Wiceminister negatywnie o ofercie Airbusa. To szansa dla PZL-Świdnik

Redakcja
Wiceminister negatywnie o ofercie Airbusa. To szansa dla PZL-ŚwidnikW razie zwycięstwa PZL-Świdnik miałby się stać światowym centrum produkcji śmigłowca AW149
Wiceminister negatywnie o ofercie Airbusa. To szansa dla PZL-ŚwidnikW razie zwycięstwa PZL-Świdnik miałby się stać światowym centrum produkcji śmigłowca AW149 PZL-Świdnik
Rząd zawiesił negocjacje z producentem śmigłowca Caracal i prowadzi przegląd postępowania na śmigłowce wielozadaniowe. – Oferta wybrana do dalszych negocjacji zawierała szereg uchybień – powiedział Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w MON. Jest odpowiedź Airbusa.

Firma Airbus Helicopters, która jako jedyna zakwalifikowała się do negocjacji umowy na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii, odpowiada na zarzuty MON. Podczas posiedzenia Sejmu w środę Bartosz Kownacki z MON powiedział, że pomimo publicznych deklaracji Airbus nie zaoferował w ramach offsetu budowy zakładów produkcyjnych w Polsce.

- Jestem przekonany, że poprzez oficjalny proces negocjacji, będziemy w stanie skutecznie rozwiać obawy, które zostały podniesione. Nasze zaangażowanie pozostaje absolutnie bez zmian w kwestii rozwoju działalności przemysłowej w miastach, które wymieniliśmy do tej pory: w Radomiu, Dęblinie i Łodzi – odpowiedział dziś Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters.

To kolejna odsłona walki o wart 13 mld zł kontrakt na dostawę 50 śmigłowców dla polskiej armii. PZL-Świdnik liczy, że w przypadku unieważnienia przetargu mógłby wrócić do gry o kontrakt na dostawę śmigłowców wielozadaniowych dla polskiej armii. W styczniu do walki o rządowe zamówienie wystartowali: francusko-niemiecki Airbus Helicopters, PZL z Mielca (zależny od amerykańskiej korporacji Sikorsky) i PZL-Świdnik (część włoskiej grupy AgustaWestland).

Do testów i negocjacji offsetowych zakwalifikował się jedynie śmigłowiec Caracal (Airbus Helicopters). Przebieg przetargu skrytykowały związki zawodowe, Pracodawcy RP, SLD i PiS, które domagają się realizowania zamówienia przez polskie fabryki. Ostateczną decyzję na temat negocjacji w Ministerstwie Gospodarki i przyszłości kontraktu rząd PO postanowił pozostawić następcom.

- Ministerstwo Obrony Narodowej będzie zmierzało do podjęcia tego przetargu na nowo, jeśli rozstrzygnięcie dotyczące offsetu sprawi, że kontrakt nie będzie mógł być zawarty – przyznał podczas posiedzenia sejmowej komisji obrony narodowej Antoni Macierewicz, szef MON. Spotkanie z posłami odbyło się 25 listopada. Już wtedy negocjacje dotyczące offsetu, czyli inwestycji Airbusa w Polsce, były zawieszone.

- W związku ze zmianą rządu, a w konsekwencji zmianami strukturalnymi, negocjacje projektu umowy offsetowej z Airbus Helicopters w dniu 13 listopada 2015 r. zostały zawieszone. Ewentualne wznowienie przedmiotowych negocjacji nastąpi po dopełnieniu formalności umożliwiających prowadzenie dalszych negocjacji – mówi Danuta Ryszkowska-Grabowska, rzecznik prasowy Ministerstwa Gospodarki (ostatnio przemianowanego na Ministerstwo Rozwoju).

- W imieniu Airbus Group i Airbus Helicopters chciałbym potwierdzić, że jesteśmy gotowi tak szybko jak to możliwe ruszyć z rozmowami z Ministerstwem Rozwoju dotyczącymi naszej kompleksowej oferty dla polskiej gospodarki. To dla nas ważne, aby wyjaśnić, przedyskutować i, jeśli to konieczne, dostosować szczegóły naszej oferty, aby odpowiedzieć na potrzeby przemysłu lotniczego i obronnego w Polsce – informuje w dzisiejszym komentarzu Guillaume Faury, prezes Airbus Helicopters.

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

o
oczywistaoczywistość
Nareszcie normalny minister który zdaje sobie sprawę że nie chodzi w tym przetargu o sprawny sprzęt dla wojska (żołnierz polski może sobie poradzić bez sprzętu w każdej sytuacji) ale o to aby państwowe fundusze rozdzielić w terenie który zapewni głosy w przyszłych wyborach nawet jeśli wojsko dostanie produkt placebo.
H
House
Polska to jest taki idiotyczny kraj, który zleca  kontrakty (czyli zarabianie pieniędzy) firmom zewnętrznym zza granicy a swoich przedsiębiorców bije po d***e, ściga i miażdży podatkami ...
M
Mariusz xxx
obóz pracy a pracownik jest tylko nr kontrolnym!
w
wincenty
a jak tam czują się związki i ich zacni szefowie? wszystko dobrze, kasa się zgadza...to najważniejsze
//////
cóż warte są armie amerykańskie, niemieckie, angielskie, włoskie itd skoro nie latają caracalami
M
Macierevitz
NIedługo będziemy mieli Polskę w ruinie. Zwłaszcza Lubelszczyznę. I tak wygra Mielec, bo to w końcu amerykański Sikorsky. Za pomysły pisu NATO nas wkrótce wykopie, Rosja napadnie i zostaniemy federcyjną republiką rosyjską. Jednym słowem wszystko w PiSdu
//////
Wreszcie interes Polski stał się ważniejszy niż interes Francji. Brawo Kaczor.
A
AntoniM
Zamiast Caracali zakupimy kropidła
l
lotnik
Bu ha ha Co to za wypociny? Pis od zawsze popiera Mielec! Swiddnik jest bez szans!
I
Irasiadam
Augusta-Westland, a zakłąd to pzl świdnik. Włosko-brytyjski własściciel !!
J
Janek Kos
Skończy sie tak, że zapłacimy podwójnie kupią jakieś g... i zapłacą kary za Caracal
K
Karol prawdziwy
co jest dobre dla Agusty -  nie jest dobre dla wojska.

śmigłowiec do wożenia vipów , na pewno nie

p.s.

pIS jest zdolny do wszystkiego
e
ercu
A czego się spodziewać po pisowskiej gnidzie?
h
hary
Bardzo dobra decyzja wiceministra  Kownackiego .Ja słyszę  internauty irasiadam bo wiem że ten człowiek ni ma zielonego pojęcia a Vvoldzwagen to robią w Poznaniu i Antoninku a w Tychach Opel też Polski tylko siła  robocza ,ale lepsza praca niż bezrobocie
Dodaj ogłoszenie