18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiany w przepisach: Reklamacja towaru i zwrot gotówki po nowemu

Agnieszka Kasperska
Lidia Baran-Ćwirta:  Nie wszystkie zmiany w przepisach są korzystne
Lidia Baran-Ćwirta: Nie wszystkie zmiany w przepisach są korzystne Małgorzata Genca
W połowie czerwca zaczną obowiązywać nowe przepisy o prawach konsumentów. Mimo że prace nad nimi jeszcze trwają, już wiadomo, jaki będzie ich ostateczny kształt.

Nowe przepisy mają ujednolicić procedury we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Polska musi się do nich dostosować, ale może wprowadzić minimalne poprawki. W Sejmie trwają właśnie prace nad projektem, który powstał w ministerstwie sprawiedliwości.

Co się zmieni? Zgodnie z nowymi regulacjami na odstąpienie od zakupu i zwrot towaru w sklepach internetowych będziemy mieli już nie 10, a 14 dni. Czas zacznie być liczony od momentu otrzymania towaru, a nie jak to jest obecnie - od jego zakupu.

Co więcej, sprzedawca będzie musiał zwrócić nam całą poniesioną kwotę, łącznie z kosztami wysyłki.

***
Konsument powinien być świadomy i uważnie czytać wszystkie dokumenty, które podpisuje
Z Lidią Baran-Ćwirtą, miejskim rzecznikiem konsumentów w Lublinie, rozmawiamy o nowych przepisach.

Podobają się Pani nowe regulacje prawne?
Jak to zawsze w takich wypadkach, część z nich będzie korzystna dla konsumentów, a część nie. Najogólniej możemy powiedzieć, że nowe przepisy nakładają na przedsiębiorców obowiązek dokładnego i rzetelnego informowania o świadczonych usługach czy oferowanych towarach. Warunki zawartej umowy muszą być wyszczególnione, w niej lub w dołączonych do niej załącznikach oraz prospektach informacyjnych. Informacje muszą być przedstawione w sposób naprawdę wyczerpujący i wszechstronny. Z tego obowiązku zwolnieni będą tylko przedsiębiorcy świadczący usługi o wartości niższej niż 200 euro. Jeśli przedsiębiorcy nie będą rzetelnie informować konsumentów, ci na odstąpienie od umowy będą mieli aż 12 miesięcy. Z kolei jednak, na konsumencie spoczywać będzie obowiązek dokładnego zapoznania się z pisemnymi warunkami oferty.

Co jeśli tego nie zrobią?
Będą mieli problem. Zgodnie z dyrektywą, jeśli przedsiębiorca poinformował konsumenta na piśmie, to wywiązał się ze spoczywającego na nim obowiązku i zawarta umowa jest ważna. Jeśli w wyświadczonej usłudze lub sprzedanym towarze nie ma ukrytych wad, konsument traci wtedy możliwość ich zwrotu. Najbardziej widoczne będzie to w przypadku ogłoszeń dotyczących konserwacji czy trwałych wbudowywanych elementów.

Poprosimy o przykład.
Znajdujemy na klatce schodowej informację o wymianie kuchenek elektrycznych czy drzwi. Decydujemy się na to. Element jest mocowany. Później sprawdzamy, że kupiony przedmiot jest w sklepie znacznie tańszy. Z tego powodu nie będziemy mogli już jednak odstąpić od umowy.

To problem, zwłaszcza dla starszych konsumentów. Bardzo często zwracają się oni do nas z prośbą o pomoc. Mówią, że coś zamówili i miało być inaczej, bo ktoś ich źle poinformował.
Trafiają także do nas. Mówią: "Oszukali mnie. Co innego jest w umowie, a co innego przedstawiciel mi obiecywał". Zawsze wtedy pytam: - To po co pan/pani podpisywał taką umowę? Zawsze też odpowiedź jest taka sama. Nasi konsumenci przyznają, że w ogóle nie czytali podpisywanych czy podsuwanych im dokumentów. Rzecznik już teraz jest w takich sytuacjach bezradny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski