Eko-auto na wodór z Politechniki Lubelskiej (ZDJĘCIA)

IL
Można jeździć taniej i bardziej ekologicznie. Dowiedli tego naukowcy z Politechniki Lubelskiej, którym udało się opracować uniwersalny system zasilania wodorem. Dzięki niemu, możliwe jest wykorzystanie tego gazu w dowolnym silniku o zapłonie iskrowym.

Sposób działania instalacji zasilania wodorem jest taki sam jak standardowej instalacji sprężonego gazu ziemnego. Opracowanie tej nowoczesnej technologii zajęło naukowcom dwa lata. Dzisiaj (wtorek) przed budynkiem rektoratu PL zaprezentowano zmodyfikowany, ekologiczny pojazd. Obiektem badań został samochód osobowy Opel Corsa D, wyposażony w silnik o zapłonie iskrowym o pojemności 1364 cm3.

- W badaniach udział brało około 20 osób. Samochód z nową instalacją nie posiadał homologacji, dlatego testy musieliśmy przeprowadzać na terenach, na których nie trzeba posiadać licencji. Większość testów odbyła się na hamowni podwoziowej Opla, dzięki czemu mogliśmy zasymulować jak auto będzie zachowywało się w warunkach miejskich - informuje prof. Mirosław Wendeker z Wydziału Mechanicznego.

Naukowcy odnieśli ogromny sukces. Początkowo zależało im na zastąpieniu wodorem 20 procent spalanej benzyny w silniku. W rezultacie, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, udało się zupełnie wyeliminować paliwo na poczet ekologicznego gazu. Prof. Wendeker nie chce na razie zdradzać szczegółów dotyczących owych innowacji. - To musi pozostać tajemnicą do momentu uzyskania patentu. Pierwszy wniosek złożyliśmy przed rokiem, teraz planujemy kolejny. Musimy uzbroić się w cierpliwość, bo na taki patent w Polsce czeka się ok. 5 lat - wyjaśnia prof. Wendeker.

Już od 20 lat trwają prace rozwojowe związane z zastosowaniem wodoru jako paliwa samochodowego. Niestety przewidują one znaczne modyfikacje lub stworzenie zupełnie nowej konstrukcji silnika. Naukowcom z PL udało się tego uniknąć i stworzyć potrzebną instalację bez ingerencji we wnętrze silnika.

Szacowany koszt instalacji systemu zasilania wodorem nie jest wysoki i waha się od 6 do 8 tys. zł.


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Po-Lach
Tyle się mówi o smogu a rząd nic w tym względzie nie robi. Można by produkować wodór w nocy i z energii słonecznej i wiatrowej. Elektrownie wiatrowe oczywiście pionowe a nie z tymi lopato-śmigłami. Morze po tylu latach wreszcie projekt przeszedlby wrezcie do fazy powszechnej realizacji. Silniki spalinowe mają jeszcze rację bytu tylko na wodór. Czyste paliwo. Niepotrzebne katalizatory. Trzeba tylko chcieć.
P
Po-Lach
Tyle się mówi o smogu a rząd nic w tym względzie nie robi. Można by produkować wodór w nocy i z energii słonecznej i wiatrowej. Elektrownie wiatrowe oczywiście pionowe a nie z tymi lopato-śmigłami. Morze po tylu latach wreszcie projekt przeszedlby wrezcie do fazy powszechnej realizacji. Silniki spalinowe mają jeszcze rację bytu tylko na wodór. Czyste paliwo. Niepotrzebne katalizatory. Trzeba tylko chcieć.
g
gosc
w polsce odbyl sie test toyota mirai wodorowa w warszawie ktregosc dnia odbyl sie test auta na wodur , widzialem ten test w warszawie na krulewskim przedmiesciu ogladalem cala , ten samochod toyota mirai podobala misie naprawde ten samochod elektryczny napedzany wodorem auto ciche auto naprawde ..
k
kretr kosmita
To nie tak, w tych zabawkach chodzi o to, żeby przy użyciu niewielkiej energii ujarzmić energię niewidoczną i nieznaną.Tu konwencjonalne prawa fizyki nie mają pełnego zastosowania .Nie ma i nie będzie chyba stworzonego przez ludzi prawdziwego perpetuum Mobile. Ale nim jest wszechświat,bo jest.To jest samonapędzający się mechanizm .A w naszym środowisku możemy pobudzić, ujarzmić i uzyskać nawet ogromną energię , inwestując naszą niewielką .I naprawdę prawo równowagi nie ma tu znaczenia, bo uzyskana energia pochodzi z ogromnego żródła innej energii.Najmniejszy atom podobny do ogromnego wszechświata, i na odwrót. Nieskończoność idzie w górę, ale i w dół. Dobrze by było znależć we wszechświecie układ planetarny typowo wodorowy, wiele by wyjaśnił Magnetyzm, grawitacja,w naszym pojęciu niby coś podobnego, ale to jednak na innych płaszczyznach funkcjonuje..
k
kret kosmita
To nie tak, w tych zabawkach chodzi o to, żeby przy użyciu niewielkiej energii ujarzmić energię niewidoczną i nieznaną.Tu konwencjonalne prawa fizyki nie mają pełnego zastosowania .Nie ma i nie będzie chyba stworzonego przez ludzi prawdziwego perpetuum Mobile. Ale nim jest wszechświat,bo jest.To jest samonapędzający się mechanizm .A w naszym środowisku możemy pobudzić, ujarzmić i uzyskać nawet ogromną energię , inwestując naszą niewielką .I naprawdę prawo równowagi nie ma tu znaczenia, bo uzyskana energia pochodzi z ogromnego żródła innej energii.Najmniejszy atom podobny do ogromnego wszechświata, i na odwrót. Nieskończoność idzie w górę, ale i w dół. Dobrze by było znależć we wszechświecie układ planetarny typowo wodorowy, wiele by wyjaśnił. Magnetyzm, grawitacja,w naszym pojęciu niby coś podobnego, ale to jednak na innych płaszczyznach funkcjonuje.. A tak, przy okazji, to fajny mobil do experimentu
a
aka
cieciu malinowy, slyszales kiedys o zasadzie zachowania energii i o niemozliwosci uzyskania sprawnosci rzedu 100%?
energie na rozbijanie czasteczki skad bys wzial jak nie ze spalania? a po utlenieu wodoru z powrotem do wody myslisz ze wiecej energii da?
B
Blob.
Najwięcej energii ludzie marnotrawią modląc się. Cała ta energia gdzieś znika.Czy nie można by jej jakoś spożytkować?Żeby chociaż zupę można było na tym ugotować.Gdzie to się podziewa?
z
zmotoryzowany
po co na wodór, jak inny 'naukowiec' z umcs robi benzynke z wody i dwutlenku węgla
t
trampek
Jazda na metanie byłaby jeszcze tańsza wszak "pierdzących w stołki" jest u nas dostatek.
...
trzeba było od razu w świat z tym iść
b
bez W-u
ODÓR
s
stefan
to świetnie, że ktoś potrafi pomyśleć i wymyślić, oby cała sprawa okazała się wypałem i jak najszybciej trafiła do masowej produkcji, szkoda, że nie podano kosztów eksploatacji takiej instalacji...
k
kizio
"mozna" jezdzic taniej, o to chodzi ze nie mozna i nie bedzie mozna bo nasze panstwo jest chore zreszta jak cała unia i nigdy na to sie nie zgodzi by mozna było jezdzic na wodzie. Dlaczego pewnie domyslacie sie sami. JESTESMY TYLKO PIONKAMI !!!
e
eu32
Każde rozwiązanie ma wady i zalety. Akurat spalanie wodoru jest bardziej efektywne niż spalanie węglowodorów, więc trzeba by zbadać co bardziej się opłaca, bez badań niestety możemy tylko mniemać. W ostateczności spalanie wodoru generuje jedynie parę wodną do atmosfery, co daje temu rozwiązaniu przewagę w wielu aspektach.
e
eu32
Silnik spalinowy wynaleziono już w XIX wieku, zatem idąc tym tropem można stwierdzić, iż wszystkie współczesne nowoczesne silniki to odgrzewanie starego kotleta... Niestety, ale technika opiera się głównie na ciągłym ulepszaniu starych, a nie tylko na wymyślaniu zupełnie nowych rozwiązań.
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski
Dodaj ogłoszenie