Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wirus zmienił nasze życie. Nic już nie będzie jak kiedyś. Począwszy od zakupów, przez podróże, po rozrywkę i korzystanie z usług bankowych

AIP
08.05.2020 bydgoszcz stary rynek apteka koronawirus  . fot: tomasz czachorowski/polska press
08.05.2020 bydgoszcz stary rynek apteka koronawirus . fot: tomasz czachorowski/polska press brak
Obowiązująca od połowy marca społeczna izolacja związana z pandemią koronawirusa, zmusiła wielu Polaków do zmiany dotychczasowych nawyków. Większość osób musiała znacząco zrewidować swoje przyzwyczajenia. Zmianom uległy nie tylko wcześniej zaplanowane podróże, czy styl pracy, ale również sposoby płacenia za wybrane produkty i usługi. Polacy chętniej wydają pieniądze na streaming i gry, a także robią zakupy za pośrednictwem serwisów sprzedażowych. Największymi poszkodowanymi przez koronawirusa niewątpliwie są branże turystyczna i gastronomiczna.

Martwy sezon dla turystyki i transportu

Wirus SARS-CoV-2 objął swym zasięgiem niemal cały świat. Nie dziwi zatem fakt, że jego rozprzestrzenianie się najbardziej uderzyło w branżę turystyczną. Niektóre biura podróży, linie lotnicze, a także hotele musiały czasowo zawiesić swoją działalność. A w przypadku branży lotniczej, tak znakomicie rozwijającej się w ostatnich latach, mówi się nawet o największym kryzysie w jej historii.

Wiele osób, ze względu na wprowadzone obostrzenia, zostało zmuszonych do odwołania wcześniej zaplanowanych podróży, zarówno turystycznych jak i służbowych. Spadek zainteresowania usługami sektora turystycznego znajduje odzwierciedlenie w liczbie operacji kartowych, dokonywanych przez klientów Kantoru Walutowego Alior Banku. W marcu 2020 r. jego klienci wykonali w tej kategorii aż o 2/3 mniej transakcji niż miesiąc wcześniej.

- Pomniejszona transakcyjność, najbardziej dotknęła podmioty sektora turystycznego. Liczba transakcji na portalach oferujących usługi noclegowe spadła średnio aż o 66 proc. Bardzo widoczny jest też spadek zainteresowania zakupem biletów lotniczych. W przypadku kilku popularnych tanich linii lotniczych odnotowano średni spadek rzędu 55 proc.- komentuje Michał Ignaczewski, specjalista ds. walutowych platform transakcyjnych w Alior Banku.

Z istotnie mniejszym przychodem musi liczyć się również branża przewozowa – gdzie spadek wyniósł blisko 50 proc. Chociaż transport krajowy nie został całkowicie zawieszony, to liczba połączeń uległa znacznemu zmniejszeniu. Potwierdza to znacznie uszczuplona oferta największego przewoźnika kolejowego w Polsce. Co więcej, ze względu na powszechną w dobie pandemii pracę zdalną wiele osób ogranicza przemieszczanie się środkami komunikacji miejskiej.

Natomiast pracownicy, którzy nie mają możliwości realizowania swoich obowiązków w przestrzeni domowej, często decydują się na podróż własnymi pojazdami. Pomimo tego przedsiębiorstwa paliwowe odnotowały wśród klientów Kantoru Walutowego średnio o ponad 15 proc. mniej transakcji.

- Znacząco zmalała także liczba wydatków na przejazdy taksówkami - zarówno tradycyjnymi, jak i tymi oferowanymi przez popularne aplikacje. W przypadku tych drugich w ciągu jednego miesiąca spadły one aż o 41 proc.- zauważa Ignaczewski.

Izolacja nie pomaga gastronomii

Polacy przebywający w domowej izolacji znacząco ograniczyli wydatki na usługi gastronomiczne. W marcu br. o 54 proc. zmalała liczba transakcji na jedzenie i napoje w punktach gastronomicznych. W czasie kwarantanny gwałtowny spadek sprzedaży odnotowała m.in. jedna z największych sieci restauracji typu fast food w Polsce.

- W tym przypadku użytkownicy karty przypisanej do kantoru zrealizowali o 42 proc. mniej transakcji niż miesiąc wcześniej. Wynika to z tego, że część lokali tej sieci jest wciąż otwarta i oferuje jedzenie na wynos bądź z dostawą- zauważa Ignaczewski.

Ze względu na potrzeby żywieniowe Polaków ograniczenia zakupowe nie dotknęły w istotnym stopniu branży spożywczej. Ze sklepów, które użytkownicy Kantoru Walutowego wybierali w marcu, najmniejszy spadek transakcyjności odczuły dyskonty, bo jedynie o ok. 5 proc. w porównaniu do wcześniejszego miesiąca. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku tradycyjnych hipermarketów, znana brytyjska sieć zanotowała bowiem spadek o niemal 30 proc. w porównaniu do miesiąca poprzedniego.

Rozrywka lekiem na gorszy czas

W czasie pandemii Polacy chętnie płacą na usługi rozrywkowe, z których można korzystać w domu. Mowa tu przede wszystkim o streamingu i grach wideo. W marcu liczba transakcji za usługi popularnych serwisów oferujących dostęp do filmów i seriali wzrosła o ponad 20 proc., natomiast za systemy oferujące gry aż o ponad 37 proc.

Zauważalnie wzrosło również zainteresowanie zakupami w e-commerce. W przypadku niektórych sklepów internetowych klienci kantoru decydowali się na nie o 29 proc. częściej niż w lutym- dodaje ekspert.

„Bankowanie” w czasach pandemii

Obostrzenia wprowadzone w Polsce zdecydowanie wpłynęły na aktywność zakupową Polaków. Wyraźnie pokazuje to liczba wszystkich marcowych transakcji zrealizowanych za pośrednictwem kart wydanych do rachunków w Kantorze Walutowym Alior Banku. Jego klienci wykonali blisko 20 proc operacji kartowych mniej niż w lutym. Pomimo trudności wynikających z epidemii koronawirusa pierwszy kwartał 2020 r. okazał się znacznie lepszy pod względem liczby i sumy wykonanych transakcji w stosunku do analogicznego okresu 2019 r.

W tym szczególnym czasie zmieniają się preferencje Polaków dotyczące formy korzystania z usług bankowych i komunikacji z bankami. W czasie pandemii klienci odwiedzają oddziały znacznie rzadziej niż dotychczas - ma to miejsce zazwyczaj w wyjątkowych sytuacjach, które wymagają osobistego stawienia się w placówce.

- Te dwa miesiące społecznej izolacji pozwalają przypuszczać, że po zdjęciu ograniczeń wrócimy do rzeczywistości, innej niż ta, którą znaliśmy przed pojawieniem się wirusa. Zmianie ulegną nie tylko zwyczaje zakupowe Polaków, ale również organizacja biznesu. Zapewne będziemy podróżować mniej - zarówno biznesowo, jak i prywatnie. Prawdopodobnie będziemy również rzadziej odwiedzać oddziały banków. Już dziś możemy powiedzieć, że pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczni postępujący w ostatnich latach trend digitalizacji usług finansowych- podsumowuje.

Obejrzyj wideo:

Dobra passa deweloperów musiała się kiedyś skończyć. Sprzedaż dużej liczby mieszkań zaowocuje zapewne dużą liczbą ich zwrotów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski