Książki w czasach ekranów – jak czytanie dzieciom kształtuje młode umysły?

Materiał informacyjny Instytutu Książki
Czy w czasach, w których ekran stał się nieodłącznym towarzyszem codziennego życia, jest jeszcze miejsce na tradycyjne książki? Jak najbardziej! Jeśli zależy Ci na rozwoju swojego dziecka, literatura powinna zagościć na stałe w Twoim domu. Czytanie książek dzieciom to nie tylko doskonały sposób na spędzanie wspólnego czasu, ale także kluczowy element wspierający ich rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny.

Narzędzie rozwoju języka

Książka to potężne narzędzie, które wspomaga rozwój językowy dziecka. Pozwala na zaznajomienie się ze słowami, których dzieci mogą nie słyszeć na co dzień. Maluchy mają szansę poznać je w kontekście, dzięki czemu łatwiej je przyswajają i zapamiętują. Słuchanie czytanych opowieści jest również świetnym treningiem koncentracji – dzieci uczą się, jak skupić uwagę na słowach i ich znaczeniu. To kluczowa umiejętność w przyswajaniu mowy, która przekłada się na lepsze zrozumienie języka w codziennych sytuacjach.

Słowa, które malują obrazy

Kiedy czytamy dzieciom, zapraszamy je do świata zbudowanego ze słów. Maluchy, słuchając opowieści, tworzą w swoim umyśle obrazy postaci, miejsc i zdarzeń. Ta aktywność rozwija ich zdolność do wizualizacji. W przeciwieństwie do obrazów dostarczanych przez ekrany, wyobrażenia wykreowane podczas czytania są unikalne dla każdego dziecka, odzwierciedlają jego pojmowanie świata i indywidualne doświadczenia. Czytanie książek stymuluje wyobraźnię, zachęcając maluchy do myślenia poza utartymi schematami.

Silne więzi emocjonalne

Wspólna lektura jest pełna czułości. Ciepło rodzica, jego łagodny głos oraz intymność tych momentów budują atmosferę bezpieczeństwa. Gdy czytanie staje się codziennym rytuałem, dziecko zyskuje poczucie stabilności. Wie, że jest kochane i ważne, bo rodzic darzy je uwagą i troską. Podczas wspólnej lektury rodzic i dziecko nie tylko mogą się zrelaksować, ale też uczą się, jak wyrażać swoje emocje. Treść zawarta w książkach jest często bodźcem do rozmów na różnorodne tematy. Rodzic może dowiedzieć się, co dziecko przeżywa, jakie są jego obawy i marzenia. Wspólne odkrywanie świata literatury staje się więc szansą na zbudowanie silnej więzi opartej na miłości i zaufaniu.

Poznaj więcej korzyści z czytania dziecku. Odwiedź stronę kampanii „Mała książka – wielki człowiek”: http://wielki-czlowiek.pl.

od 16 lat

Mała książka – wielki człowiek

„Mała książka – wielki człowiek” to największy w Europie i jeden z największych na świecie projektów promujących czytelnictwo wśród najmłodszych. Został zapoczątkowany przez Instytut Książki w 2017 roku. Inicjatywa skierowana jest do trzech grupach wiekowych: noworodków, przedszkolaków i uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej. Dzieci otrzymują dostosowane do ich wieku bezpłatne Wyprawki Czytelnicze. Znajdują się w nich także broszury informacyjne dla rodziców.

Rodzice noworodków odbierają Wyprawki Czytelnicze na oddziałach położniczych w niemal 320 szpitalach w całej Polsce. Zawierają one książkę „Mama, tata i ja. Hop-la-la!”, czyli antologię wierszy znanych autorów, m.in.: Jana Brzechwy, Marii Konopnickiej, Wandy Chotomskiej czy Joanny Papuzińskiej. Autorką ilustracji jest Elżbieta Wasiuczyńska.

Przedszkolaki otrzymują Wyprawkę w jednej z blisko 6 770 bibliotek publicznych biorących udział w akcji. Wystarczy, że założą kartę biblioteczną. Lista placówek znajduje się na stronie internetowej. Czytelniczą przygodę zaczynają od książki „Krasnal w Krzywej Czapce”, która swoją premierę miała w 2022 roku. Jej autorem jest Wojciech Widłak, a ilustracje stworzyła Aleksandra Krzanowska. Otrzymywana wraz z Wyprawką Karta Małego Czytelnika umożliwi maluchowi zbieranie naklejek za każde przyjście do biblioteki zakończone wypożyczeniem książek. Kiedy dziecko zbierze ich dziesięć, otrzyma imienny dyplom potwierdzający jego czytelnicze zainteresowania.

W tym roku zwrócono szczególną uwagę na uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej. W swoich szkołach mogą odebrać najnowszą książkę Justyny Bednarek, „Wnuczkę antykwariusza”, zdobioną ilustracjami Emilii Dziubak. To opowieść, która przenosi młodych czytelników do przeszłości, ukazując znaczenie odkrywania rodzinnej historii. Książka znalazła się w spocie promującym kampanię.

„Jeżeli od urodzenia nie zainwestujemy w to, by dzieciom świat literatury przybliżać, to jest takie prawdopodobieństwo, że one się z nim nie zetkną, ponieważ ten świat błyskotek, szybkich, zmieniających się obrazów, może wydawać się bardziej pociągający dla młodego człowieka” – podkreśla Emilia Komarnicka-Klynstra, ambasadorka kampanii.

Kampanię dofinansowano z budżetu państwa, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski