Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZTM Lublin: Klimatyzowane autobusy wciąż nie dla każdego

Małgorzata Szlachetka
Do Zarządu Transportu Miejskiego wpłynęło w tym roku 27 skarg w sprawie klimatyzacji. - Mamy XXI wiek, a w Lublinie nadal zdarza mi się wsiąść do autobusu bez klimatyzacji, co jest szczególnie uciążliwe przy dłuższych trasach. Najgorzej, gdy stoimy w korku, człowiek modli się, żeby wreszcie wyjść na świeże powietrze - denerwuje się pani Monika.

Do Zarządu Transportu Miejskiego, który sprawuje nadzór nad przewoźnikami, w tym roku wpłynęło już 27 skarg na problemy z klimatyzacją. „Nie wiem, jaka była przyczyna niedziałającej klimatyzacji - czy awaria, czy też niewłączenie (z dowolnej przyczyny) przez kierowców (...), sam siedząc w zacienionym miejscu autobusu, wychodziłem z niego dosłownie mokry” - pisze do nas Czytelnik, który skarżył się do ZTM na brak klimatyzacji.

Sprawdzamy, kiedy możemy liczyć na podróż w przyjaznej temperaturze.

- Klimatyzacja jest uruchamiana w okresie od 1 kwietnia do 31 października. Gdy temperatura na zewnątrz przekroczy 25 st. C., klimatyzacja w pojeździe włącza się automatycznie, bez ingerencji kierowcy - zapewnia Monika Fisz z zespołu prasowego Zarządu Transportu Miejskiego. I dodaje, że ZTM wymaga, aby temperatura w przestrzeni pasażerskiej klimatyzowanych autobusów i trolejbusów wynosiła 18-25 st. C.

„Klima” to standard w przypadku nowego taboru, ale nie dla starszych wozów. - Np. solarisy kupowane 10 lat temu wyglądają jak nowe, ale wtedy nie było trendu zamawiania pojazdów z klimatyzacją - tłumaczy Andrzej Satke, dyrektor ds. eksploatacji w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym.

Sytuacja u największego przewoźnika w Lublinie wygląda obecnie tak: na 110 trolejbusów klimatyzację posiada 70 pojazdów. Gorzej jest w przypadku autobusów - klimatyzację ma tylko co drugi (102 wozy na 210). Bez „klimy” jeździmy też czasami nowiutkimi trolejbusami. Chodzi o te z dodatkowym napędem, gdy nie są podpięte do trakcji, nie ma chłodzenia. Najdłużej taka sytuacja trwa na linii 159 od ul. Zamojskiej do Wiercieńskiego.

- Klimatyzacja zwiększa pobór energii o min. 40 proc. W chwili przejścia na napęd alternatywny automatycznie się wyłącza. Taka zależność wynika tylko i wyłącznie z konstrukcji technicznej trolejbusów - mówi Fisz. Dodajmy, że 60 autobusów trzech przewoźników prywatnych ma „klimę”. W ostatnich przetargach ZTM i MPK klimatyzacja jest już wymagana. Nowe wozy będą w 2018 roku.


Zobacz także: Elektryczny Solaris Urbino autobusem roku 2017

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski