Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Mokrem: Przez opieszałość urzędów inwestor może uciec do Mielca

Aleksandra Dunajska
Lotnisko w Mokrem
Lotnisko w Mokrem JN
Spółka AT-P Aviaton, założona przez konstruktora Tomasza Antoniewskiego i właściciela firmy transportowej Przemysława Panasa, planuje do 2015 r. uruchomić na lotnisku w Mokrem pod Zamościem fabrykę prototypowych samolotów AT6. Spółka pozyskała dotację z UE na zaprojektowanie i budowę samolotu. Gmina i miasto Zamość ze Starostwem Powiatowym zadeklarowały zaś powołanie samorządowej spółki, która postara się o przejęcie terenu lotniska należącego dziś do skarbu państwa, żeby później wspólnie wybudować tam potrzebny wytwórni betonowy pas startowy (samorządy czekają na zgodę wojewody w sprawie przejęcia gruntów). I tu zaczynają się schody.

Pod halę produkcyjną AT-P Aviation potrzebuje 1-hektarową działkę na lotnisku. Firma złożyła w tej sprawie wniosek do starosty, który zarządza terenem w imieniu skarbu państwa. Dostała zgodę na dzierżawę na trzy lata. - To za krótki termin. Staramy się o kolejne dofinansowanie z UE na budowę i wyposażenie hali. Musimy wykazać, że projekt będzie realizowany dłużej niż trzy lata. Poza tym inwestowanie z perspektywą tak krótkiej dzierżawy to za duże ryzyko - tłumaczy Panas.

Przedsiębiorca narzeka na opieszałość i niezrozumienie ze strony starostwa: - Na odpowiedź na pismo czekaliśmy dwa tygodnie. W tym samym czasie wysłaliśmy mailem zapytanie do prezydenta Mielca, czy byłby zainteresowany lokalizacją takiej inwestycji. Odpowiedź pozytywną dostaliśmy prawie od razu.

Starosta zamojski Henryk Matej podkreśla, że zależy mu na inwestorach i sprzyja projektowi AT-P Aviation. - Ale muszę działać zgodnie z ustawą. A to oznacza, że mogę wydać zgodę na dzierżawę terenu do trzech lat. Na dłuższy okres potrzebna jest zgoda wojewody - tłumaczy. Dlaczego o nią nie wystąpi? - Zaprzepaściłbym nasze starania o przejęcie całego terenu lotniska. Poza tym na taką decyzję też trzeba czekać. W październiku 2011 r. wystąpiłem do wojewody o zgodę na dłuższy termin dzierżawy terenu na lotnisku dla firmy Panas Transport. Do tej pory nie dostałem odpowiedzi - podkreśla.

Przemysław Panas nie kryje, że jeśli w najbliższym czasie problemy w Mokrem się nie rozwiążą, AT-P Aviation pomyśli o uruchomieniu produkcji w Mielcu. W maju firma będzie składać wniosek o dofinansowanie i do tego czasu musi wiedzieć, na czym stoi.

Zachowaniu urzędników dziwi się Jerzy Korniluk, kanclerz PWSZ w Zamościu. - Przepisy przepisami, ale kto jeśli nie lokalne władze powinien naciskać w tej sprawie na wojewodę ? Zwłaszcza że tak nowoczesny zakład miałby gospodarczo kolosalne znaczenie dla całego regionu - nie ma wątpliwości.

Więcej informacji z Zamościa i okolic znajdziesz na: zamosc.naszemiasto.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski