Kody 2012: koncert na lubelskie dzwony i buddyjska zakonnica

sdg
Gliniane pieśni
Gliniane pieśni Materiały organizatora
Jeśli w sobotę 12 maja zauważysz, że dzwony kilkunastu lubelskich kościołów biją jednocześnie, i to w dziwnym rytmie, wiedz, że jesteś właśnie na koncercie. Dzwony będą instrumentami w kompozycji Manuela M. Hervasa Lino, napisanej specjalnie na otwarcie Festiwalu Kody 2012. Ale nie będzie to najbardziej zaskakujący koncert tegorocznej edycji Kodów: w Lublinie usłyszmy też jazz na rogach alpejskich, buddyjskie mantry i bardzo dziwacznego poloneza.

- Do kompozycji Hervas Lino wykorzysta piętnaście lubelskich dzwonów - tłumaczył na wczorajszej konferencji Mirosław Haponiuk, dyrektor Ośrodka Rozdroża, organizującego Kody.

Według Jana Bernada, dyrektora artystycznego Rozdroży, koncertu "Dzwony Lublina" najlepiej słuchać na placu po Farze. Także dlatego, że chwilę później w tym miejscu swoją wersję poloneza zaprezentuje Marcin Masecki z orkiestrą. Znając tego pianistę można się spodziewać, że rację będzie miał Haponiuk, obiecując, że "pewne nie wszystkie koncerty Kodów się spodobają, ale na pewno będzie ciekawie".

Z rzeczy co najmniej ciekawych, odbywające się w dniach 12-19 maja Kody oferują graną przez kwartet Hansa Kennela Mytha muzykę napisaną na rogi alpejskie. Daleko jej jednak do szwajcarskiego folkloru, blisko za to do jazzu i muzyki współczesnej.

Inną, nietypową propozycją (choć słowo "nietypowa" w przypadku Kodów jest chyba nie na miejscu) jest występ Ani Choying Drolmy, nepalskiej zakonnicy buddyjskiej. Drolma żyje od lat w klasztorze Tybecie, gdzie trafiła, by uciec od znęcającego się nad nią ojca. Stan zakonny nie przeszkodził jej zostać najbardziej znaną śpiewaczką buddyjskich pieśni religijnych na świecie.

Wymieniać podobne atrakcje można długo - chociażby koncert na "Gliniane pieśni" z muzyką Ladislava Antona - inżyniera z wykształcenia, palacza zwłok z zawodu, który zasłynął jako twórca muzyki na gliniane instrumenty, czy warsztaty i koncert Pauline Oliveros, autorki "metody Głębokiego Słuchania".

Na pewno największymi gwiazdami festiwalu będą: pianistka Margaret Leng Tan - spadkobierczyni twórczości Johna Cage’a, Meredith Monk - światowej klasy wokalistka, kompozytorka i tancerka, oraz zespół wokalny Theatre of Voices Paula Hillera.

- Zebraliśmy artystów poszukujących, dla których poszukiwanie nowości w sztuce stało się credo - mówił Jan Bernad.

- Na żadnym festiwalu Polsce nie spotkają Państwo wykonawców tak nietypowych i o takich osobowościach - dodał Haponiuk.

Bilety kosztują od 20 do 80 zł. Wstęp na część wydarzeń jest bezpłatny. Karnet: 80-120 zł.

Otwarcie festiwalu:
12 maja (sobota)

- centrum miasta
"Campanoria XV. Muzyka na dzwony Lublina" - dyr. manuel m. hervás lino (Hiszpania)
- Plac po Farze
"Polonez" - Marcin Masecki z orkiestrą (Polska)

14 maja (poniedziałek)

- Teatr Muzyczny
Ani Choying Drolma (Nepal)
- Filharmonia Lubelska
"Wysłannik Duszy" - Meredith Monk & Vocal Ensemble (USA)

15 maja (wtorek) / Filharmonia Lubelska

- "Projekt 100! Credo - Przyszłość Muzyki" - Marcin Dymiter aka emiter (Polska), Tomasz Chołoniewski (Polska), Jerzy Mazzoll (Polska), Ignaz Schick (Niemcy), Jérôme Noetinger (Francja), DJ Lenar (Polska)
- Ladislav Anton "Gliniane Pieśni" (Polska)

16 maja (środa) / Filharmonia Lubelska

- "Alpejska Polifonia - Alpejskie Miniatury" - Mytha (Szwajcaria)
- "Nie zadowalaj się prowizorką" - AMM: Eddie Prévost, John Tilbury (Wielka Brytania)

17 maja (czwartek) / Teatr Muzyczny

- Werner Dafeldecker, Valerio Tricoli "Williams Mix - Wersja Rozszerzona", John Cage "Williams Mix" - Valerio Tricoli (Włochy), Werner Dafeldecker (Austria), Lillevan (Niemcy)
- "Lublin Soundpainting Orchestra" - Soundpainter Walter Thompson (USA), uczestnicy warsztatów (Polska)

18 maja (piątek) / Filharmonia Lubelska

- Pauline Oliveros "Drogi.Johnie: Kanon Imienia Cage" (instalacja)
- John Cage "IV6" - Pauline Oliveros (USA), Pauline Oliveros "Jeden Dźwięk Raz", "Jedno Słowo" - Pauline Oliveros (USA), chór uczestników warsztatów (Polska)
- "John Cage i Wieczna Muzyka" - Paul Hillier’s Theatre of Voices (Dania)

19 maja (sobota) / Filharmonia Lubelska

- "John Cage: sztuka/film/ muzyka" - Margaret Leng Tan (USA)
- "Schwitters i Lang" - Paul Hillier’s Theatre of Voices (Dania)

WARSZTATY:
15-17 maja - warsztaty wokalne z Pauline Oliveros
14-16 maja - warsztaty z Walterem Thompsonem przygotowujące do występu "Lublin Soundpainting Orchestra"

KINO FESTIWALOWE:
(Ośrodek Rozdroża, ul. Krak. Przedmieście 39)

14 maja (poniedziałek)
Pokaz filmów autorstwa Meredith Monk

KLUB FESTIWALOWY:
(Hades Szeroka, ul. Grodzka 21)

12 maja (sobota)
The Coal Porters (Wielka Brytania)

15 maja (wtorek)
Kapela Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej (Polska)

16 maja (środa)
Zdrowie Pięknych Pań (Polska)

17 maja (czwartek)
Kapela Brodów (Polska)

18 maja (piątek)
Romano Ilo (Polska)

19 maja (sobota)
Pushkin - Kiev Klezmer Band (Ukraina)

SPOTKANIA Z ARTYSTAMI:
(Hades Szeroka, ul. Grodzka 21)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie