Wypadki autobusów w Lublinie: Nasi najlepsi kierowcy wyjeżdżają za granicę

Małgorzata Szlachetka
Wypadek autobusu na ul. Doświadczalnej na Felinie
Wypadek autobusu na ul. Doświadczalnej na Felinie materiał internauty Tomka
- Nie znam szczegółów tych dwóch konkretnych wypadków na Czechowie i Doświadczalnej, ale jest niepokojące, że w tak krótkim odstępie czasu doszło do tak poważnych wypadków z udziałem kierowców MPK - mówi Adam Gorgol, naczelnik wydziału inspekcji w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego.

16 stycznia autobus MPK uderza w drzewo, do szpitala zostaje odwiezionych 7 osób. Zaledwie trzy tygodnie później inny pojazd tego przewoźnika zderza się z osobowym autem. Policja mówi wstępnie, że to kierowca MPK mógł nie ustąpić pierwszeństwa. Czy to znak, że w tej spółce dzieje się coś złego ?Nie znam szczegółów tych dwóch konkretnych zdarzeń, ale jest niepokojące, że w tak krótkim odstępie czasu doszło do tak poważnych wypadków z udziałem kierowców MPK.

Być może wina leży po stronie niewystarczającego czasu szkolenia?Niekoniecznie, bo system szkolenia zawodowych kierowców w ostatnich latach znacznie się poprawił. Kiedyś podstawowy kurs trwał kilka godzin. Teraz młody kierowca przechodzi tzw. wstępną kwalifikację, która trwa 260 godzin. W programie szkolenia są też przejazdy po płytach poślizgowych, które mają przygotować do ekstremalnych warunków jazdy. Co więcej, każdy kierowca co 5 lat musi obecnie przejść okresowe szkolenie trwające 35 godzin.

Czytaj także:
Wypadek autobusu MPK na Czechowie. Kierowca - nowicjusz przyznał się do winy
Wypadek na Doświadczalnej: Samochód osobowy zderzył się z autobusem MPK

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podaje, że nowo przyjęty kierowca z uprawnieniami przez około 2 tygodnie jeździ pod okiem doświadczonego kolegi zanim zacznie wozić pasażerów. Może to za krótko?Pamiętajmy, że w niektórych firmach w ogóle nie ma takiego okresu przejściowego. Trzeba też powiedzieć, że praca kierowcy komunikacji miejskiej jest stresująca i zupełnie inna niż na trasach dalekobieżnych. Trudne są np. momenty częstego włączania się auto-busu z przystanków do ruchu i konieczność częstego zmieniania pasów.

W obu wspomnianych zdarzeniach uczestniczyli nowi kierowcy MPK. Prokurator, powołując się na świadków, mówi, że kierowca ze styczniowego wypadku „w kilku przypadkach miał nieprawidłowe reakcje na sytuacje na drodze”.Brak doświadczonych kierowców zawodowych to dziś problem całej Polski, od lat skarżą się na to różni przewoźnicy. Niestety, obecnie nie ma szkół zawodowych kształcących kierowców, a nawet najdłuższy kurs to czasami za mało. Sposobem na wykształcenie fachowca kiedyś było też robienie uprawnień w wojsku. Po ukończeniu zasadniczej służby wojskowej kierowca miał też tak istotne doświadczenie w zawodzie.

W komentarzach internetowych pojawia się wątek niskich zarobków kierowców lubelskiego MPK: „Dlaczego dobrzy kierowcy odchodzą z pracy? Jak to możliwe, że najlepsze przedsiębiorstwo może przyjmować kierowców bez doświadczenia? Jaki doświadczony szofer przyjdzie do pracy za 11 zł brutto za godzinę bez podstawy?”. MPK informuje, że nowy kierowca dostaje ponad 2520 zł brutto, a średnie wynagrodzenie kierowcy to ponad 3455 zł brutto. Najlepsi i najbardziej doświadczeni kierowcy odpływają za granicę. Robią tam to samo co w kraju, ale za zdecydowanie większą pensję.

Wideo

Komentarze 80

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mnkfjisdgturhtr

To zacznijcie w końcu - ku....a - szanować pracowników, niedługo prezes chyba usiądzie za kółko.
Ale przecież najważniejsze są oszczędności. Można przecież zlecić przewozy zewnętrznej firmie, możne w ogóle przestać przewozić pasażerów, będzie taniej, nie będzie trzeba zatrudniać kierowców........

l
lol

W komunikacji miejskiej nie masz przerwy 45min inaczej jest czas liczony i przerwy dzielone widac jaki "DRIVER" z Ciebie. Takie przerwy masz ale w normalnej jezdzie a nie z rozkladem jazdy

b
bolek

Mając do wyboru 11 zł brutto albo 12 euro brutto za godzinę pracy przy takich samych cenach utrzymania to nie ma się co dziwić , że kto może to ucieka.
Za 2000 euro kupi sobie człowiek 3570 litrów mleka a w Polsce za 2000 może sobie kupić 850 litrów mleka !!! To co mydlicie oczy ludziom o dostatku w Polsce?

N
Nowy ma dość

Ten huj ma i ciebie i mnie w d****, zvreszta jak i innych kierowcow nie zrzeszonych w zwiazkach. Powinien siąść za kołko na 10 godz. I zapierdalac az mu pot po d**** bedzie ciekł. Bez przerw, bez kibli,tylko obsrane i zarzygane toje toje i to przez miastowych meneli. Mam dość zwalniam sie bo własnie dostałem wypłate po całym miesiącu zapier...a. Po wypłacie sam miałem ochote rozpie... ten autobus. Mam tylko na opłaty a żyl bede powietrzem. Wspolczuje pasazerom bo wypadkow bedzie wiecej.

M
Marcin

Fikcyjne przerwy w trakcie pracy, traktowanie kierowcy jak śmiecia przez przełożonych a przede wszystkim 5 ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH i związkowych pracowników etatowych, którzy mają pensje niewiele niższe od Prezesa MPK. A największy próżniak związkowiec Andrzej Sokołowski zamiast dbać o kierowców liże dupę kolejnym prezesom i nieźle sobie żyje. Pamiętam jak kiedyś jego najlepszym przyjacielem w MPK był prezes Jacek Miłosz i jak gorąco popierał jego reformy (a cała Polska śmiała się z tego)

M
Marcin

Fikcyjne przerwy w trakcie pracy, traktowanie kierowcy jak śmiecia przez przełożonych a przede wszystkim 5 ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH i związkowych pracowników etatowych, którzy mają pensje niewiele niższe od Prezesa MPK. A największy próżniak związkowiec Andrzej Sokołowski zamiast dbać o kierowców liże dupę kolejnym prezesom i nieźle sobie żyje. Pamiętam jak kiedyś jego najlepszym przyjacielem w MPK był prezes Jacek Miłosz i jak gorąco popierał jego reformy (a cała Polska śmiała się z tego)

b
bolololo

Być czlonkiem ziazków zawodowych w M P K to jest obciach !!!

b
bolololo

A gdzie jest Q rwa ITD ?????

w
wyszło szydło z worka

.

,

Po całym dniu 15+34 to nie wiedziałem jak się nazywam wpadasz 15 na Choiny 15 opóźnienia i już 7 po odjeździe na 34 gnasz z gazem w podłodze na PKP potem powrót opóźnienie już na Placu Bychawskim bo jakiś idiota z ZTM wymyślił na przelot 3 minuty a w praktyce wychodzi 5-7 nie ma go gdzie nadrobić można najwyżej pomnożyć, przyjeżdżasz na Choiny akurat na odjazd 15 potem korek na Narutowicza... Idiota co wymyślił ten rozkład powinien być na niego skazany dzień w dzień aż nie zrozumie i nie zmieni tego.

d
driver

nie dziwie się wypadkom w MPK i myślę że będzie ich coraz więcej. Pensja kierowcy nowozatrudnionego to 11 zł BRUTTO , czasy przejazdu nie realne do wykonania, przerwy tylko na papierze a w realu czasem 2,3 minuty albo w ogóle, zmiany po 9, 10 godz . Zgodnie z prawem kierowca zawodowy może bez przerwy prowadzic przez 4,5 h a pożn obowiązkowy odpoczynek min. 45min. Nie jest możliwa bezpieczna praca tyle godz dziennie bez przerwy w pelnej koncentracji do tego ciągły stres, frustracja z powodu zarobków, ciążąca odpowiedzialność i traktowanie kierowcy jak śmiecia zarówno przez pasażerów jak i szefostwo. O jakimkolwiek strajku nawet nie ma co myśleć bo związkowcy to starzy kierowcy z pensjami kilku tys. zł. co myślą tylko jak dotrwać do emerytury a los nowych ich nie obchodzi. Dopóki nie zmieni się podejście MPK/ZTM i samych pasażerów do kierowców, nie wzrosną ich pensje żeby mieć satysfakcję z wykonywanej tak odpowiedzialnej pracy NIE ZMIENI SIĘ NIC a wypadki niestety będą coraz częstsze.

R
Rebidjsvjs

Masz zjechaną łepetynę,nie Europę.

F
Fajermistrz

Złączki 15 z 34 w dni powszednie - to tylko kretyn mógł wymóżdżyć. No i klasyka w postaci 21+70+73, na której to karuzeli raczył się rozwalić ostatnio na Witosa m.in dlatego, że był już po odjeździe z Felina jako 21 i chciał przyspieszyć.... Resztę złączek idzie przeżyć.

G
Gość

Więcej rozkładów mieszanych po kilka Lini na jednym rozkładzie i krótsze przerwy między zmianami lini w godzinach szczytów a wszystko będzie na pewno dobrze . Proponuje żeby Pan prezes spróbował takiej jazdy w godzinach szczytu na takich rozkładach :) . za tak sowite wynagrodzenie !.

m
maul halten

Tak to tylko za komuny było, że I sekretarz kazał odpowiedzialnym urzędnikom jeździć komunikacją, by sprawdzić czy ona działa. Teraz mamy samorządność, Ordnung muss sein, a najwięksi urzędnicy odpowiedzialni za komunikację jeżdżą służbowymi limuzynami i tylko zza ich okien widza to, czym rządzą.
Sorry, taki mamy klimat :lol:

Dodaj ogłoszenie