reklama

Wojna na kolei korzystna dla pasażerów

Kamil KrupaZaktualizowano 
Dzięki konkurencji kolej zaczęła się zmieniać.
Dzięki konkurencji kolej zaczęła się zmieniać. Jacek Babicz
Przejęcie przez samorządy spółki Przewozy Regionalne to największa zmiana jakościowa, jaka dokonała się w polskiej kolei. Tym samym oddzielono przewozy krajowe od przewozów regionalnych. Te pierwsze trafiły do spółki PKP Intercity, zaś za drugie będą odpowiedzialne Przewozy Regionalne i ich nowy właściciel. Tak naprawdę na kolei rozpoczęła się jednak wojna.

Drogę do usamorządowienia kolei regionalnej wyznaczyło kilka lat temu województwo mazowieckie, które jako pierwsze zdecydowało, że sprawy pociągów weźmie w swoje ręce. Na początku tego roku w ślad za nim poszły też inne województwa.

Wraz ze zmianą właściciela zmienił się również charakter polskich kolei. Wszystkie połączenia międzywojewódzkie zostały 1 grudnia ub. roku przejęte przez spółkę PKP Intercity wraz z najlepszym taborem. Z kolei kursowanie pociągów regionalnych zostało ograniczone tylko do granic województwa. Zmiana właścicielska polegała na tym, że poszczególne województwa przejęły udziały w całej spółce PKP PR (taka była jej ówczesna nazwa, dziś funkcjonuje bez nazwy PKP). To oznacza, że każde z województw jest współwłaścicielem części jej akcji. Lubelszczyzna dostała 5,5 proc. udziałów. Zanim to się jednak stało, przez wiele miesięcy trwały negocjacje z rządem, bo województwa postawiły ostre warunki, żeby nie kupić przysłowiowego kota w worku.

- Chodziło o to, aby przejąć Przewozy Regionalne jak najkorzystniej, w okresie gdy firma ma olbrzymie problemy. Między innymi z taborem - tłumaczył wówczas Jacek Sobczak, wicemarszałek województwa lubelskiego oraz autor porozumienia, które zarządy województw podpisały z rządem Donalda Tuska. Dzięki porozumieniu, rząd finansuje w latach 2009-2015 PR kwotą 3,5 miliarda złotych.

W takim rozwiązaniu widzą nadzieję tak kolejarze, jak i samorządowcy. Jedni liczą na wymianę taboru i stabilne warunki, zaś drudzy na usprawnienie działań lubelskich kolei.

Po drugiej stronie barykady została spółka PKP Intercity. Barykady w znaczeniu dosłownym, bo Przewozy Regionalne nie zamierzają oddawać jej pola i z pociągami typu Inter-Regio wychodzą poza granice województwa, tworząc tym samym konkurencję, która na dłuższą metę jest korzystna dla pasażerów.

Jednak i PKP Intercity nie pozostaje swojemu konkurentowi dłużna. 13 grudnia, razem ze zmianą rozkładów, podzieliły swoje pociągi na dwie klasy: Tanie Linie Kolejowe oraz ekspresy. Te pierwsze to nic innego, jak poprzednie pospieszne, zaś drugie to szybkie, luksusowe jak na polskie warunki i zarazem droższe połączenia nazywane wcześniej Intercity (ICC). W ofercie TLK mają być właśnie konkurencją dla pociągów Przewozów Regionalnych Inter-Regio, o czym sam prezes PKP Intercity, Krzysztof Celiński mówi tak: - Wszystkie pociągi TLK będą objęte fakultatywną rezerwacją miejsc w 1 klasie. Dzięki temu, pasażer będzie miał możliwość zagwarantowania sobie miejsca siedzącego, co było niemożliwe np. w pociągach pospiesznych, czy Inter-Regio.

Wygląda na to, że na kolei rozpoczęła się rywalizacja, którą powoli będą odczuwali pasażerowie.

Dziś w papierowym wydaniu Kuriera znajdziecie dodatek specjalny BILANS 2009.

Rząd robi poduszkę na ewentualne spowolnienie gospodarcze

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

t
tow

póki co i Intercity i PR robią wszystko żeby odstarszyć resztkę pasażerów która im została. Być może konkurencja jest tam gdzie kolej ma mocniejszą infrastrukturę. U nas może zaoferować do Warszawy w 3.5 godziny lub Rzeszowa w 12 :) i zamiast remontować tory, wolą zamykać połączenia, zdziwieni że z Zamościa do Lublina 4 godziny to trochę za długo!

e
emeryt PKP

Testowałem na sobie wprowadzone zmiany w komunikacji kolejowej. Otóż 17 grudnia musiałem jechać do Kalisza z przesiadką w Warszawie. Wyjechałem o godz.07.00 pociągiem TLK relacji Lublin - Szczecin i jake emeryt starej PKP "zafundowałem" sobie I klasę. I klasa okazała się zimna, zaś w toalecie urwany zaczep od zamykania okna i ... 5 cm. warstwa śniegu. Koszt biletu relatywnie nie wysoki, ale w stosunku do mojego przejazdu w miesiącu sierpniu trzykrotnie wyższy. Złożyły się na to dwa oddzielne bilety: Lublin - Warszawa oraz Warszawa - Kalisz plus miejscówka na zimny wagon TLK.
Zabawny był także powrót następnego dnia z Kalisza. Wiadomo wszystkim że to zima i można się liczyć z opóźnieniami. 5 minut po planowanym odjeździe mojego pociągu (wg.rozkładu jazdy relacji Wrocław - Warszawa), z głośnika popłynęła informacja "opóźniony pociąg pośpieszny relacji Wrocław Główny - Warszawa Wschodnia wjedzie na ..."
Pięć minut opóźnienia w zimie to w sumie mało, ale ... Wkrótce konduktor stwierdził że jadę pociągiem innego przewoźnika, który jest opóźniony około dwóch godzin i "wskoczył" w rozkład mojego pociągu. Oczywiście bilet nie ważny, trzeba więc kupić nowy i ewentualnie starać się o częściowy zwrot za niewykorzystaną część trasy.
Pozostaję tylko westchnąć, wróć prawdziwa PKP nawet ze swoimi niedociągnięciami.

l
lysy

pasazerowie juz odczuli bo dostali po kieszeni tak wysokiej podwyzki cen biletow dawno juz nie bylo

L
Lolek

O jakim najlepszym taborze piszecie. Proponuję autorowi artykułu zobaczyć jak wyglądają przedziały 1 klasy w pociągach z lublina zwłaszcza do Bydgoszczy. Tylko poranny do Szczecina jest o.k . Reszta jest to nie jedynka a salon brudu na kółkach. BRAWO PKP INTERCITY !!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3