Artyści:chór Sine Nomine i Capella all’Antico pokażą drogę, jaką przeszła muzyka przez ponad tysiąc lat, by od tzw. harmoniki modalnej dojść do naturalnego dla ucha dzisiejszego przeciętnego słuchacza sytemu dur-moll, w którym muzyka ma jasny (dur) lub ciemny (moll) charakter. Harmonika modalna to "wynalazek" starożytnych Greków, choć częściej kojarzy się z muzyką średniowieczną (fanom jazzu zaś z jazzem modalnym - odkryciem Milesa Davisa).
Jazz modalny Milesa:
Pieśń pielgrzymów: "Stella splendens in monte ut solis radium", autor nieznany:
Opierała się na skalach kościelnych, a następstwami dźwięków i współbrzmień rządziły reguły kontrapunktu. Jak wygląda to w praktyce, usłyszymy na przykładzie anonimowych dzieł sefardyjskich i arabskich, oraz kompozycji iście królewskich, bo napisanych przez Alfonsa X Mądrego, króla Kastylii i Leonu w XIII wieku.
Później zahaczymy o utwory m.in. z rękopisu klasztoru Klarysek w Starym Sączu i o średniowieczny, włoski, skoczny taniec: saltarello. Znany jest pewnie każdemu, kto lubi nagrania Dead Can Dance.
"Saltarello" w wykonaniu DCD:
Stopniowo przejdziemy do polskich kompozytorów: Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki. W tym jednego lubelskiego: Sebastiana Klonowica. Klonowic zmarł w 1602 r., a więc tuż przed tym, gdy w muzyce rozpanoszyła się znana nam dobrze z popu i rocka durowo-mollowa tonalność.
Muzyka Sebastiana Klonowica:
Niedziela; "W drodze do tonalności"; bazylika oo. Dominikanów; godz. 17.00, wstęp wolny
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?