Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zainteresowanie na marki aut premium wzrasta. Polacy coraz częściej odwiedzają salony samochodowe

OPRAC.: Ismena Cieśla
W styczniu i lutym 2023 roku odnotowano o ponad 3 proc. więcej wizyt w salonach samochodowych niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast do 20 proc. wzrosła liczba grupy ludzi, którzy odwiedzają więcej niż jeden salon. Wzrosło także zainteresowanie na marki aut premium - tak wynika z badania serwisu MondayNews.

Polacy nie rezygnują z zakupów

W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2023 roku, liczba odwiedzin w salonach samochodowych wzrosła o 3,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu w roku 2022 - wynika z badania firmy technologicznej Proxi.cloud. Badaniem objętych było 1,7 tysiąca salonów w całej Polsce, oraz grupa blisko 23 tysięcy konsumentów. Obiekty zostały podzielone na 2 segmenty – marki premium (9 marek) oraz standardowe (25). Analitycy uwzględnili wizyty trwające od 10 minut do 3 godzin. Wykluczone zostały osoby, które odwiedziły daną placówkę minimum 4 razy w ciągu tygodnia. Dzięki temu wyniki nie obejmują pracowników i serwisantów konkretnych salonów.

– Nieznaczny (w stosunku do wyniku ubiegłorocznego) wzrost liczby wizyt w salonach pokazuje, że zainteresowanie zakupem nowych samochodów utrzymuje się na poziomie podobnym do 2022 roku. Oznacza to, że liczba klientów zainteresowanych kupnem samochodu jest względnie stała, mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej i rosnącej inflacji. Może to również sygnalizować, że część klientów decyduje się na kupno samochodu, by uniknąć utraty wartości zgromadzonych oszczędności – komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Zainteresowanie na marki aut premium wzrasta. Polacy coraz częściej odwiedzają salony samochodowe
Andrzej Banas

Analityk Jakub Pijanowski twierdzi, że przedstawione wyniki mogą świadczyć o w miarę stabilnej sytuacji materialnej Polaków na przestrzeni roku, która wpływa na ich decyzje zakupowe. Ekspert podkreśla, że na początku 2022 roku tylko blisko 11proc. klientów odwiedziło więcej niż jeden salon samochodowy. Rok później ten odsetek wzrósł już do prawie 20 proc.. Wzrost ten związany jest m.in. z tym, że więcej marek oferuje auta dostępne od ręki lub szybko. W związku z tym warto sprawdzić kilka punktów sprzedaży. Ponadto Mateusz Chołuj z Proxi.cloud zauważa, że obecnie prowadzone są wyprzedaże. A tego przed rokiem praktycznie nie było.

Lepsza marka premium czy standardowa klasyka?

Od zeszłego roku preferencje Polaków zbytnio się nie zmieniły. Marki premium odpowiadają za około 13 proc. wizyt w salonach samochodowych. Jednocześnie o 4,4 proc. wzrosła liczba klientów odwiedzających placówki oferujące droższe auta. Natomiast w przypadku marek standardowych widać spadek o 3,9 proc. - informują eksperci z Proxi.cloud.

– Pomimo iż natężenie ruchu w salonach marek premium praktycznie nie uległo zmianie, nie oznacza to, że zainteresowanie tego typu autami pozostaje również na tym samym poziomie. Obserwujemy zjawisko odwrotne. Udział marek premium w rejestracjach samochodów na rynku wciąż rośnie. Zmienia się natomiast podejście klientów do zakupu auta. Wielu z nich to tzw. klienci instytucjonalni, którzy coraz chętniej korzystają z narzędzi finansowych, w tym z wynajmu długoterminowego. To oznacza, że częściej szukają aut bezpośrednio w ofercie firm CFM niż u samych dealerów – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Zainteresowanie na marki aut premium wzrasta. Polacy coraz częściej odwiedzają salony samochodowe
Arkadiusz Wojtasiewicz

Samodzielność przy zakupie auta wzrasta

Badanie zwraca uwagę na to, że w porównaniu z analogicznym okresem roku 2022 spadł procent udziału rodziców w zakupie auta. W 2022 roku odsetek wizyt wraz z rodzicami wynosił 95,2 proc., natomiast już w 2023 wyniósł 89,8 proc. Według badaczy może to świadczyć o odkładaniu zakupu nowego auta przez część rodzin z dziećmi. Natomiast prezes Faryś stwierdza, że spadek w grupie klientów indywidualnych określanych jako rodzice jest nieznaczny. W dalszym ciągu można jednak oceniać, że ta grupa klientów to świadomi nabywcy, którzy będą chętnie odwiedzać salony.

Czy nowych samochodów z salonów będzie przybywać?

Jak podsumowują autorzy badania, mimo trudnej sytuacji gospodarczej, branża motoryzacyjna w Polsce w dalszym ciągu rozwija się dynamicznie, zwłaszcza biorąc pod uwagę warunki, z jakimi przyszło się jej mierzyć w okresie wysokiej inflacji. Większa dostępność pojazdów w salonach skłania producentów i dealerów do organizowania akcji promocyjnych znanych sprzed pandemii. Takie miejsca sprzedaży wyczekują klientów. W tym roku ruch w tego typu placówkach może być większy niż w 2022 roku.

Oto najchętniej wybierane marki samochodów w województwie lubelskim:

  • Opel/Ford – 372
  • Audi – 366
  • Renault – 339
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski