Duże przedsiębiorstwo w erze start-upów. Jak pozostać konkurencyjnym?

Dariusz MarzecZaktualizowano 
Dariusz Marzec, prezes zarządu SAIA alliance
Dariusz Marzec, prezes zarządu SAIA alliance mat. pras.
Zawrotna kariera startupów, szybkie tempo rozwoju i stosunkowo krótki czas zwrotu z inwestycji, to nie tylko wyzwanie dla dużych przedsiębiorstw, ale także szansa. Transfer doświadczeń, wiedzy i idei to przepis na komercjalizację pomysłu i biznesowy sukces obu stron.

Ekosystem gospodarczy nie jest czarno-biały. Startupy, by stać się pełnoprawnymi uczestnikami życia gospodarczego, potrzebują nie tylko pomysłu, ale także wiedzy oraz kapitału. Te dwa zasoby są zwykle dostępne właśnie w dużych przedsiębiorstwach, zatrudniających wielu pracowników i posiadających rozbudowane struktury. Startupy jako podmioty skoncentrowane wokół pomysłu stanowią fantastyczny czynnik użyźniający  gospodarkę, jednak bez kapitału część startupów nie jest w stanie nawet zweryfikować swoich pomysłów.

Z doświadczenia w pracy ze startupami wiem, że poziom wiedzy biznesowej czy marketingowej jest wśród niech często bardzo niski, dlatego tego typu organizacje, aby działać, muszą być wspierane przez ludzi zajmujących się zawodowo obszarami biznesu. Potrzeba im punktowego, strategicznego wsparcia doświadczonych menedżerów, którzy potrafią uzyskać wysoki poziom skuteczności w łączeniu wiedzy i kapitału. Jest to o tyle ważne, że każdy zasób – i wiedzę i kapitał – można zmarnotrawić, jeśli nie ma się praktyki w ich efektywnym stosowaniu.

Przedsiębiorstwa o rozbudowanej strukturze  mają na tyle długi i złożony proces decyzyjny, że pozyskanie lub rozwój projektu poprzez inwestycję w startupy lub tworzenie zależnych struktur startupowych o bardziej elastycznej strukturze ma dla ich firm sporo sensu. Konkurencyjność to między innymi zdolność do dostosowania się i właśnie tą zdolność można rozwinąć, obserwując przypadki  udanych startupów. Duże i średnie firmy powinny przede wszystkim czerpać z przedsiębiorczości i pomysłowości startupowców. Otwarte i elastyczne podejście do biznesu, gotowość do wdrażania zmian i testowania nowych pomysłów to podstawa, aby zachować konkurencyjność na dzisiejszym rynku.

Może to Cię zainteresuje

Teraz będziesz potrzebować kasy fiskalnej, która nie tylko zapisze w pamięci każdą, nawet najdrobniejszą sprzedaż, wyda paragon klientowi, ale natychmiast kopię prześle online fiskusowi. Szykuj się na wydatki, bo zmiana ma nastąpić bardzo szybko. Więcej dowiesz się klikając po prostu w ten tekst!

Z powodu tych zależności ogromny potencjał biznesowy leży we współpracy i wzajemnym transferze wiedzy, doświadczenia, pomysłów i środków między startupami a dużymi firmami. Zauważyły to duże polskie korporacje i zaczęły inwestować w startupy. Na przykład PKN Orlen uruchomił internetową platformę współpracy i wymiany wiedzy na temat rozwiązań technologicznych pod nazwą „Innowacje, Startupy”. Enea uruchomiła z kolei fundusz venture capital Enea Innovation. Zainwestuje 50 milionów złotych  w startupy we wczesnej fazie rozwoju i projekty nastawione na międzynarodową ekspansję. Poczta Polska uruchomiła w ubiegłym roku program akceleracyjny GammaRebels powered by Poczta Polska.

Inne firmy postawiły na inspirowanie się startupami i tworzą elastyczne struktury w formie zależnej, oparte na ekspertach zewnętrznych. Przykładami mogą być takie firmy, jak Medisept – polski, dynamicznie rozwijający się producent wysokiej klasy środków higieny, który w ubiegłym roku wszedł na rynek FMCG, czy Van Pur – największy polski eksporter piwa. Dzięki stworzeniu elastycznych zespołów, mogą niezależnie kreować nowe rozwiązania i dywersyfikować zasoby.

Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Będziesz wtedy na bieżąco z aktualnymi i ważnymi informacjami z zakresu prawa, biznesu i finansów. Naprawdę warto!

Jeśli firma jest otwarta na zmiany, elastyczna, gotowa się uczyć, czerpać z doświadczenia innych oraz inwestować w nowe pomysły, zawsze znajdzie aktualną niszę na rynku i będzie potrafiła się w nią wpasować. W erze startupów konkurencyjność zapewnia nie odcięcie się od nich, a korzystanie z ich potencjału.

PRZECZYTAJ, BO WARTO:

Kupujemy coraz bardziej zaawansowane i coraz bardziej specjalistyczne rowery. Cena zeszła na dalszy plan

Pracować w nadgodzinach będziesz musiał, ale nie za pieniądze – trafią one na specjalne konto

Koniec z urlopem na żądanie. Każdą zarobioną złotówką będziesz musiał podzielić się z ZUS.

OBEJRZYJ WIDEO:

Rząd włącza przedsiębiorców do współpracy z edukacją

Wideo

Materiał oryginalny: Duże przedsiębiorstwo w erze start-upów. Jak pozostać konkurencyjnym? - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3