- Politycy zrobili to, co mieli do zrobienia, a dzisiaj sprawy biorą w swoje ręce inżynierowie – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. W piątek, 26 lutego GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę fragmentu trasy S19 między Lublinem a Lubartowem. Prace wykona Mota-Engil Central Europe.
- Mamy na to 36 miesięcy. Przed nami dużo roboty. Z początkiem przyszłego roku chcemy przystąpić już do prac budowlanych – mówi Dawid Bajorek, dyrektor produkcji Mota-Engil Central Europe.
Mota-Engil musi wykonać dokumentację projektową i m.in. uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Ma na to 10 miesięcy. Następnie powinna zrealizować same roboty drogowe. Do „czasu kontraktu” nie wlicza się okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca.
- Trasa będzie gotowa pod koniec 2024 roku – mówi Bajorek.
Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie, na każdej kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu (zostanie zostawiona też rezerwa na trzeci pas).
Częścią trasy ma być obwodnica Niemiec. Z danych GDDKiA wynika, że przez miejscowość przejeżdża ok. 25 tys. pojazdów w ciągu doby. Skutek? Korki, które się tworzą, potrafią się ciągnąć od Ciecierzyna do Wandzina.
– Ten odcinek drogi krajowej jest jednym z najbardziej zakorkowanych w Polsce – przyznaje Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, lubelski poseł PiS.
- Dla nas to wielki dzień - podkreśla Henryk Smolarz, zastępca wójta Niemiec. - Trasa poprawi bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców. Cieszymy się, że wybrany wariant przebiegu trasy jest mało uciążliwy dla mieszkańców.
Jak będzie przebiegać ekspresówka? W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą do Kozłówki - węzeł Lubartów Zachód. Dalej ekspresówka pobiegnie nowym śladem i od wschodu ominie Niemce. Na przecięciu z drogą wojewódzką do Jawidza powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa - Niemce Południe.
- Trasa będzie miała ok. 23 kilometry długości. Powstaną na niej 32 obiekty inżynieryjne. Koszt budowy to 836 mln zł – wylicza Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.
- To kolejne okno na świat dla mieszkańców naszego regionu – mówi Lech Sprawka, wojewoda lubelski.
S19 jest fragmentem transeuropejskiego szlaku Via Carpatia. Odcinek od Lublina do Lubartowa jest pierwszym z siedmiu, które zostaną wykonane na terenie woj. lubelskiego na północ od Lublina.
W 2021 r. kierowcy mają natomiast skorzystać już z wykonanych odcinków S19 na południe od Lublina. Trwają prace przy sześciu fragmentach trasy o łącznej długości 75 km, pomiędzy węzłami Lublin Węglin (koniec zachodniej obwodnicy Lublina) a Lasami Janowskimi. W ramach tej inwestycji powstają m.in. obwodnica Kraśnika oraz obwodnica Janowa Lubelskiego. Roboty budowlane pochłoną łącznie 1,85 mld zł. Ale to tylko część kosztów. Do tego trzeba dodać m.in. odszkodowania za przejęte tereny. Łączny koszt budowy tego fragmentu ekspresówki to 2,47 mld zł.
- Tych miejsc w Lublinie już nie ma. Sprawdź
- Tych panów ginekologów najbardziej chwalą pacjentki. Zobacz ranking specjalistów
- Najdziwniejsze rzeczy, które oddają mieszkańcy naszego regionu za pośrednictwem OLX
- Polecają ich zadowoleni klienci. Sprawdź ranking najwyżej ocenianych fryzjerów
- Ciekawe budynki użytkowe z woj. lubelskiego na sprzedaż. Sprawdź ile kosztują
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?