Zachodnia obwodnica Lublina. Ruszyły prace ziemne (ZDJĘCIA, WIDEO)

DUNZaktualizowano 
Tak powstaje zachodnia obwodnica Lublina Małgorzata Genca
Drogowcy wykorzystali łagodną zimę i wykonali już część prac ziemnych przy zachodniej obwodnicy Lublina. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem trasa będzie gotowa pod koniec przyszłego roku.

- Do tej pory wykonawca usunął blisko 70 tys. metrów sześciennych żyznej warstwy ziemi z terenu inwestycji. Zostało mu ponad 300 tys. - relacjonował wczoraj Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA. Jeszcze w lutym zakończyła się też wycinka drzew. Wykarczowano 26 tysięcy drzew, ponad 9 ha zagajników i 4 ha krzewów. - Trwa wywożenie ściętych pni i porządkowanie terenu - mówi Nalewajko.

Umowę z Budimeksem na budowę zachodniej obwodnicy miasta GDDKiA podpisała pod koniec października ubiegłego roku. Teoretycznie do 15 marca trwał okres zimowy, który nie wlicza się do czasu realizacji inwestycji. Ale sprzyjająca pogoda pozwoliła zacząć roboty ziemne nieco szybciej. Trudno jednak powiedzieć, czy pozwoli to wcześniej zakończyć całą inwestycję.
- Budimex ma na realizację inwestycji 19 miesięcy od czasu podpisania umowy. Nie wliczają się w to okresy zimowe więc w praktyce chodzi o 25 miesięcy. W listopadzie przyszłego roku powinniśmy korzystać z tej trasy - zapowiada Nalewajko.

Trasa będzie uzupełnieniem północno – wschodniej części obwodnicy, oddanej do użytku pod koniec ubiegłego roku. – Wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy samochodów jadących z kierunku Białegostoku w stronę Rzeszowa i odwrotnie - podkreśla Krzysztof Nalewajko. - Przykładem jest al. Solidarności, gdzie dziś jest dużo mniej ciężarówek, bo auta jadące np. od granicy wschodniej w stronę Warszawy korzystają z północno - wschodniej obwodnicy - dodaje rzecznik.

Cała inwestycja będzie kosztowała ok. 620 mln zł. Budimex ma wykonać prace za 423,9 mln zł, do tego dochodzą koszty odszkodowań za przejęte nieruchomości i przygotowanie projektu inwestycji.

Odszkodowania
Rozebrane zostały już wszystkie budynki kolidujące z budową obwodnicy. Ich właściciele dostali już odszkodowania ale ci, którzy oddali pod trasę nieruchomości niezabudowane, nadal czekają na pieniądze. To zgodne z drogową specustawą, w myśl której na mocy decyzji wojewody zezwalającej na inwestycję, potrzebne działki przechodzą automatycznie na własność skarbu państwa. Procedura odszkodowawcza toczy się później.
W Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim prowadzonych było 281 spraw odszkodowawczych dotyczących 389 działek.- W 99 z nich LUW wydał już decyzje, toczą się jeszcze 182 postępowania. Zdecydowaną większość zakończymy jeszcze wiosną - zapowiada Marcin Bielesz, rzecznik prasowy LUW. GDDKiA wypłaciła już ponad 7 mln zł odszkodowań.
Jednak powyższe liczby nie pokazują wszystkich nieruchomości przejętych pod budowę obwodnicy. W związku z tym, że spory wokół inwestycji i przygotowania do niej trwały od lat, część nieruchomości (w tym domy) przejęto już na mocy decyzji lokalizacyjnej z 2005 r. Na odszkodowania za nie wydano około 95 mln zł.

Utrudnienia
GDDKiA zapowiada, że budowa obwodnicy spowoduje utrudnienia dla kierowców - m.in. na drogach wojewódzkich nr 747 i 830 i przy drodze w Motyczu. - Za jakiś czas zostaną tam uruchomione objazdy. Wszelkie informacje na ten temat będą na stronie www.S19zol.pl - poinformował Krzysztof Nalewajko.

Dalej do Rzeszowa
Zachodnia obwodnica Lublina będzie częścią trasy S19. GDDKiA planuje w najbliższych latach kontynuację budowy ekspresówki do samego Rzeszowa. Na razie trwa przygotowywanie dokumentacji dla inwestycji. Przetarg na budowę ma być ogłoszony pod koniec tego lub w przyszłym roku.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr.

Ekspresówki do Rzeszowa i Warszawy z Lublina one są potrzebne już, bo pozwolą na szybkie połączenia z cała Polska

L
Lubliner

odkąd oddali A4 do Rzeszowa, przejazd do Katowic jest nieporównywalnie krótszy niż przez Radom, Sandomierz, Szydłów czy niedaj Boże Kielce.
W każdej konfiguracji (o dowolnej godzinie) przejazd zamykał się w przedziale 3h 30 ' - 3h 50'. W porze szczytu jakakolwiek "dotychczasowa" trasa to spokojnie powyżej 4 godzin, chyba ze nie mamy rodziny, zgodę na pobranie narządów lub cierpimy na odmóżdżenie

e
ekolog

czemu wycieli tyle lasu konopnickiego. przekrent na drewnie

K
Kris

Geniuszu z Białegostoku też!? Ja z Lublina do Krakowa mam bliżej przez Radom albo Sandomierz

J
Jacęty

Pozostanie jeszcze poludniowa obwodnica....tu wystarczy zrobic solidna drogę od Kraśnika (a może Wysokiego) do Piask....i dopiero wtedy ruch tranzytowy z zachodu do wschodniej granicy unormuje sie...

p
podpisrt

"musimy znaleźć się tam gdzie dojedziemy". Chciałeś się znaleźć tam gdzie nie dojedziemy czy co? masakra

N
Nie po

Drodze? Zgadnij jak teraz sie jedzie ze wschodnich województw do Krakowa? Wszyscy jadą do Rzeszowa, tam wskakują na a4 i juz prosto do Krakowa. Widze ze to forum jest pełne wybitnych specjalistów.

k
kuskus

Po przejechaniu Wisły aby jechać dalej to i tak musimy się znaleźć tam gdzie dojedziemy czy to przez Puławy czy Kraśnik i Annopol.

J
Ja JUS

Pytanko

K
Kris

Oczywiście że A4, pomyłka była sprostowana. Ale do Krakowa przez Rzeszów jakoś nie po drodze!

m
michał

Czy Ty w ogóle masz jakiekolwiek pojęcie o sprawie?
Po pierwsze - gdzie Tarnów a gdzie A2? Spójrz najpierw na mapę...
Po drugie - z czym połączy Lublin biegnąca do Rzeszowa S19 jeśli nie z Tarnowem i Krakowem? Przecież z Rzeszowa do obu tych miast biegnie autostrada A4. Nikt nie będzie robił trasy Lublin-Kraków inaczej niż przez S19+A4 gdy ta pierwsza będzie ukończona bo będzie to zwyczajnie najszybsza i najbardziej komfortowa trasa, do pokonania (przepisowo!) w 2,5 godziny...

K
Kris

Oczywiście A4

K
Kris

Lublin wpisuje się w plany Rzeszowa i poniesie nakłady na połączenie go ekspresówką z Warszawą. Dlaczego Lublin nie planuje połączenia z Krakowem? Czy choćby z Tarnowem czyli z A2. Droga do Krakowa dużo gorsza a ruch dużo większy. Brak własnej inicjatywy i wyobraźni naszych włodarzy martwi

s
szpieg

Znów panowie mijają się z prawdą. Za odszkodowanie za dom przejęty pod obwodnicę czekam już od 2009 roku. Najpierw GDDKiA W Lublinie, a teraz Urząd Wojewódzki zwleka z wypłatą?
Taki urząd, taki klimat ...jak mówiła pani wicepremier.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3