Pomoc, na jaką mogą liczyć konsumenci. Poradnik Konsumenta odc. 8

Anna Nagel
Dzisiaj o tym, do kogo możemy zwrócić się po radę i pomoc zarówno wtedy, gdy zostaliśmy oszukani, jak i przed podpisaniem umowy kupna.

Przez ostatnie tygodnie podpowiadaliśmy, jak mądrze kupować w sieci czy u akwizytorów, jak ustrzec się przed oszustami i jakie prawa przynależą nam jako konsumentom. Jednak nawet najrozsądniejsi kupujący mogą paść ofiarą nieuczciwych sprzedawców. Do kogo możemy wtedy zwrócić się po pomoc?

Najbardziej znaną instytucją jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale nie prowadzi on interwencji w indywidualnych sprawach osób prywatnych. UOKiK inicjuje i organizuje natomiast wiele działań edukacyjnych i akcji wspierających konsumentów w walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Na straży praw każdego z nas stoi Federacja Konsumentów, która realizuje swoją misję w ramach zadania publicznego finansowanego właśnie przez UOKiK.

Do zadań FK należy prowadzenie bezpłatnego poradnictwa i pomocy prawnej w zakresie uprawnień konsumentów oraz sporządzanie pism procesowych na ich rzecz. Oddziały terenowe Federacji są w każdym województwie, ich listę znajdziemy na stronie: www.federacja-konsumentow.org.pl. Najlepiej zadzwonić do najbliższego oddziału, przedstawić krótko swoją sprawę i umówić się na bezpośrednie spotkanie z doradcą, który podpowie, jak sprawę załatwić, pomoże napisać oficjalne pismo, nawet procesowe. Ponadto Federacja prowadzi bezpłatną infolinię. Pod numer 800 007 707, pod którym dyżuruje prawnik, można dzwonić w dni powszednie w godz. 9–17.

FK radzi, by do rozmowy z fachowcem odpowiednio się przygotować, dlatego warto spisać sobie w punktach specyfikę problemu i zgromadzić dokumenty związane ze sprawą. Ponadto w całym kraju funkcjonują miejscy rzecznicy konsumentów – kontakt do nich uzyskamy przez nasz urząd miasta czy gminy.

Od prawie 20 lat działa także Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (www.konsumenci.org), które prowadzi Konsumenckie Centrum e-porad. Zainteresowani mogą przesyłać także pytania na adres poczty: porady@dlakonsumentow.pl. Należy jak najdokładniej opisać nasz problem. Przydatne będzie również załączenie skanów dokumentów związanych ze sprawą.

Istnieją również instytucje, które specjalizują się w pomocy konsumentom w określonych branżach. Na przykład Urząd Regulacji Energetyki (ure.gov.pl) prowadzi Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii, który może rozwikłać problemy związane z dostawą energii elektrycznej lub gazu. Przez pułapki na rynku ubezpieczeń suchą nogą pomoże przejść Rzecznik Ubezpieczonych (rzu.gov.pl), a w przypadku sporu z dostawcą usług telekomunikacyjnych i pocztowych pomoże Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Na stronach internetowych wszystkich wymienionych instytucji znajdziemy liczne publikacje stanowiące rzetelne źródło wiedzy o prawach konsumentów – warto do nich sięgać.

Partnerem cyklu jest:

Flesz: Firmy w dużych tarapatach z powodu epidemii

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3