Al. Solidarności będzie dłuższa o 3 kilometry

JAXA
To będzie najkosztowniejsza inwestycja drogowa w Lublinie. Chodzi o przedłużenie al. Solidarności do przyszłej obwodnicy. Koszt robót jest szacowany na ponad pół miliarda złotych. W środę ratusz zaczął szukać wykonawcy prac.

- Chodzi o wybudowanie trzykilometrowego przedłużenia al. Solidarności, od al. Warszawskiej do granic administracyjnych Lublina - tłumaczył Karol Kieliszek z biura prasowego lubelskiego ratusza.

Łącznie dojazdówka do przyszłej obwodnicy będzie miała 5,8 km długości, pozostałe 2,8 km poza granicami miasta wybuduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nowa droga ma mieć status drogi ekspresowej, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

- Na "miejskim" odcinku al. Solidarności trzeba wybudować trzy wiadukty, po których będzie odbywał się ruch aut jadących al. Warszawską, ul. Mgielną oraz ul. Główną. Powstanie też most na Czechówce - wyliczał Kieliszek.
Wstępnie koszt robót jest szacowany na 546 mln zł.

Ratusz liczy na kolejne miliony na budowę al. Solidarności

- Liczymy, że po przetargach ta kwota znacząco się zmniejszy. Może chodzić nawet o około 100 mln zł - oceniał Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Ratusz nie ma jednak w swojej kasie wystarczających środków na realizację inwestycji. Liczy na dofinansowanie z funduszy rządowych. Na razie uzyskał pomoc w wysokości 212 mln zł. - Ta kwota może ostatecznie wzrosnąć do 360-380 mln złotych. Ostateczna decyzja powinna zapaść na początku maja - dodał Żuk.

Prace budowlane przy przedłużeniu al. Solidarności mają zacząć się 29 sierpnia tego roku. - Zakończenie jest planowane na 30 września 2014 roku - precyzował Kieliszek.

To oznacza, że "miejski" odcinek drogi do obwodnicy powstanie ponad rok później niż węzeł w Dąbrowicy, do którego będzie prowadzić.


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Wideo

Komentarze 32

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zbędne wydawanie miliardów
W dyskusji wcale nie trzeba ludziom ubliżać. Ten odcinek Solidarności to droga tranzytowa ekspresowa.
Wcale nie powinna być budowana przez miasto , bo decyzję wydał wojewoda na drogę krajową
tzw. przyspieszonego ruchu. I tu już jest pierwszy przekręt. Bo ludzi wywłaszczali na podstawie decyzji
wydanej przez Prezydenta miasta. podstawowy błąd to to ,że mieszkańcy mówią o tej nowej Solidarności
jak o obwodnicy. a ona powstaje w terenie miejskim i będzie przebiegać bezpośrednio pod oknami
domów . Ważne , że mieszkańcy z niej nie będą korzystać , co najwyżej ci co będą jechać do Warszawy.
Ona nie jest dla miasta. Na całej długości nie ma na nią ani jednego wjazdu. Jeżeli doszło by nie daj Boże do wypadku to pomoc będzie możliwa tylko z powietrza . Lubelska prasa nie chce przekazać
mieszkańcom rzeczywistej prawdy o tej inwestycji . Wszyscy zachwycają się jaki ten Lublin będzie
nowoczesny. Rozpisali przetarg a nie maja jeszcze pieniędzy. Ta jedna nierozważna decyzja zaważy
na inwestycjach drogowych na całe długie lata, bo będziemy spłacać długi . Obudżmy się wszyscy
i nie pozwólmy zaczynać inwestycji , która jest zbędna. Północna obwodnica automatycznie
zmniejszy ruch na Warszawskiej . Trochę więcej odpowiedzialności i logicznego myślenia. Zapomniano dodać , że jeszcze jakieś 300ml trzeba dołożyć do węzła Sławin na który nie ma jeszcze dokumentacji
a bez tego ci od strony Warszawskiej pojadą tylko przez Willową . To jest robienie z ludzi ......... .
F
Fang
Co sądzisz o wypowiedzi Pana Prezydenta który zakłada że kwota w przetargu może być niższa o 100 mln.pln.Czy uważasz że kosztorys został wykonany prawidłowo gdy zakłada się że spadnie o prawie jedną piątą?Szyte zbyt grubą nie nicią ale dratwą.
F
Fang
w którym ma być zlokalizowany ten kibelek był już rozkopywany gdy budowany był kolektor sanitarny .Było to w latach 80-tych ubiegłego wieku.To tak dla przypomnienia.
L
Lub. potęgą!
Ale się cieszę-to naprawdę świetna wiadomość.Czekam na tą drogę z niecierpliwością.Dobrze rozumiem,że będzie miała status drogi ekspresowej? Jeśli tak to świetnie.
C
Civiel ingenieur
A gdziekolwiek na świcie jakakolwiek budowa czy to kubaturowa, czy drogowa, czy nawet liniowa nie wiąże się z ingerencją w zastaną infrastrukturę podziemną? Nigdy o tym nie słyszałem. Słyszałem za to że koszty pracy są zdecydowanie niższe niż na tzw. Zachodzie. Przytoczona przez KL wstępna wycena szokuje.
L
Lubelak
A propos kosztów, to może w tym nie jest to tylko trasa dwupasmówki, ale i przebudowy sporej infrastruktury podziemnej na terenie miasta. Przykład - z mapy przebiegu obwodnicy, którą kiedyś GDDKiA udostępniała widać, że np. ulica Jaśminowa jest rozcięta skrzyżowaniem Głębokiej i al.Solidarności. A temat Jaśminowej sam Kurierek już podnosił w tym roku, że nieprzejezdna. I nie dziwne, że miasto nic tam większego nie chce teraz zrobić, jak budowa rozwali tę ulicę. I pewnie wykonawca będzie miał w zakresie robót zrobienie kawałków tej ulicy "na gotowo" bo pewnie będzie wykorzystywana przy budowie i jeszcze bardziej zniszczona.
I jeszcze raz uświadamiam - budowa tych dróg to nie tylko same jezdnie, ale i wymiana, przenoszenie i poprawianie infrastruktury podziemnej (i to nie tylko drobnych przyłączy domowych ale pewnie i kolektorów itp.) na terenie miejskim. Kto normalny zostawi starocie pod ziemią pod nowobudowaną drogą?
b
były wyborca
Proszę wszystkich mieszkańców jeszcze raz o przeliczenie: wstępny koszt 5,8km łącznicy jedynie dublującej al. Warszawską wynosi 546 000 000 (!) złotych? Dla porównania średni koszt A 71 czyli niedawno oddany odcinek autostrady biegnący w górach Lasu Turyńskiego, najeżony tunelami i wiaduktami, wyniósł 10 MLN euro za kilometr. "Przedłużenie Solidarności" za 23 MLN euro za kilometr. Wychodzi 2,3x drożej (1 euro=4,1pln) niż najnowocześniejsza o najwyższych parametrach autostrada w Niemczech, a było to najbardziej skomplikowana inżyniersko inwestycja drogowa po zjednoczeniu.
L
Lubelak
Jak już narzekamy na koszty tego "kibelka" przy Zamku to rzeczywiście, na pierwszy rzut oka obywatela tego miast wygląda to bardzo drogo. Ale bez zaglądnięcia w umowę i do zakresu robót do przeprowadzenia nie wypowiadałbym się co do tego kategorycznie. Zapewne trzeba pociągnąć przyłącza wodociągowe, kanalizacyjne i elektryczne, a może i na jakimś odcinku już istniejącym je wymienić (jak już będą coś rozkopywać to dlaczego mają nie wymienić rur tu lub tam). Tu nie zapominajmy o tym, że to obszar historyczny i pewnie będzie musiał być zapewniony nadzór archeologiczny. A jak już coś wykopią to dla wykonawcy byłaby kaplica. Dlatego może dali za to sporo, ale pewnie wykonawca musi sobie poradzić w tym ze wszystkimi niespodziankami, które tam mogą się pojawić.
L
Lubelak
Śmieszny gościu jesteś i troszkę za mało wiesz. Chcesz jakąś ścieżkę podłączać do ekspresówki tak "na chwilę"? Żeby cokolwiek zrobić trzeba projektów, uzgodnień, konsultacji itd. Poza tym nikt by nie uzgodnił. Jakby nawet formalnie można byłoby to zrobić to te 200m kosztowałoby kilka baniek.
h
henryk
Fachowcem nie jestem ale po drodze 5km jest wiele terenów któr nalezy wzmocnić oraz dać odszkodowanie ważne aby ta inwestycja powstała jak najszybciej w Lublinie bedzie czystsze powietrze gdzie częsc pojazdów pojedzie obwodnicą a takim internautom jak [jaro] proponuje przenieśc się na Rostocze tam inwestycje nie powstana za 40 lat
D
DE
Niemiecka autostrada A71 (niem. Bundesautobahn 71, BAB 71, Autobahn 71) znana również jako Thüringer-Wald-Autobahn ma połączyć autostradę A38 z autostradą A4 i autostradą A70 oraz miejscowości Sangerhausen przez Sömmerda, Erfurt, Ilmenau, Suhl, Bad Kissingen i Schweinfurt.

Budowę rozpoczęto w 1996 roku w ramach programu DEGES (Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH) mającego na celu rozwinięcie infrastruktury drogowej byłego NRD. Z uwagi na dużą liczbę wiaduktów i tuneli jest to jedna z najdroższych inwestycji w Niemczech.

Koszt wybudowania 70km to ok 800milionów euro, czyli za 1km to 1,2mln euro (ok 5mln złotych)

Niemcy powinni się uczyć rekordów od Polaków.
J
Jack
Spodobało mi sie zdanie: :) "Dojazd byłby więc gotowy nieco później ... docieralibyśmy starą al. Warszawską." Tylko jedno ale. Przez ten rok ;) (według planów, znając życie to pogoda będzie niodpowiednia i budowlancy rozłożą ręce, że oni nie są winni opóźnieniu) na nową obwodnicę będzie można wjechać dopiero w Bogucinie,bo GDKA nie przewidziało wjazdu na odcinku ok. 10 km, czyli jak Al. Waerszawska była zakorkowana, tak będzie a Jastków dalej będzie rozjeżdżany. A nowa dwupasmówka od węzła w Dąbrowicy do granic będzie stała sobie pusta. Dzieciaki będą miały gdzie się bawić. :D A czy tak ciężko ruszyć głową i zrobić dojazdówkę od dwupasmówki do obecnej al. Warszawskiej na granicy miasta? To tylko ok 200 m drogi,która może być jednojezdniowa.
u
una
Nic nie budować, buraki uprawiać, kartofle.
O
OAKTOM
Ale ten przekret powala na pysk.
O
OAKTOM
To jest przekret na miare palikota. Liczby mowia same za siebie. Komentarze obronne nie pomoga
Dodaj ogłoszenie