Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z historii Lublina: Rodzima fabryka samochodów

Agata Wójcik
Fabrka Samochodów Ciężarowych w połowie lat 80-tych przeżywała lata świetności
Fabrka Samochodów Ciężarowych w połowie lat 80-tych przeżywała lata świetności Tomek Koryszko
Kurier Lubelski z 6 listopada 1986 roku napisał o Fabryce Samochodów Ciężarowych, która wówczas przeżywała lata swojej świetności i we współpracy z ZSRR planowała uruchomienie produkcji nowoczesnej wersji samochodów "Lublin".

DAWNY LUBLIN - czytaj nasz serwis specjalny i oglądaj stare zdjęcia

Historia FSC sięga grudnia 1948 r., kiedy Bolesław Bierut podczas Kongresu Zjednoczeniowego do planu 6-letniego dołączył pomysł wybudowania w Lublinie ogromnej fabryki. Już 7 listopada 1951 r. z taśmy montażowej nowego zakładu, któremu nadano imię Bieruta, zjechał pierwszy samochód LUBLIN-51, złożony jeszcze z części dostarczonych przez Związek Radziecki. Natomiast w 1958 r. rozpoczęto produkcję żuka, który stał się powodem do dumy dla fabryki.

6 XI 1986 r. - Lata świetności FSC

Jak napisał reporter gazety: "Kupowali go od nas odbiorcy z 29 krajów rozsianych na czterech kontynentach". Następcą tego samochodu stał się podobnie rozchwytywany lublin 33, którego produkcję rozpoczęto w 1993 r. W zakładzie produkowano również części do samochodów i transportery opancerzone SKOT dla Sił Zbrojnych PRL i Czechosłowackiej Armii Ludowej. W 1995 r. udziały firmy wykupiła koreańska spółka. Nazwę zakładu zmieniono na Daewoo Motor Polska Sp. z o.o., którego upadłość ogłoszono w 2001 r.

Kurier Lubelski na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski