Wypalenie uczniowskie
- Wpadłyśmy na pomysł realizacji projektu, ponieważ ten problem dotyczy wielu licealistów. Uczniowie przez natłok sprawdzianów, zajęć oraz zbliżającą się maturę odczuwają długotrwały stres, który w połączeniu z szybkim tempem życia w szkole i poza nią powoduje przeciążenie. Dodajmy do tego jeszcze wysokie oczekiwania rodziców, którzy żądają od swoich dzieci jak najwyższych wyników w nauce - to także przekłada się na to zjawisko - podkreśla Maja Kędzior, kierowniczka projektu.
Dziewczyny wzięły sprawy w swoje ręce i poprzez kampanie prowadzone w mediach społecznościowych wyjaśniają, jak radzić sobie z wypaleniem uczniowskim i mu przeciwdziałać.
- Poza działaniom w mediach społecznościowych planujemy też przeprowadzenie lekcji w naszym liceum, podczas których opowiemy innym uczniom o projekcie. Dodatkowo stawiamy także na tradycyjne sposoby i planujemy zorganizować kiermasz oraz stworzyć naklejki i plakaty - informuje Maja.
Instytut Edukacji Pozytywnej zrealizował badania, które wykazały objawy wypalenia uczniowskiego objawiającego się spadkiem motywacji, odczuwaniem długotrwałego stresu i spadkiem samooceny aż u 73 proc. dzieci. Licealistki w swojej szkole także przeprowadziły ankietę wśród uczniów, z której wynika, że ponad 50 proc. licealistów czuje się przeładowanych nauką i uważa, że nie ma na nic czasu.
Jakie konsekwencje niesie za sobą wypalenie uczniowskie?
- Najpoważniejszym skutkiem jest spadek samooceny wśród uczniów oraz pogorszenie się ich relacji z rodzicami. Dorośli często mają wysokie wymagania wobec swoich dzieci, które poprzez ich presje nie mogą żyć własnym życiem. Wówczas pojawia się u nich zniechęcenie. Uczniowie w takich momentach myślą, że nie ważne co by zrobili i tak zostaną źle ocenieni i nie spełnią oczekiwań dorosłych. To zdecydowanie podcina im skrzydła i obniża poczucie własnej wartości - wyjaśnia Izabela Kopik, wicedyrektor Liceum Paderewski i koordynatorka projektu.
Jak walczyć z wypaleniem uczniowskim?
- Rolą nauczycieli i rodziców powinno być pokazywanie uczniom, że nie w każdej dziedzinie muszą być najlepsi. Pedagodzy powinni pamiętać, że uczniowie muszą mieć zoptymalizowany czas pracy. Przykładowo, jeżeli mają dużo lekcji w szkole, nie powinni mieć już zadawanej pracy domowej. Rolą dorosłych powinno być także dostrzeżenie ogromu materiału, z jakim mierzą się licealiści - mówi Izabela Kopik.
Organizatorki projektu podkreślają, że ważne jest także znalezienie własnego hobby oraz zadbanie o życiowy balans, ponieważ zdrowie jest ważniejsze od ocen. Uczniowie nie powinni także bać się poprosić o pomoc dorosłych.
- Jeśli czujemy, że nie radzimy sobie ze stresem, powinniśmy poprosić o pomoc wykwalifikowanego psychologa. Dobrze przeprowadzona terapia pomoże walczyć naszymi problemami - podsumowują organizatorki.
Inicjatywa jest realizowana w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii, która umożliwia nastolatkom zdobycie doświadczenia, a w przyszłości ma ułatwić im znalezienie pracy. Każdy, kto ukończy projekt, zdobywa międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami wydany przez Project Management Institute ATP. Akcja skierowana jest przede wszystkim dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów.
- "Pojedynki strzeleckie" przyciągnęły do Klubu Snajper ponad 120 uczestników [ZDJĘCIA]
- Studniówka ZST-K w Lublinie. Zabawa trwała do białego rana [ZDJĘCIA]
- Staszic odlicza dni do matury. Studniówka I LO w Lublinie [ZDJĘCIA]
- Lublin pod śnieżną pierzynką. Łopaty poszły w ruch [ZDJĘCIA]
- Studniówka "Paderewskiego" już za nami [ZDJĘCIA]
- Poloneza czas zacząć! Studniówka XXIII LO w Lublinie [ZDJĘCIA]
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?