Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochody elektryczne: nie tankujesz lecz ładujesz

Materiał partnera
materiały partnera / nadesłane
Są nie tylko ciche i oszczędne, ale przede wszystkim ekologiczne. Mowa o samochodach elektrycznych, które systematycznie biją rekordy popularności. Co roku znane firmy motoryzacyjne wprowadzają na rynek nowe modele aut elektrycznych. Wśród nich są dwa w pełni elektryczne pojazdy KIA. To e-Niro i e-Soul.

Zapomnij o tankowaniu

Te auta omijają szerokim łukiem dystrybutory na stacjach benzynowych. Potrzebują jedynie dostępu do prądu, żeby podłączyć ładowarkę. Można to zrobić i w domu i w biurze. Pełne naładowanie takiego auta – w zależności od baterii - kosztuje od 22 do 35 zł. To w warunkach domowym.

Drożej zapłacimy na publicznych stacjach ładowania, gdzie 1 kWh kosztuje od 1,3 do 2,2 zł. Wtedy pełne naładowanie auta to wydatek rzędu od 51 do 141 zł (również zależnie od pojemności baterii)

Zakładając, że z ładowania korzystamy jedynie w domu lub biurze, to koszt przejazdu 100 kilometrów wynosi ok. 8 zł.

Przejazd 100 km będzie nas kosztować ok. 22 zł, jeśli korzystamy z publicznych stacji ładowania. Najdrożej – podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych – zapłacimy na stacjach ładowania przy autostradach. Tutaj cena za 1kWh może wynieść od 1,5 d 3,5 zł. Najtańszym pojazdem marki KIA dostępnym na naszym rynku jest KIA e-SOUL 136KM. Cena rynkowa modelu zaczyna się od 139 990 zł.

Przerwa na ładowanie

Czas ładowania zależy od kilku czynników. Ważna jest nie tylko moc i źródło zasilania, ale również pojemność zastosowanych baterii i moc ładowarki. W przypadku KIA e-Soul i e-Niro może to być od nieco ponad 6 godzin (przy ładowaniu prądem zmiennym dla ładowarki 7.2 kW do 100 proc. i baterii o pojemności 39,2 kWh), do ok. 9 godzin (przy baterii o pojemności 65 kWh). Zastosowanie ładowarek pokładowych o mocy ponad 11kW 3f umożliwi naładowanie pojazdu już w niecałe 5 godzin. Możemy również okazjonalnie korzystać z ładowania prądem stałym, co daje przy dużych stacjach 100kW niespełna 54 min. do 80 proc. pojemności baterii. Ten czas wydłuża się oczywiście w przypadku ładowania prądem o mniejszej mocy z domowego gniazdka jednofazowego.

Należy pamiętać, że proces ładowania (doładowania) powinien być dostosowany do naturalnego trybu użytkowania auta i przeprowadzany w dogodnych chwilach dla korzystającego. Można to robić np. podczas zakupów czy w pracy, kiedy auto stoi na parkingu. W tym przypadku może się okazać, że proces zminimalizuje się do niezauważalnych chwil podłączania pojazdu do sieci.

„Zatankowany”? To w drogę

Współczesne samochody elektryczne pozwalają już na pokonywanie odległości porównywalnych dla samochodów z klasycznym napędem. KIA e-Soul ze słabszą baterią (39,2 kWh) przejedziemy w cyklu mieszanym ok. 276 km, ale w modelu mocniejszym (64 kWh) już 452 km. Nieco dalej (o 13 km) przejedziemy KIA e-Niro.

Parkowanie za darmo

To również jeden z dużych atutów używania samochodów elektrycznych. Na tym możemy zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Auta elektryczne, zarówno prywatne, jak i carsharingowe są zwolnione od opłat parkingowych w płatnych strefach na terenie wielu miast – w tym również Lublina.

Jaka przyszłość „selektryków”?

- Obecna tendencja rynku europejskiego kieruje się w stronę aut o niskiej bądź zerowej emisji CO2 - mówi Mariusz Ciechomski z firmy TECHNOTOP sp. z o.o w Kalinówce. - W przeciągu najbliższych dziesięciu lat będziemy obserwowali znaczne wzrosty w sprzedaży nowych pojazdów niskoemisyjnych. Pamiętajmy, że dwutlenek węgla jest głównym gazem cieplarnianym odpowiedzialnym za zjawisko globalnego ocieplenia.

Co z gwarancją?

Marka KIA udziela bardzo długich gwarancji na wszystkie modele swoich aut. Gwarancja wynosi 7 lat lub 150 000 km. Dodatkową, siedmioletnią gwarancją objęta jest bateria (z limitem 150 tys. km). Co ważne, producent gwarantuje również zachowanie minimum 65% pojemności baterii na koniec okresu gwarancyjnego. KIA Motors Polska zapewnia także wszystkim użytkownikom samochodów sieć odbioru pojazdów po zakończeniu ich eksploatacji.

od 12 lat
Wideo

Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski