reklama

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo wiedzie przez pięć województw. Jest już gotowy

Sławomir SkomraZaktualizowano 
Krzysztof Pęczalski/materiał greenvelo.pl
- Skończyliśmy - mówi o sieci tras rowerowych wiodących przez pięć wschodnich regionów Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie.

materiał Green Velo

Green Velo to olbrzymi projekt unijny (274 mln zł) budowy ścieżek rowerowych, którymi można przejechać od Olsztyna do Końskich na Podkarpaciu. Tylko w województwie lubelskim trasa liczy ponad 401 km długości, a ich wybudowanie kosztowało 55 mln złotych.

Jeszcze niedawno mało kto wierzył, że Green Velo uda się wybudować. Wątpiła w to nawet NIK, która w marcu badała postępy prac. - Tymczasem udało się na czas zrealizować największy taki projekt w Europie, a województwo lubelskie było pierwszym, które zakończyło prace - mówi Jarosław Panek, rzecznik całego projektu.

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo - MAPA PDF
Ścieżki na Lubelszczyźnie nie wszędzie wyglądają tak samo. 44 km z nich jest asfaltowych, reszta to kostka brukowa lub kruszywo, a 18 procent trasy stanowią drogi gruntowe. - Jest tak w miejscach, gdzie trasa wiedzie między lasami czy polami - wyjaśnia Gwozda.

Green Velo na Lubelszczyźnie wiedzie przez dolinę Bugu, Wieprza i Roztocze. I nie jest to przypadek, bo twórcy trasy chcieli pokazać rowerzystom najbardziej urokliwe zakątki wschodniej Polski. Na Lubelszczyźnie trasa zaczyna się na granicy z Podlasiem w Janowie Podlaskim, jest poprowadzona przez Włodawę i Chełm, żeby dotrzeć do Zwierzyńca i dalej na Podkarpacie.

Na szlaku rowerowym znajdują się perełki lubelskiej architektury, roztoczańskie Stawy Echo, Szczebrzeszyński Park Krajobrazowy z wąwozami lessowymi czy liczne sanktuaria - w Kostomłotach, Kodniu czy Jabłecznej.

- Turystyka staje się coraz ważniejszą gałęzią lokalnej gospodarki. Dlatego zależy nam na przyciągnięciu turystów, a ten szlak jest znakomitym do tego narzędziem - mówi Krzysztof Grabczuk, wicemarszałek województwa.

Władze regionu łączą ze szlakiem Green Velo duże nadzieje. Nie chodzi tylko o zwiększony ruch turystyczny, ale także o to, że przy trasie mogą powstawać prywatne przedsięwzięcia, które mają służyć rowerzystom.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

F
Formela Ryszard

Mój krytyczny komentarz odnośnie szlaku przez Bażantarnię w Elblągu powstał w okresie jego budowy.Byłem przerażony widokiem maszyn budowlanych i początkowych prac. Obecnie,po ukończeniu tego odcinka muszę przyznać, że nie jest on aż tak wielkim gwałtem na przyrodzie . No cóż - wypada przyznać się do błędu i przeprosić za zbyt impulsywną wypowiedż.

k
koko

Czytałem, że dzięki GV powstał kolejny pomysł połączenia tych szlaków rowerowych z Lublinem bezpośrednio. Byłoby super!

c
ciekawska

Czy przewidziane są mapy z większym powiekszeniem? byłyby może bardziej czytelne.

e
ejże

Nie zgadzam się z tym podejsciem, że trasę budowali jedynie amatorzy. Proszę zobaczyć jak wyglądał początki inwestycji, jak ustalano przebieg tras i z kim. Wtedy na pewno zmieni pan zdanie :) Bo roblili to rowerzyści i z nimi się konsultowano.

R
Ryszard Formela - Elbląg

Szlak prowadzi przez nieczynny od lat prom przez Nogat. To najlepiej świadczy o podejściu urzędasów do całego projektu. Nikt nie raczył tego zauważyć. A czy to ważne? Fundusze unijne wydane, reklamy szumne w tv puszczone - a my jak nie mamy bezpiecznego szlaku rowerowego tak nie mamy. A to co "pieprzy " wicemarszałek to ,można między bajki włożyć.Bicie piany

R
Ryszard Formela

Cała trasa jest robiona przez ludzi którzy nie przejechali w życiu kilometra rowerem. w Elblągu część tego szlaku prowadzi przez naturalny park Bażantarnia w którym jeden z naturalnych szlaków wylano asfaltem przekształcając go w asfaltową autostradę. Jest to zbrodnia przeciwko naturze. Poplątanie z pomieszaniem. Unia dała szmal i głąby w urzędach muszą go w terminie wydać. To jest właśnie Polska. Za to reklama szlaku w tv - palce lizać. To akurat robili fachowcy ( oczywiście za odpowiednie pieniądze).

B
Batrosz

A było w ogóle/ będzie jakieś oficjalne otwarcie? Festyn/Fajerwerki coś?

P
Py

Rowerzysto, jechałam szlakiem roztoczańskim, również uważam stan szlaku za zadowalający, i także polecam, zwłaszcza wiosną! Będzie co podziwiać!

K
Katrin

Nie wiem aki problem jest w nazwie Green Velo. Skoro jest to projekt unijny, to chyba warto to pokazać nazwą. Poza tym inwestycja ma na celu rozwój turystyki rowerowej i przyciągnięcie zagranicznych turystów. Dla Green Velo" będzie zdecydowanie bardziej przyswajalne i chwytliwe dla Niemca, czy Węgra niż Wschodni Szlak Rowerowy, Zielony Szlak, czy Rowerem Przez Polskę Wschodnią.

K
Katrin

Właśnie szkoda, że trasa omija Lublin, to na dobrą sprawę perła Polski Wschodniej, także fajnie by było móc tam zajechać bezpośrednio z trasy GV. No cóż, wszystkiego mieć nie można :P

R
Rowerzysta

Zdarzyło mi się korzystać z tej trasy na roztoczu. Bardzo dobrze oznakowana prowadzi przez piękne tereny nic tylko wsiadać i jechać. Polecam!!!

k
kapi

przydałby się jakiś porządny łącznik do Lublina (albo z Lublina jak kto woli :) )

C
Chełmianin N

UPOŚLEDZENIE!
Pismaku kurierowy tam gdzie biegnie szlak rowerowy,
tam nie sięga urojona Lubelszczyzna- lubelska ziemia.
Regionu takiego nie ma, a Twoje spojrzenie to ściema,
a jak masz umysł zdrowy, wskaz gdzie leży ta ziemia?
Jeżeli Skomra historii i wyjaśnień uczonych nie uznaje,
a to by świadczyło, że upośledzenie o sobie znać daje
i gdy tak jest, to chorego na terapię wysłać pozostaje,
a tam wadę odwrócą i poprawne myślenie przywrócą.
Morał: ten kto pojąć nie umie, że historii się nie zmieni
niech sobie zapamięta, że nad prawdą czuwają uczeni.

L
LBL

Akurat ten odcinek o którym mówisz to nie jest część tego głównego szlaku. To łącznik dodany później i nie ma on żadnego dofinansowania unijnego, więc płaciło za to województwo no i wystarczyło tylko pieniędzy na postawienie tabliczek, żadnych prac drogowych nie było.
Oczywiście należało by ten piaszczysty odcinek Bukownica - Wolaniny utwardzić, ale to już rola raczej gminy/powiatu.

k
klu

Ale radość... zrobiliśmy po łebkach, na odwal się, ale w terminie, bo była groźna że trzeba by było zwracać kasę. A czy to przydatne jakimś tam rowerzystą bedzie? Panie, a kogo to obchodzi, grunt że zafakturowane, rozliczone, wskaźniki projektu wykonane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3