Wpłaciłeś na feralną wycieczkę? Bank zwróci ci pieniądze

Joanna Pieńczykowska
Polskapresse
Klienci upadłych biur podróży, którzy zapłacili za bilety albo wycieczki kartą płatniczą, mają sporą szansę na odzyskanie pieniędzy. - W przypadku upadłości biura podróży i odwołania imprezy można złożyć reklamację w banku i powołać się na nieotrzymanie opłaconej usługi. Umożliwia to usługa chargeback - radzą eksperci Expandera.

Klienci upadłych ostatnio biur podroży takich jak Orbis Travel czy Selectours martwią się, czy odzyskają swoje pieniądze. Poszkodowanych są bowiem tysiące: nie tylko ci, którzy już wyjechali na wycieczki czy też wpłacili zaliczki, ale także klienci, którzy za ich pośrednictwem kupowali bilety na samoloty linii lotniczych czy na promy. Z dotychczasowych praktyk wynika, że często masa upadłościowa, czyli majątek biura podróży, nie pozwala na pokrycie wszystkich długów. Zbyt niskie okazywały się także kwoty ubezpieczeń.

Ratunek w karcie

Ale okazuje się, że jest sposób, który zwiększa prawdopodobieństwo odzyskania pieniędzy. Pod warunkiem że za usługę zapłaciliśmy kartą. - W takim przypadku można bowiem złożyć reklamację w banku, który wydał kartę, i powołać się na to, że usługa nie została zrealizowana - mówią Paweł Majtkowski, Jarosław Sadowski, analitycy firmy Expander - Niezależny Doradca Finansowy.

Jak to jednak możliwe, że bank może zwrócić nam pieniądze, skoro wina leży nie po jego stronie, lecz po stronie biura podróży? - Otóż usługą zapewniającą bezpieczeństwo transakcji kartowych jest tzw. chargeback, co można przetłumaczyć jako obciążenie zwrotne. To dzięki chargeback transakcje dokonane kartą mają charakter odwracalny i mogą zostać unieważnione - wyjaśnia Majtkowski.

Z takiego właśnie wentyla bezpieczeństwa korzystają klienci sklepów internetowych, którzy nie otrzymali towaru lub usługi, choć za nią zapłacili, lub gdy zapłata za ten sam towar została dokonana dwa razy. - Gdyby bezwzględnie zastosować zasadę nieodwołalności transakcji, wtedy klient mógłby mieć duży problem z odzyskaniem swoich pieniędzy nie tylko w sytuacji transakcji oszukańczych, lecz także zwykłych pomyłek - mówi Majtkowski.

I dodaje, że w rezultacie klient odzyskuje swoje pieniądze, a bank za pośrednictwem organizacji płatniczej próbuje odzyskać gotówkę od nieuczciwego sprzedawcy. - Jeśli się to nie uda, to straty pokrywa specjalne ubezpieczenie - wyjaśnia mechanizm Paweł Majtkowski.
Banki: Tak, ale...

Możliwość unieważnienia transakcji potwierdzają "Polsce The Times" przedstawiciele banków, ale jednocześnie podkreślają, że to nie one zwracają pieniądze. - Zwracane środki nie pochodzą z banku, ale są odzyskiwane od upadłego biura. Organizacje płatnicze dają w takim przypadku prawo bankom do zwrócenia się w imieniu klienta o zwrot pieniędzy. Płatność kartą zwiększa prawdopodobieństwo odzyskania środków za niezrealizowaną usługę w przypadku upadłości biura podróży, ale jej nie gwarantuje - podkreśla Sabina Salamon, rzeczniczka prasowa grupy Deutsche Bank w Polsce.

- Tego typu reklamacje rozpatrywane są indywidualnie. Doświadczenie pokazuje natomiast, że są one rozpatrywane na korzyść klienta - dodaje Katarzyna Żądło, rzeczniczka BNP Paribas Fortis.

Zgłoś się do banku

Jakie należy podjąć działania? - W tym celu należy udać się do banku, który wydał naszą kartę, i opisać zaistniałą sytuację - radzi Paweł Majtkowski z Expandera. Można również wysłać pismo. - W części banków reklamacje są również przyjmowane telefonicznie lub za pośrednictwem mejla - dodaje Jarosław Sadowski. Eksperci radzą jednak, żeby przed wysłaniem pisma lub mejla po prostu zadzwonić do banku zapytać o to, jakie dokumenty powinno się załączyć do reklamacji, aby zwiększyć prawdopodobieństwo pozytywnego rozpatrzenia sprawy.
- Aby reklamacja została rozpatrzona dla nas pomyślnie, należy udowodnić, że taka sytuacja rzeczywiście miała miejsce. Jako dowód może być wymagane np. przedstawianie kopii umowy z biurem podróży lub pismo informujące o odwołaniu imprezy - dodaje Majtkowski.

FLESZ: Część sklepów zamknięta z powodu koronawirusa.

Wideo

Materiał oryginalny: Wpłaciłeś na feralną wycieczkę? Bank zwróci ci pieniądze - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

R
Reno

Nie miał oporów we wciskaniu klientom jednostek funduszy inwestycyjnych i innych produktów toksycznych. namawiał na opcje itd. Skąd ta nagła troska o klienta??

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3