Zielona fala w Lublinie: będzie wymiana sygnalizacji

Artur Jurkowski
Anna Kurkiewicz
Kunickiego, Spółdzielczości Pracy, Zana, Jana Pawła II, Głęboka – to ulice, na których wymieniana będzie sygnalizacja świetlna. Lista obejmuje łącznie 49 skrzyżowań i przejść dla pieszych na terenie całego Lublina.

Ratusz dowiedział się właśnie, ile będzie kosztować ta 
inwestycja. I nie będą to małe kwoty. O kontrakt walczą dwie firmy: gdyński Qumak oraz warszawski Sprint.

Ta pierwsza za roboty życzy sobie 21,7 mln zł , druga – 23,3 mln zł. To mniej niż gotowy był wydać ratusz. Zarezerwował na ten cel 24,2 mln zł.

To oznacza, że ratusz na inwestycji może „zaoszczędzić” 2,4 mln zł. – Pod warunkiem, że oferty są poprawnie przygotowane – zastrzega Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

To istotne zastrzeżenie. Poprzedni przetarg na realizacje tych prac został unieważniony właśnie z powodu błędów w ofercie, którą wówczas złożyła tylko firma Qumak.

Prace to kolejny etap rozbudowy systemu zarządzania ruchem. Powstał w 2015 r. Zna-
lazło się w nim wówczas 69 spośród ponad 130 lubelskich skrzyżowań, na których działa sygnalizacja świetlna. Powstało też centrum zarządzania ruchem. Kosztowało to ratusz 28 mln zł.

Po co zmiany? – Chodzi o poprawę płynności ruchu na ulicach – wyjaśnia Kieliszek.

Wśród ulic objętych zmianami znalazła się np. aleja Spółdzielczości Pracy. Sygnalizacje będą zmienione na skrzyżowaniach tej arterii z m.in.: Związkową, Magnoliową, al. Smorawińskiego, Unicką. Nowe „światła” pojawią się u zbiegu Kunickiego z: Pochyłą, Nowym Światem, Pawią, Mickiewicza i Zemborzycką.

W przypadku Jana Pawła II chodzi o skrzyżowania z ulicami: Roztocze, Granitową, Filaretów i Nadbystrzycką oraz przejście na wysokości os. Skarpa. Na ul. Głębokiej miasto planuje roboty na skrzyżowaniach z Sowińskiego, Filaretów i Wileńską oraz przejście dla pieszych w pobliżu sklepów. Do systemu zarzadzania ruchem ma być włączone też skrzyżowanie Witosa – Doświadczalna.

– Utrudnienia w ruchu związane z realizacją inwestycji będą zdecydowanie mniejsze niż w 2015 r. – zastrzega Kieliszek.

Obaj oferenci, którzy wystartowali w przetargu, deklarują wykonanie prac w ciągu dwóch lat od daty podpisania umowy. To o rok szybciej niż oczekiwał ratusz.


Zobacz też: System Zarządzania Ruchem w Lublinie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 33

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Konrad
najbardziej to przeszkadza komuś kto dużo jeździ po mieście i wie co się stało na Kraśnickich. Łapy precz od Spółdzielczości Pracy! Tu się jeździ dobrze!!! Mieszkam i jeżdżę, to wiem!

Za Jana Pawła się weźcie!
o
opiniak.tom
Pan Kieliszek własnie bredzi że chodzi o to by była zielona fala i takie tam farmazony a nie wytłumaczył się jeszcze dlaczego poprzednia inwestycja nie przyniosła efektów. Konkrety? proszę bardzo. Krasnicka. Wszyscy stoją, bo jest czerwone a na zielonym nikt nie jedzie i nikt wcześniej nie czekał. Ale ruch zatrzymac trzeba
k
kierowca
Przejedźmy się chwilę po 5 rano, gdy światła już działają, a ruchu jeszcze nie ma. Startujemy spod Novej, Lubartowska Zielone, przejście przy Wodopojnej zielone, Prusa/Dolna 3-go Maja czerwone w lewo, prawo i prosto. Jedziemy w lewo w Dolną 3-go Maja - Radziwiłłowska czerwone, I Armii WP zielone, Krakowskie zielone jak dobrze przyciśniemy, jedziemy w prawo w Krakowskie - Chopina/Ewangelicka czerwone, Wieniawska czerwone, Lipowa zielone, Łopacińskiego czerwone, Długosza zielone albo czerwone w zależności od nastroju sygnalizacji, Sowińskiego zielone, Głowackiego czerwone, Legionowa/Spadochroniarzy czerwone, Rondo Krwiodawców czerwone, zawracamy: Spadochroniarzy zielone, Głowackiego zielone, Sowińskiego żółte przed samą maską, Długosza na wprost czerwone, Łopacińskiego zielone, Lipowa czerwone, Wieniawska zielone, Chopina/Ewangelicka zielone, 3 Maja zielone, jedziemy w prawo w Kołłątaja - Hempla/Okopowa czerwone we wszystkich kierunkach - tu jesteśmy sami na pustym skrzyżowaniu i stojąc na czerwonym możemy obserwowac jak pętle indukcyjne i kamery obserwujące ruch pracują z mozołem analizując na jakich kierunkach odbywa się ruch, a na jakich się nie odbywa i gdzie dać czerwone, na wszelki wypadek dostają je wszyscy. Skręcamy w lewo w Okopową i chcemy w prawo w kierunku Victorii. Rzecz jasna Okopowa/Narutowicza mamy czerwone i w prawo i w lewo, system inteligentny chodzi jak burza. Przy Victorii czerwone, jedziemy prosto Narutowicza/Głęboka czerwone. Dalej nie jedziemy, bo tam już Miejski Nabytek za 28 milionów nie działa, więc Zana i Czuby przelatujemy na zielonej fali. Zawracamy przy Polibudzie i przy Głębokiej czerwone, Narutowicza/Piłsudskiego/Lipowa czerwone, Narutowicza/Mościckiego/Okopowa czerwone, jedziemy w lewo i chcemy w prawo w Hempla - czerwone, Kołłątaja/Krakowskie czerwone, 3-go Maja/I Armii WP czerwone, 3-go Maja/Radziwiłłowska zielone, Dolna 3-go Maja/Solidarności czerwone, Wodopojna czerwone, Lubartowska zielone, przejście przy Novej czerwone, rondo czerwone. Na trzeżwo gadka Kieliszka jest trudna do strawienia.
S
SzofeR
Chi, chi, chi. Za, którąż to już wymianę będziemy płacić? A jak dotąd od skrzyżowania do skrzyżowania i STOP. Czas jazdy i postoju w naszym grodzie to 1:1.
r
rolnik
Ulice: Kunickiego, Zana, Głęboka - przewidziane są do remontu.
Najpierw wymienią sygnalizacje świetlne (słupy, okablowanie, studzienki) a potem będą remontować ulice i wymienią sygnalizacje.
M
Magik
Ruszając Lipową ze świateł przy Okopowej za chwilę staniemy na światłach przy Plazie. A najśmieszniejsze jest to że sterownia systemu jes 100 metrów obok i wystarczy popatrzeć przez okno. To nie jest kwestia systemu tylko obsługi.
Przy Auchanie na Czechowie trzy światła już z 10 lat niezsynchronizowane. Podobnie światła przy Braci Wieniawskich i rondo koło Orfeusza.tez będzie z 10 lat jak staje się na obu. Moim zdaniem chęci brak. Albo jakiś chytry plan. A zgraać to wszystko na 50 km na godzinę i spokój. I zgodnie z przepisami i bezpiecznie.
B
BULBO
NAJBARDZIEJ TO PRZESZKADZA WIEŚNIAKOM BRUDASOM Z PODLUBELSKICH WSI DOJEŻDZAJA DO PRACY W MIEŚCIE CO?
k
kierowca
Ruszając na Al. Racławickich przy Sowińskiego na następnym skrzyżowaniu zarówno w jedną jak i w drugą stronę trafia się na czerwone światło. Dziękujemy za taką zieloną falę.
z
zenek
Przecież wszyscy widzą. że to nie działa - bubel!
b
bazyl
Albo na konie...
J
Jozef
W systemie TAJNE/POUFNE
G
Gieroj
Zaprawdę powiadam wam zielona fala jest.Aby jej doświadczyć i zobaczyć trzeba zapalić zielone ziółka i widzicie fale w kolorach jakich sobie zamarzycie i wszędzie gdzie chcecie.
b
bbf
Zamiast tej niby zielonej fali lepiej zrobić bezkolizyjne skrzyżowanie, wiadukt, to ma sens i gołym okiem widać zmianę
F
Filin
Jak wam źle to na rowery sie przesiąść!
u
ubawiony
Nikt w Lublinie nie zaznał zielonej fali, a on ją widzi. Niech Kieliszek ruszy wysoki urzędniczy zadek i przejdzie się na pierwsze lepsze skrzyżowanie, to może dozna olśnienia w miejsce widzenia. Dotychczasowy wykonawca powinien dostać tytuł persona non grata w Lublinie, a nie zaproszenie do kolejnego przetargu, choć stawiam na to, że wygra.
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie