reklama

Włosi mają coraz większy apetyt na Pandę

Tomasz Ł. RożekZaktualizowano 
W grudniu 2011 r. przestanie funkcjonować fabryka Fiata w miejscowości Termini Imerese na Sycylii. Koncern zdecydował o jej zamknięciu ze względu na wysokie koszty produkcji - poinformował wczoraj oficjalnie na targach motoryzacyjnych w Detroit dyrektor generalny Fiata i Chryslera Sergio Marchionne.

Ta decyzja może przyspieszyć przeniesienie do Włoch produkcji bardzo popularnego Fiata Pandy z fabryki w Tychach.

Do 2012 r. włoski koncern chce zwiększyć produkcję z 650 tys. do ok. 900 tys. samochodów rocznie, dlatego szefom Fiata zależy na szybkim zamknięciu nierentownych zakładów. Marchionne, wypowiadając się w Detroit o likwidacji fabryki na Sycylii, przyznał, że jest to decyzja bardzo kontrowersyjna, ale i nieodwołalna.

Jego przemówienie przerywane było licznymi okrzykami typu: Hańba! Hańba! Hańba! Chryslerowi i Fiatowi za niszczenie naszych miejsc pracy! Albo "Moja matka zginęła w niesprawnym samochodzie Chryslera" (Fiat i Chrysler stanowią dziś jeden koncern).

Protesty prawdopodobnie szybko nie ustaną, ponieważ na Sycylii panuje wysokie bezrobocie, a okoliczni mieszkańcy są wyjątkowo zdeterminowani w walce o utrzymanie miejsc pracy. Miesiąc temu kilkuset pracowników sycylijskiej fabryki manifestowało w Rzymie przeciw planom zamknięcia ich zakładu.

Zaprzestanie produkcji aut w nierentownych zakładach w Termini Imerese nie oznacza jednak, że Fiat na dobre zrezygnuje z ekspansji na włoskim rynku. W ciągu najbliższych dwóch lat koncern chce zainwestować 8 miliardów euro w swoje zakłady - właśnie po to, by nie upadły, mimo olbrzymiego kryzysu w branży motoryzacyjnej.

Dyrektor Marchionne obwieścił przed miesiącem, że w prowadzeniu biznesu chciałby połączyć rachunek ekonomiczny z dbałością o sferę socjalną - dlatego woli zamknąć jeden nierentowny zakład, by nie zwalniać ludzi pracujących w fabrykach przynoszących zyski.

Taka filozofia biznesowa może niestety zaszkodzić Polsce. Od czasu listopadowej publikacji włoskiej gazety "La Repubblica" wrze o przenosinach produkcji Fiata Pandy z Tychów do Włoch. Gdyby tak się stało, byłby to klasyczny protekcjonizm, który w czasach spowolnienia gospodarczego zyskuje na popularności. Na razie jednak nikt w Fiacie nie chce potwierdzić ani zaprzeczyć rewelacjom "La Repubbliki".

Wiadomo jedynie, że sytuacja polskich zakładów jest stabilna, a fiaty panda mimo kryzysu sprzedają się bardzo przyzwoicie - mało tego, panda jest dziś najpopularniejszym modelem fiata - bo tanim i kompaktowym. Jest teraz jednym z czterech modeli powstających w tyskim zakładzie (pozostałe to Fiat 500, Ford Ka i Seicento). One także odnoszą sukcesy rynkowe, mimo światowej recesji.

Dość powiedzieć, że w ciągu pięciu lat Fiat Auto Poland w Tychach ponad dwukrotnie zwiększył produkcję. W 2005 r. nasz zakład opuściło niespełna 287 tys. samochodów (w tym 232 tys. pand, produkowanych od 2003 r.), a w mijającym roku - 606 tys. (w tym ok. 300 tys. pand).

Coraz częściej mówi się, że to właśnie bardzo dobre perspektywy sprzedaży Pandy sprawiły, że Fiat zamierza uruchomić nową wersję tego modelu we Włoszech, w fabryce pod Neapolem, dostosowanej do produkcji niewielkich aut. Nie musi to od razu oznaczać zaprzestania produkcji tego modelu w Tychach. Są przykłady koncernów produkujących jednocześnie te same modele aut w kilku lub nawet kilkunastu zakładach. Przyszłość Pandy nie jest więc na razie przesądzona.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Materiał oryginalny: Włosi mają coraz większy apetyt na Pandę - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

l
lUatZPjjOdrIdAasHZ

209704 w osi maj coraz wi kszy apetyt na pand id t.. He-he-he :)

k
kaja

nie wiem jak na całe ale na pewno na nowe można dostać ww getin, wiem bo mam nową toyotę, chociaż na wszelki wypadek miałam wkład własny

Z
Zeco

Marcin, na nowe nie wiem, ale ja na calosc wzialem w Getin, kupilem 2 letnie audi A3. Sa elastycznie i maja rozne opcje kredytowania wiec mysle ze i na nowe cos sie znajdzie

M
Marcin

Mój stary grat psuje się coraz częściej i nie chcę już pakować w niego kasy dlatego myślę czy nie kupić nowego w salonie wiadomo że to spory koszt i bez kredytu się nie obejdzie ale ileż można używkami jeździć?
Czy można dostać kredyt na zakup nowego auta w całości?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3