – powiedział Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w MON. Jest odpowiedź Airbusa.

Firma Airbus Helicopters, która jako jedyna zakwalifikowała się do negocjacji umowy na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii, odpowiada na zarzuty MON. Podczas posiedzenia Sejmu w środę Bartosz Kownacki z MON powiedział, że pomimo publicznych deklaracji Airbus nie zaoferował w ramach offsetu budowy zakładów produkcyjnych w Polsce.

- Jestem przekonany, że poprzez oficjalny proces negocjacji, będziemy w stanie skutecznie rozwiać obawy, które zostały podniesione. Nasze zaangażowanie pozostaje absolutnie bez zmian w kwestii rozwoju działalności przemysłowej w miastach, które wymieniliśmy do tej pory: w Radomiu, Dęblinie i Łodzi – odpowiedział dziś Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters.

To kolejna odsłona walki o wart 13 mld zł kontrakt na dostawę 50 śmigłowców dla polskiej armii. PZL-Świdnik liczy, że w przypadku unieważnienia przetargu mógłby wrócić do gry o kontrakt na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. W styczniu do walki o rządowe zamówienie wystartowali: francusko-niemiecki Airbus Helicopters, PZL z Mielca (zależny od amerykańskiej korporacji Sikorsky) i PZL-Świdnik (część włoskiej grupy AgustaWestland).

Do testów i negocjacji offsetowych zakwalifikował się jedynie śmigłowiec Caracal (Airbus Helicopters). Przebieg przetargu skrytykowały związki zawodowe, Pracodawcy RP, SLD i PiS, które domagają się realizowania zamówienia przez polskie fabryki. Ostateczną decyzję na temat negocjacji w Ministerstwie Gospodarki i przyszłości kontraktu rząd PO postanowił pozostawić następcom.

- Ministerstwo Obrony Narodowej będzie zmierzało do podjęcia tego przetargu na nowo, jeśli rozstrzygnięcie dotyczące offsetu sprawi, że kontrakt nie będzie mógł być zawarty – przyznał podczas posiedzenia sejmowej komisji obrony narodowej Antoni Macierewicz, szef MON. Spotkanie z posłami odbyło się 25 listopada. Już wtedy negocjacje dotyczące offsetu, czyli inwestycji Airbusa w Polsce, były zawieszone.

- W związku ze zmianą rządu, a w konsekwencji zmianami strukturalnymi, negocjacje projektu umowy offsetowej z Airbus Helicopters w dniu 13 listopada 2015 r. zostały zawieszone. Ewentualne wznowienie przedmiotowych negocjacji nastąpi po dopełnieniu formalności umożliwiających prowadzenie dalszych negocjacji – mówi Danuta Ryszkowska-Grabowska, rzecznik prasowy Ministerstwa Gospodarki (ostatnio przemianowanego na Ministerstwo Rozwoju).

- W imieniu Airbus Group i Airbus Helicopters chciałbym potwierdzić, że jesteśmy gotowi tak szybko jak to możliwe ruszyć z rozmowami z Ministerstwem Rozwoju dotyczącymi naszej kompleksowej oferty dla polskiej gospodarki. To dla nas ważne, aby wyjaśnić, przedyskutować i, jeśli to konieczne, dostosować szczegóły naszej oferty, aby odpowiedzieć na potrzeby przemysłu lotniczego i obronnego w Polsce – informuje w dzisiejszym komentarzu Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski