MKTG SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK: 100 tys. zł kary dla sprzędawcy sprzętu RTV-AGD z Lublina

źródło: UOKiK
Prezes Urzędu uznała, że przedsiębiorca naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na niego karę w wysokości 103 330 zł.
Prezes Urzędu uznała, że przedsiębiorca naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na niego karę w wysokości 103 330 zł.
Astro z Lublina – spółka sprzedająca sprzęt RTV-AGD – utrudniała konsumentom możliwość reklamowania wadliwych towarów. Prezes Urzędu uznała, że przedsiębiorca wprowadził w błąd i nałożyła na niego karę w wysokości ponad 100 tys. zł - czytamy w komunikacie UOKiK.

 

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie zawiadomienia konsumenta. Zdaniem klienta spółka Astro bezpodstawnie odrzuciła jego reklamację.

Urząd sprawdził m.in. dokumenty związane z prowadzonymi przez przedsiębiorcę procedurami reklamacyjnymi.

Ich analiza wykazała, że w większości przypadków przedsiębiorca odrzucał reklamacje klientów ze względu na niedostarczenie dowodów istnienia niezgodności towaru z umową w chwili jego wydania.

 

Z materiałów UOKiK wynika, że spółka informowała konsumentów, że reklamacja może być uznana tylko i wyłącznie w przypadku stwierdzenia wady towaru w chwili jego wydania, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami.

Ponadto przedsiębiorca w odpowiedziach na reklamacje ograniczał się do przytoczenia fragmentów przepisów nie podając innych, merytorycznych powodów jej odrzucenia, a dodatkowo błędnie interpretował prawo.

 

Towar można reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nie później jednak niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady.

Dodatkowo, jeśli wada ujawniła się przed upływem sześciu miesięcy zgodnie z prawem przyjmuje się, że istniała ona w chwili zakupu. Rozwiązanie to znacznie ułatwia składanie reklamacji przez konsumentów. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest jej rzetelne rozpatrzenie, w tym odniesienie się do każdej stwierdzonej przez konsumenta wady. Jeżeli odmawia uwzględnienia reklamacji, musi precyzyjnie uzasadnić swoje stanowisko.

 

UOKiK uznał za niedozwolone automatyczne odrzucanie przez Astro reklamacji – bez odniesienia się do wskazanych w dokumentach przez konsumentów wad.

Ponadto Urząd stwierdził, że klienci spółki byli wprowadzani w błąd co do faktycznie przysługujących im uprawnień. W rezultacie osoba, która kupiła wadliwy towar pozostawała z nierozpatrzoną reklamacją bez rzetelnych informacji o przyczynach odrzucenia jej przez sklep.

 

Prezes Urzędu uznała, że przedsiębiorca naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na niego karę w wysokości 103 330 zł.

 

Decyzja nie jest ostateczna. Spółka może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wydanie specjalne Gol24 - Studio EURO 2024 - odcinek 1

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kurierlubelski.pl Kurier Lubelski