MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wspólnota i niepokój. Rozpoczynają się Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca

Sylwia Hejno
Ailey II
Ailey II Kyle Froman
Prace nowojorskiej choreografki Colleen Thomas były prezentowane na wielu scenach świata. W Lublinie stworzyła spektakl, który otworzy w piątek Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca.

Prace nowojorskiej choreografki Colleen Thomas były prezentowane na wielu scenach świata. W Lublinie stworzyła spektakl, który otworzy w piątek Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca.

- Projekt artystyczny Collen Thomas powstał we współpracy z tancerzami Polski, Ukrainy, Białorusi i Stanów Zjednoczonych. Uczestnicy spędzili ze sobą mnóstwo czasu, na spektakl wpłynęły ich osobowości, doświadczenia, różne światy i narodowości - mówi Ryszard Kali-nowski, tancerz i organizator festiwalu.

Spektakl „but the sun came up and we were here” jest polską premierą, a w 2019 r. zostanie zaprezentowany w Nowym Jorku. Będzie stanowić próbę spojrzenia na wspólnotę, doświadczenie siebie i rzeczywistości w czasach niepokoju. Gdy scenografia wokół performerów zacznie stopniowo ożywać, rozpocznie się poszukiwanie więzi i bliskości.

Na tegorocznych MSTT zobaczymy dwa wielkie zespoły: Ailey II (wcześniejszą Alvin Ailey Repertory Ensemble) oraz Alonzo King Lines Ballet. Ailey II ma w swoim repertuarze dzieła mistrzów tańca: m.in. Alvina Aileya, Ulyssesa Dove’a, Talleya Beatty’ego, Emerity Judith Jamison, a także najbardziej obiecujących choreografów młodego pokolenia. W Lublinie zaprezentują cztery spektakle, w tym legendarne„Revelations”.

Kompania Alonzo Kinga współpracuje z kompozytorami, muzykami i artystami z całego świata, wzbogacając klasyczny balet o nowe formy ekspresji. Balet dla Kinga wykracza poza wizualność. W „Art Songs” usłyszymy Mayę Lahyani, izraelską mezzosopranistkę, jedną z najbardziej rozpoznawalnych młodych śpiewaczek na świecie, z kolei „Figures of speech” powstało we współpracy z poetą Bobem Holmanem.

W najbliższych dniach zobaczymy także m.in. „RE//akumulację” Ramony Nagabczyńskiej, spektakl będący remiksem dzieła amerykańskiej pionierki tańca postmodernistycznego Trishy Brown pt. „Accumulation”. Tytułowa „akumulacja” polega na nakładaniu na siebie i multiplikowaniu gestów, które stopniowo się rozwijają. Było to jedno z przełomowych dzieł dla tańca.

Przed nami także „We_selle”, multimedialny projekt Wojciecha Mochnieja, w którym mieszają się taniec współczesny, performance, projekcje wideo, echa klasyki - „Wesela” Wyspiańskiego oraz „Ślubu” Gombrowicza, ale także popkultury i filmu, np. twórczości Wojciecha Smarzowskiego. Punktem wyjścia dla przedstawienia jest ceremonia zaślubin i towarzyszący jej przekrój społeczny i osobowościowy, a także reinterpretacja wybranych tradycyjnych wątków.

Wschód to drugi ważny kierunek dla Spotkań. Białorusinka Olga Labovkina jest absolwentką Akademii Baletu Rosyjskiego im. Agrippiny Waganowej, jednej z najstarszych uczelni na świecie tego typu. Obecnie pracuje jako niezależna choreografka, a za swoje dokonania została nagrodzona na festiwalu „Context. Diana Vishneva”. Spotkamy także dwójkę performerów z Butchok Art Family (Ukraina), którzy zbadają ideę życia jako tańca.

Program na najbliższe dni: 16.11 - Collen Thomas „but the sun...”, godz. 19, CK; 17.11 - Ailey II „Where there are tongues”, „Road to One”, „The Hunt”, Revelations”, godz. 18, CSK; Collen Thomas „but the sun..”, godz. 21, CK; 18.11 - Ailey II, j.w., godz. 18, CSK; Wojciech Mochniej „We_selle”, godz. 21, CK; 19.11 - „RE//Akumulacja”, „Koncert na Organy”, godz. 18, CK; 20.11 - Olga Labovkina „In/Way/Out”, Butchok Art Family „Sos (self Ongoing speculations)”, godz. 18, CK.
Bilety: 30-70 zł (CSK), 15-25 zł (CK)

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski