PWS powstała w Białej Podlaskiej i rozpoczęła produkcję w 1924 r. W 1932 r. udziały w tej spółce wykupiło państwo, a z czasem firma została podporządkowana Państwowym Zakładom Lotniczym. W PWS do 1939 r. wyprodukowano kilkadziesiąt modeli samolotów zaczynając od szybowców, przez pasażerskie, a na bombowych kończąc.
Samolot szkolno-treningowy PWS-12, jaki widzimy na dołączonym do Kuriera zdjęciu, to konstrukcja zaprojektowana przez dwójkę inżynierów Aleksandra Grzędzielskiego i Augusta Bobek-Zdaniewskiego. Samolot został oblatany w listopadzie 1929 r. W późniejszych latach konstruktorzy wprowadzali w nim jeszcze korekty. Samolot był wykorzystywany nie tylko do szkolenia, ale także brał udział w zawodach lotniczych. W 1931 r. wojsko polskie zamówiło w PWS kilkadziesiąt sztuk "dwunastki". W tym samym czasie August Bobek-Zdaniew-ski udoskonalił konstrukcję PWS-12, wprowadzając m.in. zmiany w kadłubie, który zyskał metalowe elementy, zmieniono też osłonę silnika. Nowy model nazwano PWS-14. Niestety, dla PWS wojsko zmieniło zamówienie. Zamiast PWS-12 chciało mieć PWS-14. Fabryka rozpoczęła już produkcję starszych wersji i w rezultacie poniosła straty na tym zamówieniu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?