MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Inżynier sprzedaży, nowy fach na rynku

SOB
W kryzysowych czasach wielu przedsiębiorców, częściej niż kiedykolwiek, decyduje się na wzmacnianie działów sprzedaży i poszukiwanie specjalistów, którzy nie tylko pomogą im utrzymać relacje z obecnymi klientami, ale także zdobędą nowych. Potwierdzają to dane Pracuj.pl: w minionym roku firmy skierowały do handlowców ponad 77 tys. ofert, co stanowiło niemal połowę wszystkich zamieszczonych w tym serwisie. Również dane styczniowe dobrze rokują dla osób szukających pracy w sprzedaży.

Największy popyt na specjalistów od handlu i sprzedaży jest w województwie mazowieckim, a następnie w śląskim, wielkopolskim, dolnośląskim i małopolskim. Najmniej speców od sprzedaży potrzeba w opolskim, świętokrzyskim i podlaskim.

Handlowców poszukują przede wszystkim firmy z dwu branż: handel i sprzedaż (46 proc.), a także, choć w mniejszym stopniu, z sektora bankowości, finansów i ubezpieczeń (20 proc. ofert). Specjalistów od sprzedaży potrzebują również firmy z sektorów: przemysł lekki, budownictwo i nieruchomości, telekomunikacja i zaawansowane technologie.

Na liście dziesięciu najczęściej poszukiwanych przez pracodawców stanowisk handlowych pierwsze miejsce zajmuje przedstawiciel handlowy, drugie - przedstawiciel medyczny (farmaceutyczny), a kolejne - inżynier sprzedaży. To stanowisko pojawiło się na rynku niedawno. Osoby, które chcą na nim pracować, oprócz umiejętności handlowych, muszą posiadać odpowiednią wiedzą techniczną.

Firmy poszukujące handlowców najczęściej rekrutowały ich na stanowiska specjalisty, co dziesiąty pracodawca chciał zatrudnić pracownika na stanowisko kierownicze, natomiast oferty pracy dla najwyższej kadry menedżerskiej stanowiły zaledwie 2 proc. wszystkich proponowanych w styczniu.

Pracownikom działów handlowych rzadko stawiane są wymagania związane z konkretnym poziomem czy kierunkiem wykształcenia. Tylko jeden na czterech pracodawców oczekuje wykształcenia wyższego, czasem kierunkowego, jednak najczęściej są to firmy szukające specjalistów w danej dziedzinie - przedstawicieli medycznych/ farmaceutycznych oraz osób z wykształceniem technicznym. Również znajomość języka obcego nie jest wymagana, a traktowana jako dodatkowy atut.

Dla pracodawców zdecydowanie większe znaczenie ma doświadczenie zawodowe kandydata w danej dziedzinie. Najlepiej takie, którego efekty są wymierne, np.: kandydat może pochwalić się wyróżnieniem za wysoką skuteczność sprzedaży u poprzedniego pracodawcy. Oprócz doświadczenia lub znajomości konkretnej branży, pracodawcy poszukujący osób specjalizujących się w sprzedaży wymagają: znajomości rynku danej branży lub regionu, sprawnej obsługi komputera oraz prawa jazdy. Często wśród wymagań znajdują się też tzw. umiejętności miękkie, tj.: odporność na stres, umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja czasu pracy, samodzielność czy kreatywność.

- W okresie spowolnienia gospodarczego najważniejsze dla kondycji firmy jest utrzymanie sprzedaży na odpowiednim poziomie i w miarę możliwości pozyskiwanie nowych klientów - wyjaśnia Rafał Nachyna z Grupy Pracuj. - Szczególnie ważne jest utrzymywanie dobrych, długotrwałych relacji z klientami. Handlowiec musi umieć przekonać klienta, że proponuje mu najlepsze z możliwych rozwiązań - dodaje Rafał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski