MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Młodzi Polacy o lekcjach religii w Polsce. Raport z badania. Jak uczniowie szkół średnich postrzegają lekcje religii?

Magdalena Ignaciuk
Jak lekcje religii odbierane są przez młodych ludzi? Takie są wyniki badań przeprowadzonych przez Kurię Diecezjalną w Tarnowie.
Jak lekcje religii odbierane są przez młodych ludzi? Takie są wyniki badań przeprowadzonych przez Kurię Diecezjalną w Tarnowie. freepik.com
Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Tarnowie w styczniu 2024 roku prowadził badania na temat stosunku uczniów do lekcji religii. W ankiecie wzięło udział około 7000 osób, są to uczniowie szkół ponadpodstawowych. Co wynika z przeprowadzonych badań? Jakie stanowisko zajęli ankietowani uczniowie? Oto analiza wyników.

Spis treści

Koniec z religią na świadectwach

Zmiany proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wzbudzają sporo emocji. Informacja o tym, że oceny z religii i etyki uwzględniane na świadectwie, sprawiła, że środowiska katechetyczne wyraziły swój sprzeciw. Stworzono petycję, w której postulowano o pozostawienie religii i etyki w niezmienionej formie. Dotychczas podpisało ją ponad 10 tysięcy osób.

W związku z tymi zapowiedziami wydział katechetyczny diecezji tarnowskiej przeprowadził badania, które miały na celu sprawdzenie stosunku uczniów do religii w szkole. O zdanie zapytano 7340 uczniów uczestniczących w lekcjach religii.

Raport z badania

We wprowadzeniu do raportu możemy przeczytać o celu przeprowadzonego badania.

Jej autorzy zwracają uwagę na to, że:

Religii naucza się w 23 krajach Unii Europejskiej i jej obecność jest traktowana, jako standard systemów edukacyjnych. Obecność religii jest wyrazem respektowania wolności do wyznania oraz respektowania podstawowych praw obywatelskich.

Jak ankietowani uczniowie postrzegają lekcje religii? Przyjrzeliśmy się wynikom przedstawionym przez Wydział Katechetyczny Kurii Diecezjalnej w Tarnowie. 3169 osób pozytywnie oceniło lekcje religii. Według tych osób te zajęcia są:

  • potrzebne,
  • przydatne
  • ciekawe,
  • fajne,
  • ważne,
  • dobre.

Wśród 568 ankietowanych uczniów można było dokonać przyporządkowań do negatywnych ocen lub wypowiedzi proponujących zmianę, takich jak: nudne, niepotrzebne, powinny być dodatkowe, powinny być w kościele, powinny być raz w tygodniu, nie wiem - czytamy w raporcie.

Lekcje religii są wartościowe pod warunkiem

Swobodne wypowiedzi pozwoliły na zebranie ocen, które wskazują na wartość lekcji religii, jak również dają wskazówki dla podniesienia ich jakości, czy organizacji.

Ankietowani uczniowie zaznaczyli, że z religii nie powinno być kartkówek ani sprawdzianów, a zajęcia powinny być prowadzone w interesujący sposób, tak, by osoba prowadząca zajęcia była w nie zaangażowana. Wśród wypowiedzi uczniów pojawiły się również głosy, że lekcje religii powinny być związane z różnymi religiami świata tak, by mogli uczestniczyć w nich członkowie różnych wyznań.

Uczniów zapytano również o powody, dla których uczęszczają na lekcje religii.

  • 12,6 proc. osób nie udzieliło odpowiedzi.
  • 12,9 proc. ankietowanych zaznaczyło, że musi chodzić.
  • 47,3 proc. powiedziało, że uczestniczy w lekcjach religii ze względu na wyznawaną wiarę.
  • 14,8 proc. uznało, że chce chodzić na te zajęcia.
  • 8,5 proc. chodzi na religię, ponieważ rodzice tak zadecydowali.
  • 3 proc. chodzi, bo lubi lekcje religii.
Trwa głosowanie...

Czy oceny z religii powinny wliczać się do średniej?

Ocena z religii na świadectwie?

Wśród ponad 7 tysięcy ankietowanych uczniów 60,3 proc. z nich wskazało, że chciałoby, by oceny z religii pozostały na świadectwie, 39,7 proc. nie chce, żeby na świadectwie pojawiała się ocena z religii.

Źródło:
Raport z badania ankietowego na temat lekcji religii

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski