Z historii Lublina: Łada Samara motoryzacyjnym hitem w 1991 r.

Agata Wójcik
Łada Samara
Łada Samara www.wikipedia.org
Kurier Lubelski z 14 listopada 1991 roku napisał o rosnącej sprzedaży aut na lubelskiej giełdzie samochodowej i w salonach samochodowych. Jak napisał reporter, miała być ona spowodowana planowanym podniesieniem o 25 proc. cła na samochody sprowadzane z zagranicy.

Podwyżka miała wejść w życie 1 stycznia, ale zaczęły docierać głosy także o tym, że może zostać wprowadzona jeszcze w listopadzie i co gorsza, być o wiele wyższa niż pierwotnie zakładano.

Po informacjach o cenach, które mają wkrótce gwałtownie poszybować w górę, na giełdzie zaroiło się od kupców. Lublinianie szukali głównie aut marki Łada Samara, najlepiej w kolorze czerwonym. Niestety, samochodów tej marki było niewiele, dlatego najczęstszym wyborem były skody favorit, radzieckie tavrie, fiaty 126 p i polonezy caro.

Dawny Lublin - czytaj nasz serwis specjalny i oglądaj zdjęcia

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Robert

Kupilem wtedy Favorit za jakies 65 milionow chyba. Jezdzilem nia 15 lat, zrobiłem ponad 200 tys km. W tych obu markach pewnie sie psuło to i tamto i rdzewiało. Ale i tak były lepsze od Poloneza Caro z wyjącym wałem napędowym.

G
Gość

Kuroniówek nie pamiętasz i tego całego cyrku? Krótką masz pamięć.

k
krex

Gdyby nie kiepskie blachy - byłby to w zasadzie samochód niemal idealny. Jeździłem samarą spory czas - wóz w zasadzie bezawaryjny, a jeśli nawet coś nawaliło to naprawił to pierwszy lepszy "kowal we wsi". Odpalał od "strzału" nawet w największe mrozy, nawiewy miał takie, że zimą w środku można było jeździć w koszulce. Żadnej niepotrzebnej elektroniki, żadnych psujących się gadżetów. Konstrukcja prosta i niezawodna.
Niestety słabym punktem była blacharka, dlatego m.in. z bólem serca pozbyłem się samarki.

L
Lik

Tych dwadzieścia parę lat temu mało kto wiedział co to bezrobocie, bo pracy było pod dostatkiem i samemu można było stanąć np. z leżakiem i handlować, taki nienasycony był rynek a dodatkową zaletą było to, że ludzie mieli pieniądze !!! Wtedy jeszcze dobrze funkcjonowało np FSC i kilka innych dużych firm które na rynku lubelskim dawały znaczące zatrudnienie . Prawdą jest, że ŻUK a następnie Lublin nie były nowoczesnymi pojazdami, były trochę toporne ale wystarczyłoby dopracować je technicznie i mogły być produkowane do dnia dzisiejszego ! Postęp technologiczny musi być, ale powinien następować także postęp w warunkach życia. Niestety, nadal jesteśmy zadupiem UE zarówno pod względem standardu życia jak i zarobków !!! A bez dobrze rozwiniętego i działającego przemysłu samym handlem dużo się nie nadziała !

L
Lublinianin od urodzenia

Prowadzę automyjnię na Dworcowej i powiem Wam szczerze, że o ile fovoritki bywają, i to w całkiem dobrym stanie, to samary u siebie nie widziałem. Aczkolwiek zapraszam.

n
newski

Nie mają o czym pisać, dlatego w "Aktualnościach" jest z historii LBN, a to dopiero aktualność.

2

Łada ruskaja maszyna się śpiewało

d
dr Marco

Miałem wówczas Skodovkę Favoritkę (bordo), śmigałem aż miło i lale się oglądały. Co to sie porobiło, że dziś prawie wszyscy się śmieją logo Skody (czytaj: rozcapierzona kura na masce) !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3