- Skargi na Zdrowitę wpływały do nas w ubiegłym roku - informuje Lidia Baran-Ćwirta, miejski rzecznik konsumenta w Lublinie. - Skarżyły się osoby, które wzięły udział w organizowanych przez firmę pokazach materaców.
Zachęceni do ich kupna Lublinianie dopiero w domach orientowali się, że oferowany im towar nie jest tak dobry i tani, jak ich przekonywano. Próbowali go zwrócić.
- Tymczasem w umowie podpisywanej ze Zdrowitą znajdował się zapis mówiący o tym, że konsument może to zrobić wyłącznie osobiście i tylko we wskazanych godzinach. Ponadto przedsiębiorca zastrzegał, że kupujący musi zapłacić odstępne w wysokości 20 procent ceny towaru - dodaje Lidia Baran-Ćwirta. - To oczywiście zapisy niezgodne z prawem i dlatego je zakwestionowałam.
Do zastrzeżeń lubelskiego rzecznika przychylił się prezes UOKiK. Podkreślił on, że osoby uczestniczące w pokazach czy prezentacjach mogą zrezygnować z dokonanych na nich zakupów w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy. Wystarczy, że odeślą towar do przedsiębiorcy wraz z informacją o swojej decyzji. Za rezygnację przedsiębiorca nie może pobierać od konsumenta żadnych opłat.
- Natychmiast po otrzymaniu wytycznych z UOKiK zmieniłem niedozwolone zapisy w umowach - przyznaje Robert Grobelniak, właściciel Zdrowity. - Umieściłem je nieświadomie w naszych umowach . Po prostu skorzystałem z gotowego wzorca umowy wykorzystywanego przez inną firmę działającą w tej samej branży. Wtedy nie wiedziałem, że robię coś niewłaściwego.
UOKiK przyjął to tłumaczenie i odstąpił od nałożenia na przedsiębiorcę kary finansowej. Zakazał jednocześnie Zdrowicie reklamowania swoich towarów : zestawy do masażu, materacy, czy pościeli z owczej wełny, jako "absolutną nowość w rehabilitacji kręgosłupa, wymieniając schorzenia, które produkty łagodzą lub likwidują".
- Ulotki reklamujące materace informowały o opatentowanej metodzie produkcji i badaniach naukowych potwierdzających ich zalety - dodaje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK. - Tymczasem oferowane wyroby nie są produktami leczniczymi. Gdyby ten zapis został, to informacja o szczególnych właściwościach wyrobów wciąż budowałaby przeświadczenie, że są one wyższej jakości niż inne sprzedawane przez konkurentów. Konsumenci wciąż byliby nierzetelnie informowani o produktach. Mogli podjąć błędną decyzję i niekorzystny zakup.
Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski
Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?