reklama

Katastrofa samolotu w Lesie Kabackim. "Do widzenia, cześć, giniemy" 32. rocznica tragedii, w której zginęły 183 osoby [ZDJĘCIA]

STULZaktualizowano 
Katastrofa samolotu w Lesie Kabackim. "Do widzenia, cześć, giniemy" 32. rocznica tragedii, w której zginęły 183 osoby [ZDJĘCIA] Zdjęcia udostępnione przez autora pochodzą z zasobów IPN w Warszawie"
Minęły 32 lata od katastrofy w Lesie Kabackim. W samolocie IŁ-62M „Kościuszko”, który 9 maja 1987 r. miał lecieć z Warszawy do Nowego Jorku doszło do awarii silników. Samolot rozbił się w Lesie Kabackim, w katastrofie zginęły 183 osoby. Publikujemy archiwalne i aktualne zdjęcia z miejsca tragicznych zdarzeń. Poniżej znajdziecie też zapis rozmowy pilotów.

Na skutek awarii w Lesie Kabackim spadł na ziemię Ił- 62M „Tadeusz Kościuszko”. Na pokładzie było 172 pasażerów i 11 członków załogi. Wszyscy zginęli. Tylko dzięki kunsztowi pilota kapitana Zygmunta Pawlaczyka samolot nie spadł na budynki Ursynowa, i rozbił się dopiero w Lesie Kabackim.

To miał być zwyczajny lot na trasie Warszawa - Nowy Jork. Radziecki Ił-62 wystartował z lotniska na Okęciu kilka minut po godzinie dziesiątej. Samolot był załadowany, ale kompletu nie było. Co ciekawe, jedna z kobiet nie zgłosiła do odprawy futra, przez co została zatrzymana na lotnisku. To jedyna osoba z biletem na ten rejs, która przeżyła.

Kłopoty lotu LO 5055 zaczęły się dwadzieścia minut po starcie. Samolot pędził już z prędkością ponad 800 km/h, gdy nastąpiło rozhermetyzowanie kabiny. W nagraniach z czarnej skrzynki słychać dźwięk dzwonka. "Niebezpieczeństwo! Warszawa radar lot! Warszawa radar!” - krzyczeli piloci. W tym momencie eksplodował jeden z silników. Wszystko działo się na wysokości ośmiu tysięcy metrów nad ziemią. W wyniku awarii samolot stanął w płomieniach. "Dwa silniki oberwało! Dwa silniki obcięło!” - krzyczeli piloci.

Wstrząsające słowa pilotów, nagrane tuż przed katastrofą. Za...

Załoga, w porozumieniu z wieżą, starała się ratować sytuację. Pożar ugaszono, a „Tadeusz Kościuszko” zawrócił i miał lądować na wojskowym wtedy lotnisku w Modlinie. Zaczęło się zrzucanie paliwa i gorączkowa próba utrzymania wysokości. W wyniku eksplozji uszkodzone zostały elementy odpowiadające za sterowanie radzieckim Ił-em, więc okiełznanie maszyny było dla pilotów nie lada wyzwaniem.

Następne minuty to seria dalszych awarii rozlatującego się samolotu. Najpierw zacina się kran do wylewania nadmiaru paliwa, następnie przerywa radiostacja. Okazuje się, że również nadwozie nie może zostać wysunięte. Pada elektryczność. Dodatkowo wciąż nie ma informacji odnośnie warunków panujących na lotnisku w Modlinie. Po naradzie załoga decyduje, żeby wrócić na Okęcie. Mieli lądować "na brzuchu", bez podwozia.

Kilka kilometrów od lotniska z samolotu odpadły kolejne elementy. Powstał kolejny pożar, tym razem znacznie groźniejszy. Było go widać także z ziemi. Załoga „Tadeusza Kościuszko” próbowała jeszcze zapanować nad maszyną. Niestety, nie udało się. O godzinie 11:12 piloci wypowiedzieli ostatnie słowa: „Dobranoc! Do Widzenia! Cześć! Giniemy!”. Chwilę później samolot runął na południowy skraj Lasu Kabackiego. Katastrofy nikt nie przeżył. Była to największa – pod względem liczby ofiar – tragedia w dziejach polskiego lotnictwa.

"Dobranoc, do widzenia" i "Cześć, giniemy" - to ostatnie słowa, które usłyszały osoby w wieży kontroli lotów.

O wydarzeniu sprzed kilkudziesięciu lat powstała książka „60 minut do śmierci. Zagadka katastrofy w Lesie Kabackim”. Została wydana w II kwartale 2018 r. Jej autorem jest Mirosław Kozłowski. Książka jest do kupienia od 20 maja 2018. Na stronie www.60minutdosmierci.pl. Kozłowski w swojej publikacji zawarł ważne dokumenty, a także istotne informacje na temat śledztwa w sprawie katastrofy. Oto jeden z fragmentów książki:
"Samolot wykonuje ciasny skręt. Manewr ten w obecnej sytuacji samolotu jest niemal niemożliwy do wykonania. Samolot schodzi z osi pasa 33. W okolicach Józefosławia odpadają niewielkie fragmenty poszycia.
11:11:34
* Przeszliście na prawą stronę osi pasa, a dalej w lewo kurs trzysta.
* Wiatr jest dwieście dziewięćdziesiąt stopni, dwadzieścia dwa kilometry na godzinę. Możecie lądować na pasie trzy-trzy.
* OK.
W tym momencie dochodzi prawdopodobnie do zwarcia w instalacji elektrycznej. Samolot leci z prędkością ok 470 km/h. Ma wciąż bardzo dużo paliwa, ok 32 tony. Do lotniska ma ok. 6 km, czyli ok. 40 sekund. Traci jednak wysokość zaczepiając o drzewa w Lesie Kabackim.
11:12:10
* Czterokrotne włączenie radiostacji nadawczej w samolocie. Fragmenty niezrozumiałych wypowiedzi.
Kapitan Z.Pawlaczyk łączy się z wieżą wypowiadając słowa pożegnania
11:12:13
* Dobranoc!!! Do widzenia!!! (krzyk)
* Cześć!!! Giniemy!!!
"

Wideo

Materiał oryginalny: Katastrofa samolotu w Lesie Kabackim. "Do widzenia, cześć, giniemy" 32. rocznica tragedii, w której zginęły 183 osoby [ZDJĘCIA] - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3