Klient indywidualnie traktowany

Materiał informacyjny Instytut Nowych Mediów i Technologii
Podejście do klienta jest jednym z kluczowych narzędzi do osiągnięcia sukcesu w biznesie – to można powiedzieć truizm. Ale w przypadku przedsiębiorstw rodzinnych ta zasada sprawdza się chyba w stu procentach.

Z badań naukowców, opinii ekspertów, ale i z doświadczenia wielu przedsiębiorców wynika, że zakłady prowadzone przez rodziny charakteryzują się większą elastycznością w reagowaniu na potrzeby swoich klientów. To dlatego, że mają zazwyczaj dużo częstszy i bliższy kontakt ze swoimi klientami, zwłaszcza, jeśli gros swoich zamówień kierują do lokalnego rynku. Z ich sklepów, salonów firmowych także korzystają wtedy głównie klienci z danej gminy czy powiatu, więc to również sprzyja lepszemu poznaniu przez przedsiębiorcę ich potrzeb. Można wtedy podejmować trafniejsze decyzje dotyczące np. wprowadzenia modyfikacji, zmian w oferowanych produktach i usługach albo szybciej wdrażać nowości rynkowe.

Doskonale widać to choćby na przykładzie lokalnych spożywczych zakładów przetwórczych takich jak: masarnie, piekarnie, ciastkarnie, producentów przetworów owocowo-warzywnych czy produktów zbożowych. Jeśli jakiś nowy produkt przypadnie konsumentom do gustu, z dnia na dzień można zwiększyć jego produkcję bez prowadzenia kosztownych badań rynku. I odwrotnie: gdy na rynek zostanie wypuszczona próbna partia towaru i nie znajdzie on uznania, to wtedy nie ponosi się ryzyka związanego z produkcją masową i ewentualne starty są minimalne. Można więc powiedzieć, że pod tymi względami przedsiębiorstwa rodzinne mają dużą przewagę na wielkimi przedsiębiorstwami, które działają w zupełnie inny sposób i na innych zasadach.

Ta przewaga może jeszcze wzrosnąć, gdyż sami przedsiębiorcy mają świadomość istnienia dużych rezerw w firmach rodzinnych pod względem budowania relacji z klientami, które można wzmocnić i poprawić w celu osiągnięcia korzyści przez obie strony. To także dobrze świadczy o postawie firm rodzinnych i dobrze rokuje na przyszłość.

Co więcej, zdaniem ekspertów, firmy rodzinne łatwiej od konkurencji znajdują sobie na rynku swoje nisze, gdzie mogą realizować specjalistyczne, niestandardowe zlecenia. Takie nisze dużych firm nie interesują, gdyż zyski z nimi związane są dla nich zbyt niskie w stosunku do wysiłku finansowego, organizacyjnego, jaki musieliby włożyć w realizację zamówień. Obserwowane jest w niektórych branżach i takie zjawisko, że rośnie liczba nisz rynkowych, gdyż klienci stali się bardziej wymagający, poszukują produktów i usług o unikalnych cechach, których duże firmy im ni zapewnią albo musza szukać pomocy w realizacji zamówień ze strony mniejszych podmiotów, w tym i firm rodzinnych.

Na rynku radzimy sobie dobrze

Zapewne dobry kontakt z rynkiem i klientami przyczynia się do tego, że przedsiębiorstwa zarządzane rodzinnie mogą się pochwalić bardzo dobrymi efektami ekonomicznymi swoje działalności.

Z badania firm rodzinnych przeprowadzonego przez PwC można wyczytać, że 88 % badanych firm odnotowało wzrost sprzedaży, a tylko 5 % jej spadek. Porównano to z danymi z 2021 roku i okazało się wtedy o wzroście sprzedaży meldowało „tylko” 70 % polskich firm rodzinnych, a 10 % informowało o spadku. Częściowo na pewno wpływ na to miała jeszcze pandemia, ale mimo wszystko wzrost odnotowany w 2022 roku jest imponujący. Co więcej, właściciele rodzinnych podmiotów gospodarczych z optymizmem patrzą w przyszłość, gdyż prawie 9 na 10 firm spodziewa się w najbliższych latach wzrostu sprzedaży swoich wyrobów lub usług. To jest wyższy wskaźnik optymizmu o kilkanaście punktów procentowych w porównaniu do firm rodzinnych w innych państwach świata.

PROJEKT DOFINANSOWANY W KONKURSIE MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ORAZ PEŁNOMOCNIKA RZĄDU DO SPRAW POLITYKI DEMOGRAFICZNEJ - PO PIERWSZE RODZINA!

Sprawdź: https://myslpopolsku.pl/mysl-po-polsku-firmy-rodzinne/

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski