We wtorek Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przyłączy energetycznych dla 19 biletomatów w mieście, zostały też podane ich lokalizacje. Firmy mogą składać oferty do 3 marca do godz. 11. Chodzi o plan zakupu całkowicie nowych urządzeń, których właścicielem będzie Zarząd Transportu Miejskiego, a nie zewnętrzny operator jak obecnie. Docelowo nowych biletomatów w przestrzeni miasta ma być 50, dziś jest 35.
Przygotowanie dokumentacji to wstęp do stworzenia systemu nowego biletu elektronicznego funkcjonującego w ramach wspólnej komunikacji aglomeracyjnej, czyli Lublina i sąsiednich gmin. – W latach 2019 – 2020 jest planowana budowa systemu biletu elektronicznego, którego elementami będzie m.in. zakup nowych biletomatów, kasowników, terminali sprzedażowych, czytników kontrolerskich, oprogramowania i serwerowni z wyposażeniem – wylicza Monika Fisz z zespołu prasowego Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Czym ma być nowy bilet elektroniczny? Monika Fisz mówi o „otwartej platformie”. Dodając, że jest jeszcze za wcześnie, żeby podawać szczegóły. Idea jest taka, żeby pasażer na jednej karcie miał zakodowane różne usługi, nie tylko bilet komunikacji miejskiej w Lublinie.
– Otwarta formuła umożliwi włączenie do systemu aglomeracyjnego także innych przewoźników, na przykład PKP – tak w styczniu informowała Joanna Bobowska z zespołu prasowego Urzędu Miasta Lublin.
Wiadomo jednak, że zmiany nie obejmą biletomatów zamontowanych w naszych autobusach i trolejbusach. – Obsługują one wyłącznie sprzedaż biletów papierowych, tak więc nowy system biletu elektronicznego nie wpłynie na ich obsługę – wyjaśnia Monika Fisz z ZTM Lublin.
Nowy bilet elektroniczny to element szerszego projektu, na który Urząd Miasta Lublin chce dostać unijne pieniądze z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020. Jego całkowita wartość jest szacowana na około 175 mln złotych.
Przypomnijmy, że za te pieniądze chcemy m.in. kupić 34 autobusy i dziesięć trolejbusów z dodatkowym napędem oraz sfinansować system dynamicznej informacji przystankowej, poza tym zrealizować inwestycje drogowe. Mówimy tu m.in. o remoncie ulicy Szeligowskiego wraz z budową trakcji trolejbusowej czy przebudowę skrzyżowania ulic Elsnera – Kompozytorów Polskich.
Jest wiele do nadrobienia. W Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego na lata 2014 – 2020 czytamy na przykład, że „LOF dysponuje skromniejszym taborem komunikacji publicznej niż średnia krajowa”, a „gęstość linii kolejowych należy do najniższych w kraju”.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?