Lotnisko zapłaci Wizz Air za promocję lotów z Lublina

Sławomir Skomra
550 tys. euro otrzymają linie Wizz Air za promowanie swoich połączeń z Lublina. PiS twierdzi, że jeszcze większe pieniądze zainkasowali Rumuni.

Władze lubelskiego lotniska świętują. W całym 2015 r. port obsłużył dokładnie 265 tys. 21 pasażerów. To więcej niż zakładały nawet najbardziej optymistyczne plany.

Duża w tym zasługa węgierskiej linii lotniczej Wizz Air, która we wrześniu otworzyła tu swoją bazę, lata do sześciu miast Europy i już zapowiedziała na marzec połączenie w holenderskim Eindhoven.

Przez długi czas lubelski port uchodził za jeden z nielicznych w tej branży, który nie dopłaca liniom za latanie. Lotniska nie mogą otwarcie płacić przewoźnikom za poderwanie samolotu, ale mogą robić to np. zamawiając akcje promocyjne. Według ekspertów, to ukryte dotowanie połączeń.

Właśnie okazało się, że PLL podpisała z Wizz Air umowę na 550 tys. euro właśnie na promocję lubelskich połączeń tego przewoźnika. - Będzie się ona odbywała wszystkimi kanałami informacyjnymi, które ma do dyspozycji Wizz Air: portalami społecznościowymi, stroną internetową, gazetkami pokładowymi - mówi Piotr Jankowski, rzecznik PLL.

Na początku roku jeden z udziałowców lotniska, samorząd województwa przeznaczył 1,8 mln zł na promocję lotniczą. Wówczas za pośrednictwem portu województwo reklamowało się na zagranicznych lotniskach i na pokładach samolotów Lufthansy.

- Tym razem środki pochodzą z naszego budżetu - tłumaczy Jankowski.

Na ostatniej sesji sejmiku województwa radny PiS Grzegorz Muszyński (były prezes portu) powiedział wprost, że lotnisko dofinansowało kwotą 5 mln zł rumuńską linię Carpartair, która przez kilka miesięcy 2014 roku latała z Lublina do Rzymu. Dodatkowo radny mówił o 400 tys. euro kaucji. Taką kwotę miał od portu otrzymać przewoźnik. - Teraz zarząd lotniska nie może wy-egzekwować zwrotu tych pieniędzy - ogłosił na sesji radny.

Jankowski zapewnia, że Carpatair nie otrzymał od lotniska żadnej pożyczki, upustu handlowego czy też innej formy wsparcia finansowego.

- Zasady współpracy PLL z CA nie odbiegały od standardów rynkowych, przy czym warunki umów zawieranych pomiędzy przewoźnikami a PLL stanowią tajemnicę przedsiębiorcy - ucina dyskusję rzecznik.

Rocznie lotnisko notuje ok. 32 mln zł straty. Za miniony rok ma być ona o ok. 6 mln zł mniejsza.


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze 63

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kaczor
ODDAJCIE BRUKSELE!!!!!!!!! I nie w ZAMIAN za Eindhoven ale po prostu trzymajcie oba kierunki. Przez rok. I zobaczymy.
BRU-KSE-LA! BRU-KSE-LA! BRU-KSE-LA!!!!!!!!!!!!!
M
M
Oddajcie Brukselę !!!!
L
Leoncio
swoja maszyne i tyle. Zaplata w naturze.
j
jhgjk
na pewno nikt nie lata na wczasy tylko do pracy ??? chcecie wizzair zarabiać szukajcie pracy Polakom za granica to nie będziecie się reklamować, z musu tym autobusem latałem do pracy ciasnota siedzenie na siedzeniu, na wczasy bym tym nie poleciał dzieś dalej masakra upchane jak sardynki w puszce
a
ax
@ marion krytykuje dla krytyki, pewnie z pisu jest i żal ściska ,ze sie udaje w Lublinie, gdzie pis nie rządzi a rozwój miasta ma w d... liczy się tylko władzaa
w
walery
Lublin stawia na rozwój a lotnisko to nie zabawka (ps. a Ty nie musisz latać ak nie chcesz)
a
as
mosty się zamyka nie z braku kasy tylko żeby tranzyt wyprowadzić z miasta :)
M
MARION
na to Żuk ? Ile do jego zabawki będziemy jeszcze dopłacać ! Mosty w Lublinie się zamyka bo nie ma kasy a na lotnisko jest ukryta łapówka !
j
jon
w Niemczech tylko kilka największych lotnisk zarabia na siebie,
ale niemcy bogate
g
gość
zapytaj lepiej swojego pryncypała jak mu się vovo sprawuje
g
gość
do domu urzędasie już po 16 żona pierogów nalepiła
r
robson
Panie prezesie Muszyński, a jak tam sprawuje się Volvo? Mrozy nie dokuczają autku które pierwotnie miało wozić pilotów a skończyło jako limuzyna VIP dla państwa Muszyńskich?
m
mieszkaniec
Żuk to najlepsze co mogło się przydarzyć Lublinowi a Muszyński to najgorsze co się mogło przydarzyć lubelskiemu lotnisku.
B
BudŻet
Przy dokapitalizowaniu spółki kwotą ponad 21 milionów złotych strata niższa o 6 milionów oznacza tylko tyle, że księgowa musiała odejść przed zakończeniem roku obrachunkowego, a sam wynik ekonomiczny netto za 2015 rok będzie gorszy od tego z roku 2014...

O krótko i długoterminowych zobowiązaniach wspominać nawet szkoda, bo ich wysokość jest również tajemnicą tzw. poliszynela.

O nowym okołolotniskowym "inwestorze" ściganym przez prokuraturę w kraju swojego pochodzenia pisać już nawet szkoda, bo budżetowcom nie przeszkadza nic do czasu czerpania osobistych korzyści z kreatywnej księgowości.
O
Ość
trzeba najpierw zainwestować... Bo, żeby lotnisko w Lublinie (Świdniku) mogło by być dochodowe (w miarę, kokosów raczej nie będzie) potrzeba reklamy, owszem, ale i też - gęstej siatki połączeń komunikacji PUBLICZNEJ z województwem, skorelowanej z przylotami i odlotami. Wtedy lotnisko może się stać regionalnym, nie tylko podmiejskim. Lubelszczyzna posiada walory turystyczne i wypoczynkowe właśnie dzięki stosunkowo niskiemu uprzemysłowieniu, jeszcze nie zatrutej i nie zdewastowanej przyrodzie, czystemu (poza Lublinem) - powietrzu. To może być wabik: Roztocze, Kazimierz nad Wisłą, przepiękne i nie zdewastowane tereny nadbużańskie, pojezierza, rozległe tereny leśne... brak tylko szerokiej promocji, reklamy, bazy turystycznej i ułatwień dla inwestorów... a też i bardziej restrykcyjnej polityki ochrony środowiska.
Że też jakoś nie potrafimy wykorzystać tego, co już mamy, (co wyraźnie widać w samym Lublinie - myślę o choćby starówce, Lubartowskiej, czy też i Krakowskim Przedmieściu - naprawdę mało jest miast z tak bogatą, urozmaiconą i oryginalną, nie rekonstruowaną architekturą...) - a minusów w postaci niskiego uprzemysłowienia - nie umiemy przerobić na plusy...
Lublin JEST bardzo ładnym miastem, może (i powinien) stać się atrakcją turystyczną - niestety, jeszcze mocno zaniedbanym, choć ostatnimi laty sporo już zrobiono, aby ten stan poprawić.
Dodaj ogłoszenie